English version of this page

Anders Martin Dale kreeres til æresdoktor for grensesprengende forskning på hjernen

Anders M. Dale kreeres til æresdoktor ved Universitetet i Oslo  for sin fremragende vitenskapelige innsats, som har bidratt til nye innsikter i hjernens virkemåte innen genetikk og hjerneavbilding. Han er professor ved University of California San Diego i blant annet nevrovitenskap, radiologi, psykiatri og kognitiv vitenskap.

Anders Martin Dale

Anders Martin Dale blir ny æresdoktor ved UiO. Foto: Jarli & Jordan/ UiO

- Vi mottar nyheten om Anders M. Dales skal kreeres til æresdoktor ved UiO med stor glede. Dale har, i tillegg til å gi nye innsikter i hjernens virkemåte også skapt en kultur for internasjonalt samarbeid som er helt sentral for oss, sier Bjørn Lau, instituttleder ved Psykologisk institutt. Det er Lau som står bak nominasjonen av Dale.

Bjørn Lau trekker særlig fram Dales banebrytende arbeid innen «computational neuroimaging» og hans innsats for å bygge broer mellom akademiske institusjoner over hele verden.

- Dette resonnerer dypt med våre kjerneverdier om samarbeid og nysgjerrighet, sier Lau, som også framhever norskfødte Dales lederskap ved Center for Mulitmodal Imaging & Genetics (CMIG) ved UC San Diego.

Dale har også hatt en betydelig rolle i utviklingen av FreeSurfer – et av verdens mest anvendte og fritt tilgjengelige verktøy innen hjerneavbildning. Dette har, ifølge Lau,revolusjonert forståelsen av hjernens utvikling og aldring.

Andre kvaliteter ved Anders M. Dale som trekkes fram er hans internasjonale orientering   og forskningskvaliteten som er avgjørende for utvikling av banebrytende vitenskapelig tenkning.

- Dales mentorarbeid og støtte til unge forskere speiler også vår forpliktelse til fremtidig akademisk vekst, sier Bjørn Lau.

Vil bære frukter langt inn i fremtiden

Anders Martin Dale samarbeider både med UiO og anerkjente institusjoner som Harvard Medical School og UCSD.

Bjørn Lau
Bjørn Lau. Foto: Sverre Aurstad

- Dales metodologiske nyvinninger har videreutviklet det vitenskapelige grunnlaget for nevrovitenskapelig forskning også ved UiO og Psykologisk institutt, og har etablert et solid fundament som vil bære frukter langt inn i fremtiden. Hans generøse vilje til å dele kunnskap og ressurser har bidratt til å skape et miljø preget av åpenhet og vekst, noe som er fundamentalt for vitenskapelig fremgang. Hans betydelige rolle og bidrag til forskningsfeltet gjør ham derfor til en eksemplarisk kandidat for æresdoktorgraden ved UiO, sier instituttlederen på Psykologisk institutt.

Bredt samarbeid med norske forskere

Blant forskere ved UiO som har dratt særlig nytte av Dales metodologiske kompetanse i sin forskning, er blant annet professorene Ole A. Andreassen, Lars T, Westlye, Christian K. Tamnes, Anders M. Fjell og Kristine B. Walhovd, samt en lang rekke Ph.d.-. og postdok- stipendiater ved UiO.

Fra nominasjonen for æresdoktoratet heter det blant annet at: «Svært mange forskere ved UiO har hatt nytte av utenlandsopphold hos Dale. Dale har med sine nyvinnende metoder og inkluderende forskning, bidratt stort til et meget aktivt hjerneavbildnings/ «imaging»-miljø ved UiO og OUS, og også tilsvarende aktive miljøer innen genetikk, med en serie internasjonalt når det gjelder rekruttering og utdanning av unge forskere.»

Det pekes også på at Dales metoder for å rekonstruere hjernebarken og visualisere hjernens endringer over tid har vært revolusjonerende og har bidratt til å belyse menneskehjernens utvikling og aldring både i helse og sykdom Han har bidratt betydelig og bredt innen utvikling av multimodale hjerneavbildningsteknikker og analyseverktøy. Dale har også utviklet metoder for å undersøke genetiske innflytelser på hjernen og han har utviklet metode for å kvantifisere individuelle forskjeller i risiko for utvikling av Alzheimers sykdom.

«Ved å generøst tilgjengeliggjøre sine analyseverktøy under utvikling for forskere ved UiO, har han skapt unike muligheter og vært med på å initiere en lang rekke prosjekter, flere av dem løpende lengdesnitts- studier ved UiO.», heter det endelig.

Les også: Nye æresdoktorer ved Universitetet i Oslo - Universitetet i Oslo (uio.no)

Av Gro Lien Garbo
Publisert 16. feb. 2024 12:07 - Sist endret 16. feb. 2024 12:11