PSI-forsker blant verdens mest siterte

Daniel Quintana fra Psykologisk institutt står oppført på Clarivates liste over verdens mest siterte forskere for fjerde året på rad innen kategorien tverrfaglighet.

Clarivate logo

Innflytelsesrik. Daniel Quintana har figurert på Clarivates liste over verdens mest siterte forskere i fire år på rad. Fotoillustrasjon: Clarivate logo/ Wes Tan.

– Jeg er veldig takknemlig for å bli inkludert på listen over høyt siterte forskere. Det er en anerkjennelse av det samlete arbeidet vår forskningsgruppe og våre samarbeidspartnere har lagt ned, sier han.

Teamet hans har gjort en innsats for å styrke reproduserbarheten og robustheten til studier innenfor forskningsfeltet psykologi, ved blant annet å publisere såkalte «negative» resultater.

Men, ifølge Quintana, tror noen forskere at åpen og reproduserbar forskningspraksis kan ha en negativ innvirkning på impacten, eller antall siteringer.

– Det har tydeligvis ikke skjedd med vår forskning, og det er jeg glad for, sier han, og legger til

– Det er også viktig å erkjenne at publisering av høyt siterte arbeider bare er en av flere måter forskere kan yte verdifulle bidrag til sine fagfelt på.

Gunstig utvelgelsesmetode

Daniel Quintana  Foto: Wes Tan

Selv om Quintana og forskergruppen hans har jobbet iherdig med ulike forskningsspørsmål, synes han det er overraskende å stå på denne listen, når så mange innflytelsesrike forskere, som han har jobbet med eller kjenner til, ikke er nevnt.

Han mener at utvelgelsene avhenger av metodene som brukes.

– Utvelgelsesmetodene bak denne listen begunstiger tilfeldigvis mitt arbeid, mens andre metoder ville ha løftet frem deres arbeid i stedet.

Normalt sett blir ikke forskning som involverer mer enn 30 forfattere på samme publikasjon innbefattet i Clarivates liste. Noe som blir en ulempe for de som jobber på store prosjekter med store forskningsteam, forklarer han.

– Likevel er jeg kjempestolt over vårt teams arbeid og våre bidrag til psykologifaget, avslutter Quintana.

Prestisjefylt nåløye

Clarivate lager årlig en oversikt over de mest siterte forskerne i verden. Utgangspunktet er de 1 prosent mest siterte artiklene i Web of Science i årene 2009-2022, sortert etter fagområder og år. Listen forteller hvem som har hatt stor betydning for fagutviklingen innenfor sitt forskningsområde.

Å komme på denne listen tyder på at forskeren har hatt stor betydning for utviklingen innenfor sitt forskningsområde, ifølge Forskerforum.

Av Svein Harald Milde
Publisert 15. nov. 2023 11:58 - Sist endret 16. nov. 2023 15:27