Protokoll

Tid og sted: 23. november, kl. 12:15 - 14. Rom: 432 ESH'

 

Tilstede:
Programrådsleder: Marianne Elisabeth Lien
Undervisningsleder: Kenneth Bo Nielsen
Representant for fast vit.ansatte: Christian Krohn-Hansen
Representant for midl. vit.ansatte: Anna Kristine Johansen
Studentrepresentant: Espen Andre Tormodsrud (BA) 
Programrådsekretær: Sarah Frost Logan

Ikke tilstede:
Studentrepresentant MA 

Ordinære saker
V-SAK 1

Godkjenning av dagsorden
Vedtak: Programrådet godkjenner innkalling og dagsorden.

V-SAK 2

Godkjenning av protokoll fra programrådets møte 29.september

Vedtak: Programrådet godkjenner protokollen.

Orienteringssaker
O-SAK 1

Nye frister for emneplanlegging m/Sarah og Kenneth

Fra og med vårsemesteret som kommer skal UiO ta i bruk et nytt verktøy for å jobbe med emnebeskrivelser. Verktøyet heter EpN/Emneplanlegging på nett, og kommuniserer direkte med blant annet Vitnemålsportalen, FS (Felles studentsystem) og Vortex (webredigeringsverktøyet vi bruker). Verktøyet skal i hovedsak gi mindre feil og bedre kvalitet på emneinformasjon. Blant annet gjennom:

  • å utforme emneinnhold *før* undervings- og eksamensplanleggging
  • å ha oppdaterte emnebeskrivelser tilbake i tid og levere semesterspesifikke emnebeskrivelser til Vitnemålsportalen
  • å forenkle resultatutveksling mellom institusjoner (nasjonalt og internasjonalt), jf. Circle U

Frist for å ferdigstille alt emneinnhold i EpN for høsten 2023 blir *23 mars 2023*. Emnennholdet som skal være klart til da, er alt som står på emnesidene, bortsett fra semesterspesifikk informasjon. Programrådet må derfor behandle saker i god tid før dette. 

SAIs egne frister blir: 

  • Nye valgfrie emner (kun etter avtale): 15. januar
  • Endring i emnebeskrivelser, eksamen, obligatorisk aktivitet, m.m. for alle emner: 15. februar

    Saker behandles i programrådet etter de nevnte fristene. 
Vedtakssaker
V-SAK 3

Ny 40-gruppe, hvor SOSANT2510 inngår

Programrådet bes om å ta stilling til 40-gruppen slik den fremkommer i saksdokumentet. 

Vedtak: 

1. Programrådet vedtar å endre SOSANT2510 fra uregelmessig til fast hver høst 

2. Programrådet vedtar å øke kapasiteten fra 70 til 90 

V-SAK 4

Endringer på SOSANT1000 og SOSANT1050 - synliggjøring av fagets arbeidslivsrelevans

Vedtak: Programrådet godkjenner forslaget, men med følgende endring:
Fra "med bidrag fra flere av SAIs ansatte og fra antropologer som anvender faget i næringsliv, forvaltning, eller frivillig sektor" til "med bidrag fra flere av SAIs ansatte og fra en eller flere antropologer som anvender faget i næringsliv, forvaltning, eller frivillig sektor".  Endringen gjelder både for SOSANT1000 og SOSANT1050. 

Programrådssekretær følger opp endringene med studiekonsulent for bachelorprogrammet slik at det blir riktig. 

Diskusjonssaker
D-SAK 1

Omarbeiding av pensum på SOSANT1000 

Hvorfor behøver vi en omarbeiding av SOSANT1000?

  • Pensum har est ut gjennom årene og studentene leser i dag ca. 500 sider for mye. For å få lesemengden ned til et akseptabelt nivå kreves en solid gjennomgang av hele pensum.
  • De første 4-5 forelesningene på faget, der studentene skal få grunnleggende innsikt i faget fungerer i dag relativt dårlig.  Det pedagogiske opplegget, særlig med tanke på grunnbegreper samt balansen mellom klassikere og kontemporære bidrag, er derfor også i behov av revidering.
  • SOSANT1000 er instituttets største (og kanskje aller viktigste) fag. En eventuell omarbeiding kan forslagsvis gjøres på basis av studentfokusgrupper, innspill fra seminarledere, i tillegg til samtaler med fast- og midlertidig ansatte.

Programrådet har diskutert punktene over, og foreslår følgende: 

  • Emneansvarlig får mandat til en større revidering av emnet. Programrådet foreslår en arbeids- eller referansegruppe på 2-3 stk, som innhenter innspill fra studentfokusgruppe, seminarledere og ansatte. Det oppfordres til å se på helheten i programmet, og å vurdere innspill utenfor universitetssektoren. Endringene må være innenfor de ressursene som er tildelt kurset i dag, mao: ikke flere seminargrupper/ganger og forelesninger. (spør stud.koord). 
  • Mål om å vedta endringer i programrådet tidlig vår, med oppstart høst 23.
D-SAK 2

Skal/kan SOSANT2600 gjøres obligatorisk på BA-programmet? I så fall, hvordan? 

D-sak 2 slås sammen med D-sak 3

D-SAK 3

Nedsettelse av arbeidsgruppe til å jobbe med arbeidslivsrelevans på BA-programmet

Programrådet støtter forslaget om å nedsette en arbeidsgruppe. Und.leder og stud.koord. undersøker muligheten for ressurser til vit.ass som kan gjøre grovarbeid og utredningsarbeid. Und.leder og stud.koord. kommer tilbake til programrådet med et utarbeidet forslag etterhvert. Må ses i sammenheng med en eventuell DIKU-søknad. I innledende samtaler med EILIN. Spør stud.koord. ved spørsmål.

D-SAK 4

Forespørsel om bedre informasjon om modifisert studieløp under orienteringsuken for nye studenter m/SAPU

Diskusjon

  • Studiekonsulent på bachelor holder infomøte og drop-in veiledning om 40-gruppe, studieløp osv, i uke 48. Skal fra nå av holdes minst en gang i året, aller helst to. 
  • Instituttet går gjennom nettsiden med mål om å gjøre den mer oversiktlig 
  • Studentene kan booke veiledning med studieveileder hver mandag. Instituttet skal promotere dette tilbudet mer
  • Vi gir alllerede den etterspurte informasjonen i studiestartsuken. Studentene oppfordres til å komme med tilbakemelding på hvordan denne infoen kan gis bedre, slik at flere husker den

Eventuelt

 

Publisert 29. nov. 2022 14:52 - Sist endret 29. nov. 2022 14:52