Psykologisk institutt satser på vegetarmat

PSI har innført vegetarmat som standardvalg ved bestillinger av mat til fester og lignende arrangementer. På sommerfesten fristet en sunn og bærekraftig buffet gjestene.

Klimakomiteen beskuer vegetarmatbuffeten på sommerfesten

Grønt festmåltid. Klimakomitéen ved Psykologisk institutt (PSI), her representert f.v. ved Beate Seibt, Åshild Lappegard Hauge og Christian Andres Palacios Haugestad, har nudget kolleger på sommerfesten til å spise grønnere (Foto: Svein Harald Milde)

– Instituttstyret vedtok det gode forslaget fra klimakomitéen i fjor høst. Dette er jo nudging, eller oppmuntring til å velge vegetarmat, om du vil, sier instituttleder Bjørn Lau.

Selv spiser han gjerne kjøtt og har gjort det hele livet, men tror nudging er veien å gå.

Bjørn Lau viser frem sin grønne tallerken
Instituttleder Bjørn Lau viser frem en helgrønn tallerken (Foto: Svein Harald Milde)

– Ved å sette vegetarmat som standardvalg, må man aktivt velge kjøtt i nettskjemaet selv. På den måten oppmuntres vi til å velge grønnere tallerkener.

Studiekonsulent Martha Aagre Pettersvold har vært vegetarianer i over ti år, og synes det er et godt initiativ at PSI nå satser på vegetarmat som standardvalg.

– Det er et steg i riktig retning, og vitner om at PSI er bevisst de klimautfordringene vi står i.

– På sikt håper jeg at det å velge vegetarmat fremfor kjøtt regnes som en selvfølge, heller enn en «begivenhet». Det er så mange gode grønnsaksbaserte alternativer til kjøtt, som ikke bare erstatter, men til og med høyner matopplevelsen, sier hun.

Grønt menyskifte

– Klimakomitéen ved PSI har jobbet for å innføre vegetarmat som standardvalg ved bestillinger av mat siden i fjor, sier komitémedlem Christian Andrés Palacios Haugestad.

– Det er et ganske enkelt og effektivt tiltak for å redusere klimagassutslipp. Samtidig er det fremdeles mulig å bestille kjøttmat også.

Hvor mye som kuttes og hvor stor effekt tiltaket har er for tidlig å si. De fleste bestillingene går gjennom administrasjonen og ikke alle bestillinger er kjøttfrie ennå. Logistisk har maten mange ledd på veien til magen vår. Dessuten er det stor forskjell i utslipp fra ulike matvarer. Matvalg påvirker også andre viktige forhold, som areal- og ferskvannsbruk, biologisk mangfold, folkehelse og dyrevelferd.

Reduserer karbonavtrykket

Bildet kan inneholde: mat, servise, bord, ingrediens, oppskrift.
Grønn buffet nesten uten kjøtt (Foto: Svein Harald Milde)

Selv om klimakomitéen ikke har regnet ut utslippskuttene, mener Haugestad at det er mye å spare.

– Vi har dessverre ikke oversikt over alle matbestillinger. Å utarbeide et fullstendig klimaregnskap er et stort arbeid og krever tett samarbeid med økonomiavdelingen sentralt.

– Vegetarisk mat fremfor kjøttbaserte produkter kan ha betydelig effekt på reduksjonen av CO2-utslipp. Generelt kan en overgang til et plantebasert kosthold redusere matrelaterte utslipp med omtrent 50-80 prosent.

Vil nudge reisevanene

Haugestad forteller videre at klimakomitéen jobber med flere grønne omstillinger, som vil endre litt på arbeidshverdagen til ansatte ved PSI.

– Vi kartlegger hvordan vi kan promotere mindre karbonintensive reisevaner. Først har vi hatt forslaget ute til høring blant ansatte, for å hente inn tanker og forslag angående reising.

– Det er viktig at inngripende tiltak tar hensyn til hver enkelt arbeidssituasjon, stadier i karrieren og muligheter, avslutter han.

Av Svein Harald Milde
Publisert 16. juni 2023 14:35 - Sist endret 19. juni 2023 12:08