English version of this page

Digital disputas Franziska Klaas

Master Franziska Klaas ved Sosialantropologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d: Persistent Organic Pollutants becoming Multiple: An ethnography of encountering pollutants in science, policy, and waste incineration.

Disputasen vil foregå på engelsk.

Foto av Franziska Klaas

Klikk her for å delta på disputas kl 12:15 (åpner kl 12.00)

.

Prøveforelesning

Tittel: How can ethnographic methods be deployed and developed in the study of "mobile entities", within and beyond the domain of pollution/toxicity?

Disputas

Tittel: Persistent Organic Pollutants becoming Multiple: An ethnography of encountering pollutants in science, policy, and waste incineration

Bedømmelseskomité

• Førsteamanuensis Kenneth Bo Nielsen, Universitetet i Oslo
  • Professor Uli Beisel, Freie Universität, Berlin
  • Professor Sahra Gibbon, London's Global University

Leder av disputas

Instituttleder ved Sosialantropologisk institutt, Thorgeir Kolshus

Veiledere

Om avhandlingen

Kjemisk forurensning har i flere tiår vært en kilde til bekymring over hele verden. Persistente organiske miljøgifter (POP-er; eng.: Persistent Organic Pollutants) er en gruppe stoffer som skiller seg ut og er blant de mest bekymrende. POP-er er menneskeskapte, industrielle miljøgifter og sprøytemidler med egenskaper som er regulert under Stockholm-konvensjonen. De er giftige for levende organismer, vedvarer i miljøet, akkumuleres i kropper og i næringsnett og kan reise lange avstander fra sine kilder.

Denne avhandlingen er en etnografi av stoffer som etterlatenskaper, med fokus på POP-er som er vanskelig å spore opp eller som forekommer i små mengder. Den tar opp en nylig utfordring fra antropologien ved aktivt å engasjere seg med kjemiske stoffer fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv og ved å identifisere ulike måter å håndtere og tenke om potensielle skadelige stoffer.

Basert på tolv måneders etnografisk forskning blant forskere, politikere, tjenestepersoner og andre eksperter i Tanzania og Norge, samt korte forskningsopphold i andre europeiske land, undersøker den hvordan persistente organiske stoffer blir gjort kjent i forskjellige ekspertkulturer.

Derfor spør denne etnografien hvordan vi kan forstå de forskjellige versjonene av POP-er som oppstår fra forskjellige møter, med utgangspunkt i forskjellige kunnskapsområder som antropologi av kjemikalier og toksisitet, queer-teori, teknologi- og vitenskapsstudier (STS) og miljøtoksikologi.

Fra avfallsforbrenning i Norge og Tanzania til vitenskapelig kunnskapsproduksjon blant forskere og til det utrettelige arbeidet til eksperter som kontinuerlig jobber for å fremme Stockholm-konvensjonen for å forbedre globale reguleringer, er denne etnografien en invitasjon til å vurdere POP-er som sammenvevd og sammenkoblet på tvers av skala og steder.

Dersom du ønsker en digital versjon av avhandlingen kan du sende en forespørsel til kandidaten. Kandidaten kan nås på mail: franziska.klaas@sai.uio.no

For mer informasjon:

Publisert 4. sep. 2023 11:50 - Sist endret 11. apr. 2024 14:42