-
Karlsen, Jannicke; Røe-Indregård, Hanne; Wold, Astri Heen & Hagtvet, Bente Eriksen
(2019).
Amount, diversity and density of words in book reading dialogues with preschool teachers and children with Norwegian language-majority and -minority backgrounds.
RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation.
ISSN 0909-8976.
s. 49–66.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Karlsen, Jannicke; Røe-Indregård, Hanne; Wold, Astri Heen; Lykkenborg, Marta & Hagtvet, Bente Eriksen
(2018).
Initiativ og responsmønstre i boklesingsdialoger mellom barnehagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn.
NOA - Norsk som andrespråk.
ISSN 0801-3284.
1-2,
s. 66–92.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
Hogstad, Ingrid Johnsen & Wold, Astri Heen
(2016).
Meninger om liv og død blant åtteåringer i norsk skole.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
ISSN 0800-1669.
34(2),
s. 9–23.
doi:
10.5324/barn.v34i2.3617.
Vis sammendrag
Barns meningsskaping om liv og død ble undersøkt i et sosiokulturelt perspektiv. Datamateriale fra kvalitative intervjuer med 26 elever (åtte år) ble analysert tematisk. Analysen resulterte i seks temaer organisert under tre diskurser: Sorg/tap-diskursen, Riktig å være trist og Forutbestemt livslinje; Naturvitenskapsdiskursen, Kunnskap om hjertet og Kunnskap om dødsårsaker; Trosdiskursen, Gjenfødelse via himmelen og Dualisme. Elevene skapte mening om liv og død gjennom konkrete erfaringer i sin sosiokulturelle makrokontekst. Forfatterne hevder utvikling av meningsinnhold skjer kontinuerlig, gjennom deltakelse i praksisfellesskaper og aktiv bruk av språket. De foreslår at barn bør inkluderes i samtaler om liv og død, med utgangspunkt i barnets perspektiv og ved bruk av eksplisitt kommunikasjon.
-
Sæbø, Signe; Wie, Ona Bø & Wold, Astri Heen
(2016).
Barn med tidlig, tosidig cochleaimplantasjon: Muligheter og utfordringer for sosial deltakelse.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
81(4),
s. 55–68.
-
Almbakk, Marianne Ligaard; Wold, Astri Heen & Brandsborg, Knut Birger
(2015).
Balansekunst: Identitet og selvfølelse hos ungdom som har en synsnedsettelse.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
50(3),
s. 47–63.
-
Biringvad, Anita & Wold, Astri Heen
(2014).
Østeuropeiske elever i naturfagstimen - en kasus-studie av ordforståelse.
NOA - Norsk som andrespråk.
ISSN 0801-3284.
30(1),
s. 74–103.
-
-
Wold, Astri Heen
(2013).
Opplæring for barn: Norsk skole i møte med samiske barn og barn fra nyere språklige minoriteter.
Impuls : Tidsskrift for psykologi.
ISSN 0801-2911.
-
Timofeeva, Julia & Wold, Astri Heen
(2012).
Cross-linguistic Russian-Norwegian families in Norway: Language choice, family contexts and bilingual development.
NOA - Norsk som andrespråk.
ISSN 0801-3284.
28(1),
s. 50–90.
-
Almbakk, Marianne Ligaard; Wold, Astri Heen & Brandsborg, Knut
(2011).
Balansekunst: Sosiale relasjoner hos ungdom som har en synsnedsettelse.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
76(4),
s. 43–55.
-
Ryen, Else; Wold, Astri Heen & Pastoor, Lutine de Wal
(2009).
"Det er egen tolkning, ikke direkte regler." Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål.
I Hvistendahl, Rita E (Red.),
Flerspråklighet i skolen.
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-01196-7.
s. 139–166.
-
Ryen, Else; Wold, Astri Heen & Pastoor, Lutine de Wal
(2009).
"Det er egen tolkning, ikke direkte regler" Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål.
I Hvistendahl, Rita E (Red.),
Flerspråklighet i skolen.
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-01196-7.
s. 139–166.
-
Wold, Astri Heen & Rommetveit, Ragnar
(2009).
Drømmen om enhet.
I Gullestad, Siri Erika; Killingmo, Bjørn & Magnussen, Svein (Red.),
Klinikk og laboratorium. Psykologi i hundre år.
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-01563-7.
s. 85–98.
-
Wold, Astri Heen
(2008).
Kommunikasjon, språkutvikling og en gutt med spesifikke språkvansker.
I Bele, Irene Velsvik (Red.),
Språkvansker. Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-27724-6.
s. 121–146.
-
Wold, Astri Heen
(2008).
Utvikling av ordforråd med fokus på norsk som andrespråk.
I Selj, Elisabeth & Ryen, Else (Red.),
Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-27707-9.
s. 195–221.
-
Wold, Astri Heen
(2006).
"Kan for lite norsk, stemples som dum". Pedagogisk-psykologisk tjeneste og sakkyndige vurderinger av barn fra språklige minoriteter.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
43(12),
s. 1320–1329.
-
Ryen, Else; Wold, Astri Heen & Pastoor, Lutine de Wal
(2005).
"Det er egen tolkning, ikke direkte regler." Kasusstudier av minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål ved tre grunnskoler.
NOA - Norsk som andrespråk.
ISSN 0801-3284.
21(1-2),
s. 39–66.
-
Bezemer, Jeff; Wold, Astri Heen; Pastoor, Lutine de Wal; Kroon, Sjaak & Ryen, Else
(2005).
Teaching and learning in multicultural contexts: a comparative analysis of language teaching and learning in a Norwegian and Dutch primary school classroom.
Intercultural Education.
ISSN 1467-5986.
16(5),
s. 453–467.
-
Tuveng, Elena & Wold, Astri Heen
(2005).
The collaboration of teacher and language-minority children in masking comprehension problems in the language of instruction: A case study in an urban Norwegian school.
Language and Education.
ISSN 0950-0782.
19(6),
s. 513–536.
-
Wold, Astri Heen
(2004).
Utvikling av ordforråd med fokus på norsk som andrespråk.
I Selj, Elisabeth; Ryen, Else & Lindberg, Inger (Red.),
Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 82-02-21772-5.
s. 97–124.
-
Hagtvet, Bente Eriksen & Wold, Astri Heen
(2003).
On the Dialogical Basis of Meaning: Inquiries into Ragnar Rommetveit's Writings on Language, Thought and Communication.
Mind, Culture, and Activity.
ISSN 1074-9039.
s. 186–204.
-
Wold, Astri Heen
(2002).
En kasusstudie av språklig interaksjon i timer med norsk som andrespråk,
Forskning i nordiske sprog som andet- og fremmedsprog. Rapport fra konference i reykjavik 23. - 25. maj 2001.
Hàskòli Ìslands.
s. 326–346.
-
Wold, Astri Heen
(1996).
Dekontekstualisering og forholdet mellom muntlig og skriftlig språk.
I Wold, Astri Heen (Red.),
Skriftspråkutvikling. Om hvordan barn lærer å lese og skrive.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 82-456-0131-4.
s. 59–93.
-
Wold, Astri Heen
(1996).
Innledning.
I Wold, Astri Heen (Red.),
Skriftspråkutvikling. Om hvordan barn lærer å lese og skrive.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 82-456-0131-4.
s. 7–21.
-
Wold, Astri Heen
(1994).
Tospråklig utvikling. Momenter til en teoretisk forståelse.
I Horn, Erna; Vedeler, Liv & Wold, Astri Heen (Red.),
Femte nordiske sympopsium om barnespråk. Lysebu, Oslo - 18. - 20. november, 1994.
Universitetet i Oslo.
ISSN 82-90363-50-8.
s. 40–59.
-
Wold, Astri Heen
(1993).
Er muntlig språk kontekstavhengig og skriftlig språk kontekstuavhengig?
I Hansen, Elisabeth (Red.),
Fjerde nordiske symposium om børnesprog. København, 13. - 15. november 1992.
institutt for småbørnspædagogik, Danmarks lærerhøjskole.
ISSN 87-7701-340-9.
s. 167–181.
-
Wold, Astri Heen
(1993).
Klasserommet som kontekst for læring av andrespråket.
I Golden, Anne & Hvenekilde, Anne (Red.),
Rapport fra det andre forskersymposiet om Nordens språk som andrespråk i Oslo den 19. - 20. mars 1993.
Universitetet i Oslo.
ISSN 82-91298-01-7.
s. 98–109.
-
Wold, Astri Heen
(1993).
Kommunikasjon i klasserommet og læring av andrespråk.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
77,
s. 17–31.
-
Wold, Astri Heen
(1992).
Introduction.
I Wold, Astri Heen (Red.),
The dialogical alternative. Towards a theory of language and mind.
Scandinavian University Press.
ISSN 82-00-21651-9.
s. 1–18.
-
Wold, Astri Heen
(1992).
Oral and written language: arguments against a simple dichotomy.
I Wold, Astri Heen (Red.),
The dialogical alternative. Towards a theory of language and mind.
Scandinavian University Press.
ISSN 82-00-21651-9.
s. 175–193.
-
Wold, Astri Heen
(1992).
Debatten om morsmålsundervisning for språklige minoriteter.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
76,
s. 232–241.
-
-
Wold, Astri Heen & Reinvang, Ivar
(1990).
The relation between integration, sequence of information, short-term memory and Token Test performance of aphasic subjects.
Journal of Communication Disorders.
ISSN 0021-9924.
23,
s. 31–59.
-
-
-
Gundersen, Martha & Wold, Astri Heen
(1988).
Vurdering av fremmedspråklige barn i forbindelse med fremskutt skolestart. I.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
25,
s. 727–740.
-
Gundersen, Martha & Wold, Astri Heen
(1988).
Vurdering av fremmedspråklige barn i forbindelse med fremskutt skolestart.II.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
25,
s. 824–829.
-
Austbø, T.; Fæhn, W.; Mitthassel, I. & Wold, Astri Heen
(1984).
Lov om barn og foreldre(Barneloven) av 8.april 1981 nr.7. Notat fra en arbeidsgruppe ved Ped.psyk. tjeneste i Oslo.
Skolepsykologi.
ISSN 0333-0389.
19(4),
s. 18–25.
-
-
Wold, Astri Heen
(1981).
Utvikling av hjelpemidler til den pedagogisk-psykologiske tjenesten. Er tradisjonelle tester for individorienterte?
Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
18,
s. 115–123.
-
Wold, Astri Heen
(1979).
Word order, message structure and recall.
I Rommetveit, Ragnar & Blakar, Rolv Mikkel (Red.),
Studies of language, thought and verbal communication.
Academic Press.
ISSN 0-12-594660-0.
s. 353–359.
-
-
-
Wold, Astri Heen
(1971).
Illinois Test of Psycholinguistic Abilities. En kritisk diskusjon.
Skolepsykologi.
ISSN 0333-0389.
10(5),
s. 3–14.