English version of this page

Identitetspolitikk

Hva er betydningen av ordet vi? Dette er kanskje det mest komplekse og slitesterke spørsmålet som stilles i sosialteorien, og SAI har en lang tradisjon for å utforske de mange svarene.

protest, plakater, mennesker

Illustrasjon av Cecilia Salinas

Ethvert «vi» må defineres i forhold til det det ikke er, enten det er basert på kjønn, alder, religion, statsborgerskap, hudfarge, språk eller etnisk identitet – bare for å ha nevnt noen av de vanligste kriteriene for sosial inkludering og ekskludering.

I et banebrytende bidrag til studiet av etniske relasjoner, Ethnic Groups and Boundaries (1969), viste skandinaviske antropologer at det ikke var noe én-til-én-forhold mellom etnisk identitet og kulturell identitet. Etniske grenser oppstod ikke som et resultat av kulturelle forskjeller, men var snarere et resultat av sosiale prosesser som gjorde ekskludering og inkludering mulig, men som også skapte muligheter for personlig identifikasjon og tilhørighet til en gruppe.

Denne tilnærmingen, som har vært anvendt i forskning på etniske relasjoner over hele verden, har også inspirert forskning på andre former for sosial ekskludering og inkludering, som religion, kjønn og "rase". Men også andre verktøy brukes i forskningen på identitetspolitikk ved SAI, der urfolksspørsmål, postkoloniale hierarkier og rasialisering av innvandrerminoriteter også studeres.

Identitetens politikk og poetikk kan studeres både nedenfra og ovenfra: Noen ganger er fokuset på den dominerende gruppen og dens forsøk på å tvinge underordnede befolkninger til underkastelse; andre ganger er perspektivet minoritetens eller den ekskluderte gruppens, der spørsmålene som reises er av en annen art og handler om retten til autonomi, men også aspekter ved kulturforskjeller som ikke kan reduseres til strategisk konkurranse om knappe ressurser.

Ved SAI er studiet av grupper, inkludering og ekskludering nært knyttet til flere av de andre tematiske klyngene, særlig økonomi og politikk.

Studier av gruppedynamikk har alltid stått sentralt i sosialantropologien, og dette fortsetter å være tilfellet i vårt århundre. I tillegg til å være et nøkkelområde i grunnforskning om menneske og samfunn, har feltet også et åpenbart anvendt potensial, ikke minst i vår tid, der mange samfunn preges av gruppebaserte konflikter.

Forskere innen identitetspolitikk

Thomas Hylland Eriksen

Elina Hartikainen

Ingjerd Hoem

Christian Krohn-Hansen

Marianne Elisabeth Lien

Kenneth Bo Nielsen

Knut Gunnar Nustad

Theodoros Rakopoulos

Cecilia Salinas

Arnd Schneider

Maka Suarez

Cathrine Thorleifsson

Forskningsprosjekter innen identitetspolitikk

Privatlivets grenser - Sosialitet og tilhøyrsle i digitale kvardagsliv.

 

Publisert 8. apr. 2024 13:11 - Sist endret 23. apr. 2024 08:04