English version of this page

Styrings- og administrasjonsreglement for Psykologisk institutt

Vedtatt av dekanen 31. august 2023

Reglene tar utgangspunkt i følgende lov-, avtale- og regelverk: Universitets- og høgskoleloven, Hovedavtalen i staten, Lov om statens ansatte og UiOs personalreglement, valgregler og prosedyreregler for valg eller tilsetting av instituttleder/nestleder, Forskrift om studier og eksamener ved UiO og UiOs Normalregler for institutter.

§ 1 Instituttets organer

Psykologisk institutt har:

  1. Et instituttstyre
  2. En instituttleder
  3. En nestleder (stedfortreder for instituttleder)
  4. En administrasjon, med en administrativ leder (kontorsjef)
  5. En forskningsleder og en utdanningsleder (hvorav den ene er nestleder/stedfortreder for instituttleder), programråd og programleder(e) for studieprogrammer og emneansvarlige for instituttets emner
  6. Seks fagavdelinger ledet av hver sin avdelingsleder

§ 2 Instituttstyret

§ 2.1 Myndighetsområde

Instituttstyret er instituttets øverste organ. Instituttstyret har ansvar for å fastlegge overordnede mål, prioriteringer og strategier for virksomheten, innenfor rammen av gjeldende lover, forskrifter og regler, samt vedtak fattet av universitets- eller fakultetsstyret.

Instituttstyret utøver sin myndighet gjennom selv å vedta:

  • Overordnete planer, prinsipper og prioriteringer for virksomheten
  • Langtidsplaner, med særlig vekt på strategi for forskning, utdanning og formidling
  • Årsplan og budsjett
  • Instituttets interne organisering i avdelinger, faggrupper eller lignende, innenfor de rammer som er gitt av overordnet organ
  • Utfyllende bestemmelser til dette reglement innenfor de rammer som er gitt av overordnet organ

Instituttstyret har ansvar for oppfølging gjennom:

  • Godkjenning av regnskap og årsrapport

For øvrig skal instituttstyret

  • Legge fram for fakultetet forslag til valgkomité for valg av instituttleder og nestleder og innstille ved eventuell ansettelse av instituttleder og nestleder. Valgkomiteen består av to vitenskapelige ansatte, en teknisk-administrativ ansatt og en student.
  • Oppnevne valgstyre for valg av instituttleder/nestleder. Valgstyret består av en vitenskapelig ansatt, en midlertidig vitenskapelig ansatt, en teknisk-administrativ ansatt og en student.
  • Innstille i vitenskapelige stillinger hvor fakultetet er ansettelsesmyndighet.
  • Ansette i vitenskapelige stillinger der fakultetet har delegert denne myndigheten til instituttet.

Alle beslutninger i instituttstyret treffes etter delegasjon fra og på vegne av universitetsstyret

§ 2.2 Sammensetning

Instituttstyret ledes av instituttleder med instituttleders stedfortreder som nestleder, og har ni medlemmer:

  • 1 instituttleder
  • 1 nestleder
  • 3 representanter, med 3 vararepresentanter for de faste vitenskapelige ansatte ved instituttet
  • 1 representant, med 2 vararepresentanter for de midlertidige vitenskapelige ansatte valgt av og blant de midlertidige vitenskapelige ansatte ved instituttet
  • 2 studentrepresentanter, med 2 vararepresentanter
  • 1 representant, med 2 vararepresentanter for de tekniske og administrative ansatte velges av og blant de tekniske og administrative ansatte ved instituttet

Utdanningsleder deltar på styremøtene med talerett, men uten stemmerett, med mindre utdanningsleder er blant de valgte medlemmene av styret.

§ 3 Valg

§ 3.1 Valg av instituttleder og nestleder

Instituttleder/stedfortreder for instituttleder velges, dersom ikke universitetsstyret selv – etter tilråding fra fakultet/instituttstyret – bestemmer at det skal foretas ansettelse. Valg foretas etter Valgreglement for UiO.

Valg av instituttleder/nestleder skjer samlet, med mindre instituttstyret bestemmer at nestleder utpekes av instituttleder. Valget av instituttleder/nestleder skjer elektronisk og med den vekting av stemmerettsgruppene som er fastsatt av universitetet. Valgbare til vervene som instituttleder/stedfortreder for instituttleder er faste vitenskapelig ansatte ved instituttet og eksterne kandidater Dersom det innen fristen som er fastsatt i tidsplanen bare har kommet ett kandidatforslag på hhv. instituttleder/stedfortreder for instituttleder, holdes det ikke valg. I så fall foretas valget av det sittende instituttstyret. Den foreslåtte kandidaten anses som valgt dersom det er flertall av alle valgte representanter (enten de er til stede eller ikke) for dette. Dersom slikt flertall ikke foreligger, startes valgprosessen på ny. Valgstyret fastsetter nytt tidspunkt for start og slutt på valget og tidsplan.

§ 3.2 Valg av representanter til instituttstyret

Valg av representanter fra de ulike gruppene skjer på grunnlag av universitetets valgregler. Instituttstyret kan vedta at valget for bestemte grupper kan avholdes som urnevalg eller postvalg. Studentenes representanter kan velges i valgmøte.

Valgperioden til instituttstyret er fire år for representanter for henholdsvis de faste vitenskapelige ansatte og for de tekniske og administrative ansatte. For de midlertidig vitenskapelig ansatte og for studentrepresentantene er valgperioden ett år.

Instituttleder og nestleder, blir i kraft av sine roller, medlem av instituttstyret. Hvis vedkommende allerede er innvalgt i instituttstyret, trer første vararepresentant for de faste vitenskapelige inn som fast medlem.

En representant eller vararepresentant fratrer hvis vedkommendes tilknytning til gruppen opphører

§ 4 Instituttleder

Instituttlederen er instituttets øverste leder, og leder instituttets virksomhet innenfor rammer satt av universitetsstyret, fakultetets planer og instrukser fra dekan og gjennom vedtak fattet i instituttstyret. Instituttlederen har overordnet ansvar og myndighet med hensyn til alle oppgaver som ikke eksplisitt er tillagt instituttstyrets myndighetsområde, og har generell fullmakt til å avgjøre løpende enkeltsaker.

Instituttlederen er leder av instituttstyret. Instituttlederen har ansvar for å utarbeide saksframlegg med forslag til vedtak i de saker som ligger inn under instituttstyrets myndighetsområde (jf. § 2). Instituttlederen har ansvar for å iverksette de vedtak som fattes av instituttstyret.

Instituttlederen har et overordnet ansvar for utadrettet nettverksbygging, informasjon og kontakt med eksterne samarbeidspartnere.

Instituttlederen er ansvarlig for instituttets oppfølging av Kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten ved UiO. Instituttlederen har ansvar for at det blir holdt løpende oversikt over hvem som utøver rollene i kvalitetssystemet.

Instituttlederen oppnevner programledere og medlemmer av programråd.

Instituttlederen utpeker en utdanningsleder, hvis valgt nestleder ikke er utdanningsleder.

Instituttleder utøver sitt ansvar blant annet gjennom å delegere myndighet innenfor eget fullmaktsområde til nestleder, utdanningsleder, kontorsjef og eventuelle andre som instituttleder velger å delegere slik myndighet.

Instituttlederen kan pålegges oppgaver for fakultetet.

§ 5 Nestleder - Stedfortreder for instituttleder

Nestlederen er stedfortreder for instituttleder, og overtar instituttlederens oppgaver og myndighet når denne har lengre fravær. Vedkommende er nestleder i instituttstyret, og har utover dette nærmere definerte lederfunksjoner og arbeidsoppgaver på delegasjon fra instituttleder

§ 5.1 Fagavdelingsleder(e)

IInstituttet består av seks fagavdelinger. Hver fagavdeling ledes av en avdelingsleder med personalansvar for fagavdelingens ansatte. Avdelingslederne oppnevnes av instituttleder.

§ 6 Instituttråd

Grunnenheter som ikke har et styre skal ifølge Normalregler for institutter etablere et rådgivende organ, et instituttråd.

Instituttet har et styre.

§ 7 Programråd for studieprogrammer

Instituttet har programråd for alle studieprogrammer på bachelor, master og profesjonsstudiet som leder fram til grad. Programrådene er delegert det koordinerende ansvaret for sine studietilbud, jf. Kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten ved UiO.

Programrådene selv skal behandle de faglige rammene, viktige prioriteringer og opplegg for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av programmene. Utover dette kan programrådene delegere sine oppgaver til programleder. Avgjørelser om den løpende drift skal delegeres til programleder.

Programrådene skal settes sammen slik at det avspeiler de fagmiljøene som deltar i programmet og sikrer studentene representasjon.

Enheten som er ansvarlig for et program er programeier og instituttleder oppnevner programråd og programleder.

Programråd på instituttnivå rapporterer gjennom instituttleder/utdanningsleder til dekanen.

§ 8 Instituttutvalget

Instituttstyret kan selv velge å etablere et eget innstillingsutvalg for behandling av de vitenskapelige stillinger som fakultetet har ansettelsesmyndigheten for.

§ 9 Kontorsjef

Kontorsjefen ivaretar ledelsen av instituttets administrative og forvaltningsmessige arbeid i samråd med og på delegasjon fra instituttlederen.

Kontorsjefen er sekretær for instituttstyret.

Ikrafttreden

Dette reglement trer i kraft 31. august 2023

 

Publisert 10. mai 2019 10:08 - Sist endret 17. okt. 2023 00:24