Hytteforskning på museum og i media

I mars og april skjedde det mye rundt MATKIN, og forskningsprosjektet fikk vist seg frem for verden i form av både bokutgivelse og utstillingsåpning.

Forsker Marianne Lien, programleder Anne Lindmo og forsker Simone Abram i NRKs studio. Foto: Julia Maria Naglestad

Sosialantropolog Marianne Lien (f.v.), programleder Anne Lindmo og sosialantropolog Simone Abram i NRKs studio i forbindelse med opptak av "Lindmo". Foto: Julia Maria Naglestad

Foto: Julia Maria Naglestad

Den populærvitenskapelige boken «Hytta: Fire vegger rundt en drøm», skrevet av Marianne Lien og Simone Abram, ble lansert på Kagge Forlag 29. mars 2019.

Lanseringen ble holdt på Litteraturhuset der forskerne i påsyn av en fullsatt sal ble faglig, humoristisk og uformelt intervjuet av sosialantropolog Runar Døving, etterfulgt av lett servering og yrende mingling med hytteprat i fokus.

I tillegg til å bli frontet i store og små bokhandler – gjerne vinklet på den nært forestående påskeferien – fikk forfatterne mye oppmerksomhet i media. Både i radio (Norgesglasset 19.04.2019), aviser (Hytteavisen 26.03.2019), nettaviser (NRK Buskerud 20.04.2019) og på TV ble boken omtalt. I NRK-programmet "Lindmo" svarte Simone og Marianne på spørsmål om hva som gjør «hytta» til et interessant studieobjekt for sosialantropologer.

Foto: Julia Maria Naglestad
Foto: Julia Maria Naglestad

Forsker Simone Abram sitter i tv-studio i programmet Lindmo. Foto:Julia Maria Naglestad
Foto: Julia Maria Naglestad

Utstillingsåpning på Folkemuseet

4. april åpnet utstillingen i Mezzaninen på Norsk Folkemuseum med samme tittel som boken, «Hytta – Fire vegger rundt en drøm». Utstillingen består av fotograf Haakon Harris’ bilder fra feltarbeidet. Bildene er satt sammen med korte tekster og utvalgte gjenstander som skaper refleksjon rundt hva det vil si å være på hytta, både praktisk og emosjonelt og hva hytta betyr.

En artikkel om arbeidet med fotografi og gjenstander i feltarbeidet, skrevet av Marianne Lien og forskningsassistent Catharina Sletner, kan leses i Folkemuseets Museumsbulletinen utgave 4 2019.

På åpningsdagen – som var for åpen alle interesserte – var også hyttefolk og bidragsytere invitert til en egen markering med middag på Gjestestuene. Deres bidrag til både bok og utstilling ble satt pris på gjennom taler, blomsteroverrekkelser og bokutdeling.

Forfatterne og fotografen foran plansjer i utstillingen på Norsk Folkemusuem. Foto: Jon Ilseng
Forfatterne og fotografen på utstillingsåpningen på Norsk Folkemuseum. Foto: Jon Ilseng
Besøkende studerer utstillingen på Norsk Folkemuseum.
Foto: Jon Ilseng
Besøkende blar i den ferske boka på utstillingen på Norsk Folkemuseum
Foto: Jon Ilseng

Utstillingen på Folkemuseet kan besøkes i museets åpningstider gjennom hele sommeren, fram til høstferien i uke 40.

Les om boka hos Kagge forlag eller i Forskerforum Utg. 6 2019: s. 26-29

Medier som har omtalt «Hytta: Fire vegger rundt en drøm»

Vårt Land, Tara Hjem, NRK Østlandssendingen, Norske hjem (magasin), Forskerforum, Apollon, NRK P1+ Holm, Reismedbarn.no, NRK P2 Nyhetsmorgen, Dag og Tid, Klassekampen, NRK P1+ Radiokontakten, Hagebybladet, Nynorsk pressekontor (gjengitt i Dagen, Mørenytt, Framtida), Forskning.no, TV2 God Morgen Norge, NRK Lindmo, NTB (gjengitt i Tønsbergs Blad, Sandefjords Blad, Gjengangeren, Helgelands Blad, Helgelendingen, Østlands-Posten), Riks (gjengitt i Bergens Tidende, Aftenposten, Sunnmørsposten, Fædrelandsvennen og Aftenbladet), På Hytta (bilag i Aftenposten), Hjemmet, Hyttemagasinet, Hytteliv (utdrag), NRK Norgesglasset (intervjuserie i påska), TV2 Nyhetskanalen, NRK P1 Opptur, nrk.no.

Emneord: hytteliv, hytta, matkin, hytteforskning Av Catharina Sletner
Publisert 2. juli 2019 12:59 - Sist endret 18. apr. 2024 15:17