Disputas Samira Damaris Marty

Master Samira Damaris Marty ved Sosialantropologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d: Transnational Solidarities: Political Activism for a "Nicaragua Libre" in Berlin after April 2018

Prøveforelesning

Tittel: Decolonial Anthropology and European transnational activism: A fraught relationship? Frictions and commonalities from an ethnographic perspective
Tid: 10:15-11:00

Disputas

Tittel: Transnational Solidarities: Political Activism for a "Nicaragua Libre" in Berlin after April 2018
Tid: 12:15-15:00

Leder av disputas

Instituttleder Rune Flikke, SAI, UiO

Bedømmelseskomité

Førsteopponent: Dr. Ana Gutierrez Garza, St. Andrews
Andreopponent: Dr. Nitzan Shoshan, El Colegio de Mexico
Koordinator: Postdoktor, Maka Suarez, SAI, UiO

Veiledere

Nefissa Naquib, SAI, UIO
Laura Ogden, Dartmouth College

Om avhandlingen

Solidaritet: mer enn et politisk nøkkelbegrep

Solidaritet er et av vår tids mest brukte politiske nøkkelbegreper: solidaritet med Ukraina, solidaritet med helsepersonell under Covid-pandemien, eller solidaritet med arbeidere over hele kloden, er bare noen av de mange slagordene som gjennomsyrer det offentlige ordskiftet. Samira Marty sin doktoravhandling undersøker begrepet solidaritet fra et politisk antropologisk ståsted og argumenterer for at solidaritet like mye er en politisk relasjon som en prosess som folk kontinuerlig må reforhandle og omarbeide. I sin etnografi undersøker Marty effekten av masseprotestene i Nicaragua i 2018 knyttet til de transnasjonale bevegelsene som har jobbet for solidaritet med Nicaragua i flere tiår. Forskningen undersøker forbindelsen mellom tidligere solidaritetsbrigader fra Vest-Berlin til Nicaragua, det nicaraguanske eksilmiljøet i Berlin, og hvordan disse forsøker å utvikle en ny solidaritetspolitikk for landet. Det kritiske studiet av solidaritet hjelper oss til å plassere eksisterende generasjonskonflikter om solidaritet i en bredere kontekst knyttet til internasjonal aktivisme, både under den kalde krigen, og i nåtiden. For unge nicaraguanere er fortiden et territorium de forsøker å gjenvinne, fortolke og tilegne seg på nytt. På andre siden forstår deres eldre tyske kolleger, som begynte å engasjere seg for Nicaragua allerede under sandinistrevolusjonen på slutten av 1970-tallet, landets fortid i lys av de revolusjonære løftene og den internasjonale solidariteten som preget samtalen i disse årene. Doktoravhandlingen diskuterer mulighetene for transnasjonal solidaritet mellom aktører som, til tross for saken som forener dem, har vidt ulike historiske erfaringer og posisjon. Samira Marty er doktorgradskandidat ved Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo. I forbindelse med avhandlingen var hun også tilknyttet Centre on Conflict, Development, and Peace-Building at the Graduate Institute i Geneve, School of Anthropology ved Universitetet i Arizona, og Centre of Latin American Studies ved Cambridge-universitetet.

Det vil ikke være mulig å få en kopi av avhandlingen på selve disputasen. Dersom du ønsker et eksemplar, send epost til s.f.logan@sai.uio.no.

Publisert 25. mai 2023 12:40 - Sist endret 11. apr. 2024 14:42