Nordisk etnografi, hvor står vi?

Nordisk Laboratorium er et verksted for å samle, spre og inspirere til videre forskning i og om Norden. 22. august 2019 inviteres det til en dag med faglige innlegg, diskusjoner og ikke minst mingling ved UiO. Dagen er gratis og åpen for alle.

Bildet kan inneholde: Himmel, Reise, Lykkelig, Fjell, Fjellkjede.

12.30 - 13.10 Innlegg

«Hvordan bidrar jeg til å fornye og videreutvikle nordisk etnografi?»

Alexandra Meyer, University of Vienna: Om kull og klima: Samfunnsmessige dimensjoner av et miljø i endring i Longyearbyen, Svalbard

Nora Gotaas, By- og regionforskningsinstituttet NIBR – OsloMet: Hvordan kan jeg gi av meg selv? Sosialt bytte i terapeutiske prosesser

Gard Ringen Høibjerg, Høyskolen Innlandet: Står Netflix i veien for integrering av flyktninger i Norge?

Tomas Salem, UiB: Mannen og fjellet – om å finne lukka i naturen

13.10- 13.20 Pause

13.20- 14.00 Innlegg

«Hvordan bidrar jeg til å fornye og videreutvikle nordisk etnografi?»

Mona Paulsrud, Stig Kilvik, Åse Kristin Berglihn Hemsen, Riksrevisjonen: Taus kunnskap i etnografiske former: Hvordan etnografisk metode hjalp oss å oppdage praksiskunnskap i egen organisasjon

Cicilie Fagerli, selvstendig: Lokalkunnskapens rolle i skjæringsfeltet mellom grunn- og anvendt forskning, og den litterære kanon som antropologisk tumleplass

Tone Danielsen, FFI: Krigerkultur, norskhet og antropologi ‘at home’

Aleksandra Bartoszko, VID Vitenskapelige høgskole: Én person, én pille – en verden. Hvorfor følge én pasient når jeg vil forske på staten, medisinske eksperter og juridiske reformer?

14.00-14.30 Mingling

14.30- 16.00 Panel

«Hvor er nordisk etnografi på vei, og hva trengs det mer forskning på?»

Marianne Elisabeth Lien, UiO

John Henrik Ziegler Remme, UIO

Anne Sigfrid Grønseth, HINN

Christian Sørhaug, HiØ

Simone Abram, UOD, UiO

19.00 Festmiddag på Brasserie Blanche, arrangert av Norsk Antropologisk Forening (NAF) i forbindelse med deres fagdag 23. august

Vi har som mål at nye relasjoner og faglige samarbeid vil kunne springe ut av dette åpne nettverksmøtet. Vi oppfordrer derfor til å dra samlet til middag som arrangeres samme kveld av Norsk Antropologisk Forening i forbindelse med deres fagdag som går av stabelen 23. august.

Meld dere på til nettverksmøtet for at vi skal kunne beregne snacks og drikkevarer. Påmelding til NAF sin festmiddag gjøres via samme skjema. Middagen vil innebære en egenandel, mens NorLab- dagen er gratis.

NorLab sitt arrangement vil oppdateres både her og på vår Facebook-side.

VELKOMMEN!

Publisert 23. apr. 2019 14:07 - Sist endret 13. des. 2023 10:51