-
Omland, Guro Brokke
(2024).
Modul 1: Ungdom på flukt. Ved Guro Brokke Omland, førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt, UiO. I: Tre filmer om psykisk helse for flyktninger. https://vimeo.com/783452126.
Vis sammendrag
Denne filmen (Ungdom på flukt) er en av tre opplæringsfilmer om psykisk helse for alle som arbeider med mennesker på flukt, utviklet av Voksne for Barn og The Human Aspect.
Mange asylsøkere og flyktninger har gjennomlevd traumatiserende opplevelser både før flukten og underveis. I tillegg kommer belastningene som følger med en livssituasjon som er dramatisk annerledes fra det livet den enkelte har vært tvunget til å forlate.
Med hjelp fra noen av landets fremste fagfolk, har vi utviklet disse tre opplæringsfilmene som vi håper kan være til nytte. Filmene er basert på dybde intervjuer med våre 3 fagpersoner og klipp fra erfaringsintervjuer i livserfaringsbiblioteket til The Human Aspect, med mennesker som selv har opplevd flukt.
Filmene er ment både som et bidrag til grunnleggende kompetanse rundt psykisk helse og flukt, som oppfriskning av sentrale tema i arbeid med flyktninger og som et utgangspunkt for refleksjon. Hovedfokus er på foreldre, barn og unges perspektiver og behov, uansett om de kommer alene eller i familier. Filmene kan brukes og deles helt fritt.
-
Omland, Guro Brokke
(2023).
"Men du må spørre hva de gjorde på skolen også!" «Døgnet-rundt-perspektiv» for å forstå hva som står på spill for unge med bakgrunn som enslige mindreårige flyktninger.
-
Omland, Guro Brokke
(2023).
Open Science: A Solution to the Ivory Tower Problem of Academia? .
-
Hauge, Åshild Lappegard & Omland, Guro Brokke
(2022).
Expanding open science: Qualitative research as a point of departure.
-
Omland, Guro Brokke; Phoenix, Ann; Ulvik, Oddbjørg Skjær; Aadnanes, Margrete; Herland, Mari Dalen & Negård, Inger-Lise
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
The Pandemic Child: Vulnerability constructions under COVID-19.
-
Godø, Helene Toverud; Halsa, Astrid Dagmar & Omland, Guro Brokke
(2022).
Belonging through enriching activities and intimacy: Narratives of doing school and developmental support when living in residential care.
-
Omland, Guro Brokke
(2021).
Å bli kjent med og forstå unge mennesker som har kommet til Norge som enslige mindreårige asylsøkere. Hva fikk jeg ut av å ta i bruk hverdagslivsforankrete samtaler?
-
Omland, Guro Brokke; Andenæs, Agnes & Sveaass, Nora
(2021).
Et oppdelt omsorgssystem er ingen administrativ detalj:
Et bidrag til en utvidet forståelse av den psykiske problembelastningen
for unge med bakgrunn som enslige mindreårige flyktninger.
-
-
Omland, Guro Brokke
(2021).
Omsorg for og oppfølging av enslige mindreårige: Samarbeid og ansvarsfordeling mellom vergen og ansatte.
-
Omland, Guro Brokke
(2020).
Kulturpsykologien og den kritiske psykologiens posisjon i det psykologiske fagfeltet - muligheter og utfordringer.
-
Omland, Guro Brokke
(2020).
Teoretisk informerte analyser: Hva er det? Muligheter og utfordringer.
-
Omland, Guro Brokke
(2020).
Omsorgstilnærminger for barn som bor på omsorgsinstitusjon.
-
Omland, Guro Brokke & Andenæs, Agnes
(2019).
‘Do you need to talk to someone?’ – Professionalising and outsourcing dialogues about psychological pain at residential care institutions for unaccompanied asylum-seeking young people.
-
Omland, Guro Brokke
(2018).
Personal communities among unaccompanied refugee minors: Materiality of places and organisation of everyday life as crucial conditions.
-
Omland, Guro Brokke
(2018).
Å binde sammen unges deltakelse på tvers av arenaer: En sentral omsorgsoppgave i profesjonelt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
-
Omland, Guro Brokke
(2018).
How can interpretative frameworks guide the construction of concrete analytical approaches? The Theory<>Data Relation of the Methodology Cycle.
-
-
Kjelaas, Irmelin; Solvor Mjønes, Lauritzen; Jensen, Tine Kristin; Eide, Ketil; Lønning, Moa Nyamwathi & Lidén, Hilde
[Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen]
(2017).
Mot bedre viten om barns beste.
www.nrk.no/ytring.
-
Jensen, Tine; Omland, Guro Brokke & Sveaass, Nora
(2016).
Asylpolitikk uten dekning i vår forskning.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Omland, Guro Brokke & Sveaass, Nora
(2016).
Unaccompanied minors: Conditions for development in exile.
-
Omland, Guro Brokke
(2016).
- Jeg sluttet å spise da vennene forlot mottaket.
[Internett].
nrk.no.
-
Omland, Guro Brokke
(2016).
Forskere: - Vi har ikke skrevet det Listhaug viser til.
[Internett].
nrk.no.
-
Omland, Guro Brokke
(2016).
Innvandringsminister Sylvi Listhaug fremstiller forskning feil for å begrunne innstramningene i asylpolitikken. Det mener flere forskere.
[TV].
NRK Nyheter.
-
Omland, Guro Brokke
(2016).
Gutter med bakgrunn som enslige mindreårige asylsøkere fra Afghanistan: Utviklingspsykologiske muligheter og utfordringer i Norge.
-
Omland, Guro Brokke
(2016).
Unge med bakgrunn som enslige mindreårige asylsøkere: Utviklingspsykologiske muligheter og utfordringer i Norge.
-
-
Omland, Guro Brokke
(2014).
Barn og unge med bakgrunn som enslige mindreårige asylsøkere. En intervjustudie med fokus på ungdommenes utviklingsmuligheter og psykososiale behov.
-
Hauge, Åshild Lappegard; Omland, Guro Brokke & Anjum, Gulnaz
(2024).
Open Science and Qualitative Methods
For students, supervisors, and researchers interested in qualitative psychology at the Department of Psychology, UiO
.
UiO.
Vis sammendrag
Open Science is described as an umbrella term for a diversity of aims and practices to increase public trust in scientific knowledge and increase the societal impact of research.
In psychology, the Open Science movement has gained attention and impetus, especially as a remedy for “the replication crisis,” which revealed that numerous quantitative studies fail to replicate. However, many Open Science principles for improving replicability in quantitative studies conflict with the knowledge ambitions and epistemological stands in qualitative approaches. Today, Open Science is increasingly articulated as a demand for research funding,
publication, and job announcements in academia. We recommend that Open Science is not confused with a standardised framework that ends up with a checklist approach across all
research approaches.
• Open Science is often understood as the particular practices of preregistration of hypotheses and analysis and open sharing of data. In most traditions of qualitative research, the research questions should be flexible and open, and the data are often
too sensitive and context-dependent to be shared. Such practices may, therefore, limit the development of a broad range of qualitative research methodologies.
• However, more broadly, Open Science concerns the need for trustworthy, transparent, and accessible research. Many practices already well-established in qualitative research, such as reflexivity, transparency, and user participation, may be seen as promoting these aims.
We encourage The Department of Psychology to approach the aims of Open Science through diverse tailor-made practices for different methodological approaches. We also encourage critical reflections, discussions of dilemmas and engagement in innovative strategies for opening up our research and strengthening its societal impact.
-
Omland, Guro Brokke
(2020).
Re-creating lives and futures in exile: A cultural psychological study of unaccompanied refugee minors and their professional caregivers in Norway.
Universitetet i Oslo.