Utstilling kombinerer kunst og etnografisk forskning

ARTivisme er et utvalg digitale tegninger og tekster som springer ut fra forskningsprosjektet «Privatlivets grenser» ved Sosialantropologisk institutt. Vandreutstillingen åpner på Deichman Holmlia, torsdag 24. februar.

Ugyldig oppholdstillatelse med liten jente i forkant

Bilde: Cecilia Salinas

Bildene og tekstene i utstillingen er del av en serie skapt under Cecilia Salinas' etnografiske feltarbeidet blant nordmenn med minoritetsbakgrunn i kunst- og kultursektoren.

Salinas er postdoktor ved Sosialantropologisk institutt.

- Dette kan forstås som kunstneriske feltnotater og et et ledd i min analyseprosess. Jeg utforsker om kombinasjonen av kunstneriske uttrykk og tradisjonell etnografisk forskning kan være med på å åpne opp diskusjonen om tilhørighet i det norske samfunnet, sier hun.

Mellom mars og november 2021 undersøkte Salinas forskningsdeltakernes bruk av sosiale medier og deres opplevelser av å være kunstner i Norge. Karakterene i utstillingen viser lengsel etter å høre til et sted når rasisme, diskriminering og forskjellsbehandling er en del av deres erfaringsverden.

Utstillingen er støttet av FrittOrd.

Mer informasjon finner du på Deichmans nettsider.

Publisert 16. feb. 2022 13:28 - Sist endra 21. feb. 2022 09:14