Det er sosiologen Arlie Hochschild som omtaler førsteamanuensis ved Psykologisk institutt Hilde Eileen Nafstad i essayet «Beyond Tocqueville’s Telescope: The Personalized Brand and the Branded Self».
Her studerer Hochschild individualisme og fellesskapsfølelse i dagens Amerika.
Look to Norway
Etter å ha gjennomgått Alexis de Toquevilles klassiske analyser av det amerikanske samfunnet, spør Hochschild og hennes medforfatter Sarah B. Garrett:
«But is something even more going on today? Where would we look to find out? In method and approach we were inspired by a study devised by the Norwegian social psychologist Hilde Nafstad and her co-authors at the University of Oslo».
Hochschild har latt seg inspirere av metode og tilnærming i artikkelen «Globalisation, NEO-Liberalism, and Community Psychology» av Hilde Eileen Nafstad sammen med Blakar, Carlquist, Phelps og Rand-Hendriksen, utgitt i American Journal of Community Psychology, 2009.
Her analyserer Nafstad og medforfatterne språket i norske medier (aviser) fra 1984 til 2005 ved å bruke den elektroniske databasen A-tekst (nå Retriever). På denne måten viser de hvordan spårket i offentlig debatt har forflyttet seg fra retorikk man forbinder med den tradisjonelle velferdsmodellen til en økende dominans av neo-liberalistisk markedsideologi i det offentlige ordskiftet.
Hochscilds artikkel ble publisert i høstnummeret Hedgehog Review, utgitt av Institute for Advanced Studies in Culture.