- Dette er unikt!

Studentene ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet kan nå få karrierestøtte integrert i studieløpet. Leder for Karrieresenteret ved UiO sier det ikke finnes tilbud som Finn din fremtid andre steder i Norge.

Smilende, ung kvinne foran laptop som ser ut av vinduet

Hva er din framtid? De færreste studenter veit hva de skal gjøre om fem år, ifølge Karrieresenteret ved UiO: - Finn din fremtid tilrettelegger for at du kan bli kjent med hvilke muligheter du har, og hvordan kan du bygge ferdigheter i tillegg til faget du studerer, sier leder for Karrieresenteret. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Studentene ønsker å bli bedre rusta for arbeidslivet. Det har vært klar tale gjennom flere år. Studiebarometeret og Kandidatundersøkelsen viser hvorfor: De studentene som får relevant jobb har hatt kontakt med arbeidslivet underveis i studiene, starta jobbsøk før fullført utdanning, og øvd seg på å formulere sin egen kompetanse.

Med det nye tilbudet Finn din fremtid baker Det samfunnsvitenskapelige fakultet karrierestøtte inn i studieløpet. Automatisk dukker muligheten opp i Studentweb: Man kan velge mellom seks emner for bachelor og fire emner for master – ett for hvert semester. Finn din fremtid er ei verktøykasse av videoer, ressurser og fagstoff i Canvas, og studentene får dessuten tilbud om en totimers workshop i løpet av semesteret.

Både workshop og ressurser er tilpassa hver enkeltes behov og stadium i studieløpet.

- Dette tilbudet er unikt! Vi har ikke sett noe som likner i Norge tidligere, sier Gisle Hellsten, leder for Karrieresenteret ved UiO.

Sammen med Det samfunnsvitenskapelige fakultet har han vært med på å utvikle emnene slik at studentene skal få mest mulig bruk for dem. Hellsten påpeker at Karrieresenterets mål er å skyve fokus over fra fast jobb etter endt utdannelse, til hva som er nyttig for enkeltstudenten på hvert semester.

- Alle er enige om at karriereplanlegging er lurt. Men de fleste utsetter å tenke på framtida til neste semester. Om du ikke gjør noe i løpet av ti semestre, er det for seint den dagen du står der med graden i hånda, sier han.

Tanken er at alle småtingene som hver for seg kan virke ubetydelige, akkumulerer til en kompetansebeholder som studenten kan gripe etter når dagen er kommet for et  jobbintervju.

- Det handler om at arbeidsgiver ser på potensial, ikke bare resultater, sier Hellsten.

Gisle Hellvik og Ståle Anderstuen foran et skilt for Karrieresenteret
Gisle Hellsten og Ståle Anderstuen ved Karrieresenteret: Mener det er en gjennomgående ja-kultur til initiativer for arbeidslivsrelevans ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Foto: Erik Engblad/UiO

Semester for semester

Gjennom Finn din fremtid vil studentene få tilbud om ett emne per semester, og emnene følger studieløpet. Opplegget er tilrettelagt for å treffe faktiske behov på ulike stadier av studieløpet:

Bachelor

Master

Allerede svært populært

Høsten 2022 meldte 200 studenter ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet seg på Finn din fremtid. Ståle Anderstuen fra Karrieresenteret leda flere av workshopene i løpet av det første semesteret.

Han tror emnene vil bli enda mer populære til våren, og håper kapasiteten er stor nok til å ta imot alle som vil være med.

- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger foreløpig. Det er tydelig at vi treffer noe. Kanskje fordi vi tar det veldig ned, gjør opplegget så konkret som mulig, sier Anderstuen.

- Vi snakker om karriere på en annen måte enn studentene vanligvis tenker om karriereveiledning: Hvordan kan du bygge kompetanse underveis, hvilke muligheter er det du har med din utdanning, hva ønsker du å få ut av studietida?

Anderstuen tror det er viktig å snakke med studentene om menneskelige forhold, for å rydde unna støy som de er utsatt for – rykter, forventinger og særlig press fra medstudenter og familie.

- Mange kommer til oss med bekymringer: Har jeg valgt riktig studie? Hva kan jeg egentlig bruke dette til? Med Finn din fremtid prøver vi å synliggjøre at nesten ingen helt veit hva de skal bli om fem år. Det er langt mer normalt ikke å vite, enn å vite, sier han.

Statistikken tilsier også at samfunnsvitere får jobb, ifølge Anderstuen.

- Det er ingen grunn til å frykte arbeidsledigheten. Spørsmålet er hva studentene kan gjøre for å bli tryggere. Vi tar små og store spørsmål på alvor, og tilpasser workshopene hele veien. Alle skal få et personlig utbytte av å være med.

Fem fokusområder

Ifølge Trine Waaktaar, visedekan for studier ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, er arbeidslivsrelevans en av de mest sentrale satsningsområdene for både fakultet og institutter.

Ei arbeidsgruppe leda av fakultetets egen arbeidslivskoordinator Barbro Kolbjørnsrud, anbefalte nylig å fokusere innsatsen på fem områder: praksisemner, studentaktive læringsformer, integrerte karrieretjenester, mer systematisk innsats overfor alumni og mer kontakt med arbeidslivet.

Portrett av Trine Waaktaar
Trine Waaktaar: Mener arbeidslivsrelevans bidrar til motivasjon og et bedre læringsmiljø. Foto: Tron Trondal/UiO

- Jeg er svært fornøyd og stolt over at vi har fått i gang Finn din fremtid! Et slikt tilbud har vi ønska oss lenge, sier Waaktaar.

Hun påpeker at Finn din fremtid gir studentene en unik mulighet til å arbeide aktivt og målretta med hvem de er og hvem de vil bli som fagpersoner, samtidig som de lærer stadig mer innafor programmet hvor de har valgt å studere.

- Finn din fremtid bygger seg inn i ei faglig, personlig og, for mange, identitetsmessig utvikling som pågår gjennom hele studiet, sier hun.

- Det er all grunn til å anta at opplevd arbeidslivsrelevans henger sammen med studentenes opplevelse av mening i løpet av studiet, som igjen bidrar til motivasjon og et bedre læringsmiljø.

Av Erik Engblad
Publisert 29. nov. 2022 21:02 - Sist endret 18. juni 2024 10:35