Flerbruk av rusmidler gjør unge mer utsatt for psykiske og fysiske helseplager

Ungdom som ruste seg på flere typer rusmidler under pandemien fikk dårligere psykisk og fysisk helse og også større sosiale utfordringer enn annen ungdom. Det kommer fram av en ny studie fra UiO.

Ungdom som ruser seg. Utydelig psykedelisk, uskarpt.

I faresonen: Jo flere rusmidler, jo mer utsatt er ungdom viser studie fra pandemien. (Ilustrasjonsfoto: Sara Johannessen Meek / NTB)

Studien er ledet av postdoktor Ruben Rodriguez-Cano ved forskningssenteret PROMENTA ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo. Resultatene ble nylig publisert i tidsskriftet The Lancet Regional Health - Europe.

Fra før er det kjent at unge som å ruste seg - på for eksempel alkohol - fikk det verre under pandemien enn de som ikke benyttet rusmidler. Studien til PROMENTA er den første om tar for seg ungdom som benyttet flere typer rusmidler og hvordan de håndterte pandemien.

Studien avslører også at ungdommene som benyttet både snus og alkohol skilte seg ut som en gruppe med ekstra utfordringer, om enn ikke på samme nivå som dem som brukte flere stoffer og alkohol.

Voksne må være særlig oppmerskomme

- Det er viktig at av foreldre, lærere og helsepersonell er ekstra oppmerksomme på de ungdommene som benytter flere typer rusmidler, sier Ruben Rodriguez-Cano.

Studien viser at denne gruppen bruker alt fra alkohol og tobakksprodukter til cannabis og andre ulovlige stoffer.  Under pandemien utgjorde «flermisbrukerne» to prosent av ungdomsgruppen. En større andel - sju prosent - brukte en kombinasjon av snus og alkohol.

Tenåringer som benyttet flere rusmidler hadde - i tillegg til dårligere sosiale relasjon og psykisk og fysisk helse - også dårligere kosthold og var mindre fysisk aktive enn annen ungdom.

Det er, ifølge Rodriguez-Cano, verdt å merke seg at tidligere forskning viser at ungdom som gruppe generelt ruset seg mindre enn vanlig under pandemien.

Viktig å forebygge

- Antallet ungdommer som bruker flere rusmidler kan derfor ha økt etter at fysiske restriksjoner er opphevet. Det er derfor enda viktigere å være oppmerksomme på denne gruppen, sier Ruben Rodriguez-Cano. Han tar til orde for en forebyggende innsats rettet spesielt mot unge som bruker et knippe av ulike rusmidler, siden disse er ekstra utsatt for psykisk, fysisk og sosial uhelse.

Publisert 10. mai 2023 14:55 - Sist endret 3. mai 2024 15:04