Norsk friluftstradisjon og det gode liv

Nordisk Laboratorium markerer inngangen til sommeren med seminar om norsk friluftstradisjon og det gode liv! Tomas Salem vil holde innlegg etterfulgt av samtale med Tom Bratrud.

Bildet kan inneholde: himmel, sky, snø, skråningen, reise.

Foto: Tom Bratrud.

Tomas Salem (Foto: Universitetet i Bergen)

Tomas Salem er doktorgradsstipendiat i sosialantropologi ved Universitetet i Bergen. Prosjektet hans «Mannen å fjellet: Å finne lykken i naturen» fokuserer på de sosiale dimensjonene ved fjellsport og friluftliv i Vesten, og undersøker hvorfor fjellet har blitt gjort til gjenstand for ulike forestillinger om det gode liv. Tomas har gjort feltarbeid i Norge, på Svalbard, og i det sørlige Patagonia, og har fulgt mennesker som lever et liv i nær kontakt med naturen. Ved bruk av blant annet film og foto, forsøker han å dokumentere pågående endringer i folks forhold til fjellet og å utforske dilemmaene som oppstår i møtet mellom strukturelle endringer og individers søken etter det gode liv.

Tomas vil presentere funn fra sitt prosjekt, med hovedvekt på spenningene mellom eksistensielle, økonomiske og politiske tilnærminger til landskap som ofte blir forestilt som «tomme» og «ville». Gjennom å se på Svalbardlandskapet som en arena for iscenesettelsen av et eventyrer- og oppdageretos, vil han sette det norske friluftslivet inn i en større vestlig kontekst.

Tom Bratrud (Foto: Universitetet i Oslo)

Salems presentasjon vil etterfølges av samtale med Tom Bratrud, som gjennom sitt postdoktorprosjekt ved Sosialantropologisk Institutt ved Universitetet i Oslo har forsket på fjell- og turentusiaster som flytter til bygda for å realisere verdier de ser på som det gode liv, og hva denne migrasjonen fra by til bygd betyr for tilflytterne og lokalsamfunnet. Samtalen vil belyse spenningene som oppstår mellom ulike aktører i møte med det «tomme» landskapet.

Publisert 30. mai 2022 14:02 - Sist endret 24. juni 2024 14:24