Line Solheim Kvamme

Ph.D.-stipendiat

Finansiering og samarbeid

Prosjektet er finansiert av Norsk Forskningsråd og er et delprosjekt under tildelingen Implementing Collaborative Skill-Based Interventions between State and Community Child-Welfare Services in Norway:Improving Child Well Being (Prosjektnr 262789). 

Akademiske interesser

  • Implementeringsvitenskap
  • Barnevern
  • Ungdom 
  • Evidensbasert praksis
  • Livskvalitet

Prosjekttittel

Ill Communication: Adolescents With Co-Occurring Problems and the Systems They Encounter

Bakgrunn

Tenårene er den tiden i livet hvor flest mentale helseproblemer oppstår. I alderen mellom 10-24 år gjennomgår mennesker omfattende biologiske, sosiale og kognitive endringer. Verdens ungdommer opplever i økende grad psykisk uhelse, som for mange gir svært store konsekvenser for livskvalitet, arbeids- og familieliv. I 2022 utga verdens helseorganisasjon (WHO) en rapport og nedsatte et arbeidsutvalg som setter ungdomshelse som høyeste prioritet for organisasjonens arbeid. Ungdommer som erfarer å bli plassert på barnevernsinstitusjoner er en spesielt utsatt gruppe. For disse ungdommene er regelen heller enn unntaket at mentale helseproblemer opptrer samtidig med atferdsforstyrrelser og rus-og avhengighetsproblematikk. Doktorgradsprosjektet handler om disse ungdommene og systemene de møter, i verden og i Norge. Prosjektet omfatter tre delstudier:

1) En global kunnskapsoppsummering (oversikt over systematiske oversikter) om tiltak som gir støtte til ungdommer i overgangen fra institusjon til det å etablere seg selvstendig eller med familie/fosterfamilie (Publisert 2021)

2) En tematisk analyse av kvalitative fokusgruppeintervjuer med terapeuter som jobber med tiltaket Familien i Fokus (FiF). FiF er basert på en amerikansk modell (Family Integrated Transitions) og ble innført som en pilot til 8 norske kommuner i 2015. I implementeringen til norsk kontekst ble det gjort omfattende tilpasninger for å ivareta språklig og kulturell integritet. Studien har fokus på implementering av tiltak i norsk barnevern, som er forvaltet på to ulike nivåer (statlig og kommunalt). Hensikten er å generere kunnskap som kan brukes til videre arbeid med implementering og spissing av arbeidsrutiner i samarbeid mellom de to forvaltningsnivåene. Terapeutenes erfaringer med pilotprosjektet relateres til forskningslitteraturen om implementering i komplekse velferdssystemer.

3) En metaanalyse av behandlingselementer som er felles for tiltak rettet mot internaliserende og/eller eksternaliserende vansker hos ungdom på institusjon. Denne studien baseres på et systematisk søk og inkluderer alle randomiserte kontrollerte studier om relevante tiltak. Spesifikke praksiser beskrevet i hver studie ble kodet for å finne frem til såkalte felles behandingselementer, eller praksiselementer. Gjennom en flernivå metaanalyse oppgis assiasjoner mellom felles praksiselementer og effekt av tiltak. Studien beskriver hvilke felles praksiselementer som er hyppigst brukt, hvilke som er assosiert med effekt og hvilke som det ikke er grunnlag for å si at bidrar til behandlingseffekt.

Prosjektet hadde oppstart i September 2018, med planlagt ferdigstillelse i april 2022. Det er godkjent av Regional Etisk Komite (REK) og Norsk Senter for Forskningsdata (NSD).

Forskningsteam

Hovedveileder: Ragnhild Bang Nes (UiO, FHI),

Biveiledere: John Kjøbli (UiO, RBUP) og Ottar Ness (NTNU)

Arbeidssted

Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og Sør (RBUP)

Seksjon for tjenesteforskning og innovasjon

Besøksadresse: Gullhaugveien 1-3, 0484 Oslo

Postadresse: RBUP Øst og Sør, Pb. 4623 Nydalen, 0405 Oslo

 

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Kvamme, Euryph Line Solheim & Kjøbli, John (2023). Folk flest får faktisk feber og fobier. Nettavisen. ISSN 0808-2049.
  • Kvamme, Euryph Line Solheim (2023). Co-Designing an Emotion Regulation Intervention for Adolescents in Norwegian School Health Services:  The Kort Project .
  • Solheim Kvamme, Line & Kjøbli, John (2022). De fleste av oss vil få en psykisk lidelse. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Solheim Kvamme, Line; Keles, Serap; Nes, Ragnhild Bang; Waaler, Pamela Marie; Vaskinn, Linda & Wentzel-Larsen, Tore [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Practice elements in treatment programs for adolescents with externalizing and internalizing problems.
  • Solheim Kvamme, Line; Keles, Serap; Nes, Ragnhild Bang; Waaler, Pamela Marie; Vaskinn, Linda & Wentzel-Larsen, Tore [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Practice elements in residential programs for adolescents with externalizing and internalizing problems: A meta-analysis.
  • Solheim Kvamme, Line; Waaler, Pamela & Kjøbli, John (2019). Happily Ever After? What Works For Youth Who Are Leaving Out-Of-Home Care? A Systematic Review Of Reviews.
  • Nes, Ragnhild Bang; Ness, Ottar; Kjøbli, John & Kvamme, Euryph Line Solheim (2024). Ill Communication: Adolescents with Co-Occurring Problems, the Systems They Encounter and the Interventions They Receive. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. mars 2020 15:06 - Sist endret 10. mars 2022 10:52