Publisert 4. jan. 2012 14:56

Menn som kysser kona før de drar på jobb lever i gjennomsnitt fem år lenger og tjener 20 til 30 prosent mer enn de som drar uten farvelkysset.

Publisert 31. des. 2011 10:00

Hanne Weie Oddli er psykologspesialist og avslutter for tiden sitt doktorgradsarbeid ved psykologisk institutt, UiO. Hun fremhever noen prinsipper som går igjen i all form for endring.

Publisert 23. des. 2011 18:20

Krav om nye sakkyndige til å vurdere Anders Behring Breivik. Til tross for sterk uenighet ble rapporten om drapsmannen godkjent. Også i fagmiljøene er det sterke reaksjoner på at rettsmedisinsk kommisjon ikke nevner sin interne uenighet med ett ord.

Publisert 16. des. 2011 10:13

På døren står et bud med en stor pappeske. Ektemannen til Elin Sabel (41) forstår ingenting.

Publisert 12. des. 2011 09:49

Onsdag gikk en av Nordens fremste eksperter på schizofreni, Johan Cullberg, ut og slaktet de sakkyndiges rapport om Brevik. Norsk schizofreniekspert følger opp og mener retten må bruke flere enn to sakkyndige, slik loven åpner for. Husby og Sørheims konklusjoner er så kontroversielle at de ikke bør bli stående, skriver hun.

Publisert 11. des. 2011 14:36

En eventuell ny psykiater­rapport kan påvirkes av at Anders Behring Breivik nå får lese aviser.

Publisert 7. des. 2011 16:12

Vår evne til å klare oss gjennom livets opp- og nedturer er i svært stor grad genetisk betinget. Over 70 prosent av de effektene som fører til forskjeller i vår motstandsdyktighet skyldes arv.

Publisert 6. des. 2011 15:29

I Sverige må psykologistudenter gå i terapi, men det er ikke et krav i Norge. Fagfolk mener psykologiutdanningen bør fokusere mer på selvrefleksjon.

Publisert 5. des. 2011 10:55

Schizofren paranoid, var altså diagnosen Anders Behring Breivik fekk av dei to rettspsykiatarane. Det kom dei fram til mellom anna fordi dei meiner den terrorsikta fann opp ord sjølv, som nasjonaldarwinist og riddar-justitiarius. Men orda lever i beste velgåande i ei verd dei sakkunnige kanskje ikkje er så kjent med.

Hør intervjuet med Anne-Kari Torgalsbøen i Her og nå, NRK P1:

Publisert 5. des. 2011 09:24

Norsk lovgiving reduserer spørsmålet om Behring Breiviks skyld og ansvar til en oppgave for psykiaterne alene. Stephen J. Morse, professor i rettspsykiatri i USA, tviler på at Behring Breivik hadde blitt erklært utilregnelig hans land.

Publisert 2. des. 2011 15:16

NRK skal også drive folkeopplysning og folkeopplysning betyr også seksuallære. Men hvordan har NRK løst dette oppdraget gjennom historien?

Publisert 2. des. 2011 14:32

Alle er bekymret iblant, og noen er det mer enn andre. Hva er bekymringer egentlig godt for?

Publisert 2. des. 2011 13:41

Filmen «A Dangerous Method» tar for seg striden mellom Sigmund Freud og Carl Gustav Jung, den moderne psykologiens grunnleggere. Men hva ville de? Og hvem vant?

Publisert 29. nov. 2011 16:04

Sammenlignet med mange land står det bra til med menneskerettighetene i Norge. Vi har egen menneskerettighetslov som myndighetene legger stor vekt på.