Publisert 19. des. 2022 10:21

Rampenissen skaper frustrasjon blant foreldre. Komiker og småbarnsfar Rune Bjerga er lei av å finne på nye rampestreker hver eneste dag nå i desember.

Publisert 16. des. 2022 11:17

En måned tidligere enn planlagt er det store spesialbygget på Eg klart til å ta imot pasienter med spiseforstyrrelser, psykoser og ruslidelser.

Publisert 16. des. 2022 10:59

Må alle være venner og alt bli bra til jul? Silje Endresen Reme og Bente Barstad mener at nøkkelen til en best mulig jul, ligger i å ta en titt på forventningene.

Publisert 9. des. 2022 11:18

Vi har fått en ny gruppe skeptikere som i stort ikke tror på global oppvarming, men bekymrer seg sterkt for unges klimaangst.

Publisert 8. des. 2022 13:38

Ledergruppenes medlemmer trekkes mot sine egne avdelinger i så stor grad at de kan miste blikket på helheten. Risikoen er fragmenterte ledergrupper, viser et av de mest betydningsfulle funnene i ledergruppe-forskning.

Publisert 1. des. 2022 10:30

Her på RITMO, Senter for tverrfaglig forskning på rytme tid og bevegelse, skal jeg møte en som forsker på pupiller, men bygningen jeg nå går inn i er en del av Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo. Hva har psykologi med pupillene våre å gjøre egentlig?

Publisert 28. nov. 2022 10:03

«Foreldre som prøver å skape et supermiljø for babyen vil ofte lete etter en mal, for så å sammenlikne seg selv med andre og føle at de aldri gjør det godt nok. Bedre da å innse at ting kan gå galt og reparere når det er nødvendig», skriver Lars Smith.

Publisert 25. nov. 2022 12:06

Sliter du med depresjon, er hverdagsrutiner en velkjent «medisin». At det virker fikk planteinfluenser Belinda Jakobsen erfare. – Rutiner er gull for min mentale helse, sier hun.

Publisert 24. nov. 2022 14:34

Både ryggmargsskader og suicidalitet rører ved noe dramatisk, eksistensielt og intenst smertefullt, skriver Bergljot Gjelsvik i boka «Inn i krisen». Gjelsvik forsket på selvmord da hun selv havnet i en alvorlig og livsforvandlende ulykke.

Publisert 21. nov. 2022 11:22

Distraherer du deg selv hele tiden fordi du er sliten, og er sliten fordi du distraherer deg selv hele tiden? Dette kan mange kjenne seg igjen i, sier psykolog.

Publisert 21. nov. 2022 11:13

Nadia Ansar forsvarte fredag sin avhandling om emosjons­fokusert terapi. Ektemannen Abid Raja er stolt, men også glad for å få kona tilbake.

Publisert 18. nov. 2022 13:49

Hva kan en psykoanalytisk tilnærming bidra med i forståelsen av metoo? Psykolog Hanne Strømme om ødipuskomplekset og ubevisste prosesser.

Publisert 7. nov. 2022 11:14

Stråmannsargumentasjon defineres gjerne som at man i diskusjoner tillegger andre meninger de ikke har, og så argumenterer mot disse. I så måte er professor emeritus Arne Holtes meningsytringer mot oss et stjerneeksempel.

Publisert 1. nov. 2022 10:31

Skal vi tro Folkeopplysningen på NRK, fungerer ikke psykologisk behandling. Spør vi folk som har gått i terapi, er de jo ofte fornøyde, og inntrykket fra klinikken er at mange opplever å få god hjelp.

Publisert 1. nov. 2022 10:26

Uavhengig av hvor du er i livet, ung eller gammel, frisk eller ikke, er kurset i Hverdagsglede et tema som passer for alle. - Gjennom kurset skal vi utforske hva som er hverdagsglede, sier kursholder Nina Mikkelsen hos Frisklivssentralen i Asker.