PhD-prosjekt
Mange sliter med å finne interesse og engasjement for matematikk, og forskningen tyder på at interessen for realfag er dalende. Det er derfor nødvendig å finne evidensbaserte metoder som kan bidra til å både trigge, men også bevare, interesse for realfag hos unge.
I doktorgradsprosjekt mitt, Storytelling as means to increase mathematics interest in teacher education, undersøker jeg om fortellinger kan brukes som metode for å øke lærerstudenters interesse i matematikkfaget, uten at det går på bekostning av læring. I tillegg ønsker vi å undersøke mulige underliggende prosesser som eventuelt styrker eller svekker interesse og læring.
Prosjektet er under veiledning og ledet av Rolf Reber (PI) og medveileder Anine Riege, og er del av et større samarbeid. Resultatene vil sammenlignes med et delprosjekt der man undersøker om det å stille spørsmål kan øke interesse for matematikk.
Finansiering og samarbeid
Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd (FINNUT - Forskerprosjekt) 2019 – 2022, og er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, OsloMet, Høyskolen i Østfold, og Høgskolen i Vestlandet.
Akademiske interesser
- Kognitiv psykologi
- Interesse, motivasjon og læring
- Beslutning- og bedømmingspsykologi
- Samspill mellom kognisjon og emosjon, kognisjon hos eldre med depresjon og angst
- Kvantitativ metode
Undervisning
- PSY2102 – Social cognition and emotion
- PSY2014 – Kvantitativ metode, seminarleder
- PSY1050 - Psykologi: Teori og praksis
- Veiledning for bachelorstudenter i psykologi
Bakgrunn
- Forskningsassistent, Alderspsykiatrisk forskningsgruppe, Oslo Universitetssykehus, 2017-2020
- Vitenskapelig assistent, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, 2016
- Master i Cognitive Neuroscience, Universitetet i Oslo, 2016
- Bachelor i Kognitiv Psykologi, Universitetet i Oslo, 2014
- Utvekslingssemester, University of Melbourne, 2013