Finansiering og samarbeid
- Prosjektet er finansiert av Helse Sør-Øst (BUP-prosjektet) og Sykehuset i Vestfold.
- Psykologisk Institutt og Sykehuset i Vestfold samarbeider om prosjektet.
Doktorgradsprosjektet
Forskning på fedre er økende, men det finnes fortsatt få studier. Metoder for å vurdere kvaliteter ved samspill mellom fedre og barn, er ofte utviklet på basis av hvordan samspillet mellom mødre og barn ser ut. Vi ønsker i denne studien å evaluere samspillsmetoden Parental Embodied Assessment (PEMA) for fedre-spedbarnrelasjoner. PEMA er utviklet av Dana Shai, og måler i hvilken grad omsorgspersonen viser med sin kropp at hen prøver å forstå hva barnet opplever og trenger. Dette kalles kroppsmentalisering.
I klinisk arbeid med spedbarnsfamilier som har samspillsutfordringer, erfarer vi at fedre er sentrale i behandlingsarbeidet. Det er derfor viktig at vi har samspillsmetoder som er validert for fedre-spedbarn samspill. Slik kan vi være sikrere på at de vurderingene vi gjør er gode for fedre og spedbarn, og at vi finner de områdene i samspillet som fedrene trenger hjelp til å bedre forstå og møte barnets opplevelser.
Vi vil i dette prosjektet bruke datamateriale fra en studie som heter «Liten i Norge». Datamaterialet inneholder rik informasjon om foreldre og barn fra graviditet og gjennom de første leveårene.
I tillegg til å validere PEMA for fedre, ønsker vi å forstå mer av sammenhengen mellom risikofaktorer hos fedrene før barnet er født, samspillet målt ved PEMA, og barnets sosioemosjonelle utvikling. Vi håper også å finne ut av om PEMA er en egnet metode for å finne de fedrene som er i risiko for å streve med å gi god emosjonell omsorg til spedbarnet, slik at disse kan få videre oppfølging.
Akademiske interesser
- Sped-og småbarnsutvikling
- Tilknytning
- Foreldrementalisering
- Endringsprosesser i terapeutisk arbeid med sped-og småbarnsforeldre
Bakgrunn
Psykologspesialist i barne-og ungdomspsykologi, med fordypning i sped-og småbarns psykiske helse.
Forskningsteam
Hovedveileder; førsteamanuensis Mona Bekkhus. Biveiledere er førsteamanuensis Eivor Fredriksen og undervisningsleder ved psykologisk institutt, Vibeke Moe. Samarbeidspartnere er Phd/avdelingsoverlege, Sykehuset i Vestfold Anne Karin Ullebø, og førsteamanuensis Dana Shai, Tel Aviv University.