English version of this page

Såkornmidler til to prosjekter på PSI

Krister Fjermestad og Sophia Engel fra Psykologisk institutt er to av elleve UiO-forskere som har fått såkornmidler til innovasjonsideer fra Veksthuset for verdiskaping.

Krister Fjermestad og Sophia Engel

Krister Fjermestad og Sophia Engel. Foto: Lasse Moer/ UiO og privat

Midlene går til oppfølging av familier med kronisk syke barn (SIBS) og en app for personer som har gjennomgått operasjon etter akutt skade (TACT).

Ny intervensjon

– Vi skal videreutvikle og implementere en manualbasert intervensjon for søsken og foreldre til barn med kronisk sykdom. Dette har vi utviklet og forsket på de siste 10 årene i samarbeid med brukerforeninger, kommuner og sykehus.

Det sier Krister Fjermstad, som sammen med Torun Vatne har fått 200 000 kroner av Veksthuset for verdiskaping til prosjektet "The “SIBS” Intervention for Siblings of Children with Chronic Disorders".

Han er glad for at midlene kommer på et gunstig tidspunkt.

– Vi har nettopp avsluttet verdens største randomiserte kontrollerte studie (RCT) på søskenfeltet med støtte fra Forskningsrådet, og vi er nå i overgangen til implementering og spredning nasjonalt og internasjonalt.

Ifølge Fjermestad vil de trenge hjelp til mer profesjonalisert produktutvikling og ulike finansielle modeller for spredning av produktet på tvers av og innen helsetjenester, samt ytterligere internasjonalisering.

– Målet vårt er å gjøre SIBS til en ledende global intervensjon for søsken, sier han.

Postoperativ app

Sophia Engel ved PSI får 50 000 kroner fra Veksthuset for å videreutvikle mobilapplikasjonen TACT: “The TACT App: Can a trauma-specific digital intervention based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) improve trauma patients’ health-related quality of life?”.

– TACT er for personer som har gjennomgått en operasjon etter akutt skade, kalt traumatisk skade i medisinsk terminologi, sier hun.

I Norge skyldes omtrent hver åttende sykehusinnleggelse en slik skade, ifølge Engel. Selv om overlevelsesraten og operasjonsresultatene har blitt bedre, peker hun på at den helserelaterte livskvaliteten ofte forblir lav blant pasientene, som melder om langvarige smerter og psykiske plager lang tid etter operasjonen.

– Mobilappen tar sikte på å tilby en effektiv og lett tilgjengelig intervensjon, som pasientene kan bruke ved behov etter å ha blitt skrevet ut fra sykehuset.

– Målet vårt er å forbedre pasientenes forståelse, kompetanse og selvtillit når det gjelder å ta vare på egen helse og benytte seg av helsetjenester, slik at plagene reduseres og livskvaliteten forbedres, forteller Engel.

Motiverende frø

Begge tok nyheten om såkornmidlene godt imot.

– Først tenkte jeg "hipp hurra"! Så tenkte jeg at nå blir det enda mer arbeid, beskriver Fjermestad.

– Det var en stor lettelse, kvitterer Engel.

Hun forklarer at såkornfinansieringen gjør det mulig for dem å fullføre programmeringen av den første prototypen av appen.

– Det blir en viktig milepæl for prosjektet. Vi vil bruke prototypen til å innhente tilbakemeldinger fra eksperter og søke ytterligere finansiering for å forbedre appens design og sikre en trygg håndtering av pasientopplysninger, legger hun til.

Publisert 22. mai 2024 15:15 - Sist endret 23. mai 2024 14:00