Faddersjefens beste råd til ferske SV-studenter

For første gang siden pandemien, blir det i år fullt trøkk under studiestartuka. Faddersjefen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet gleder seg til å ta imot rundt 1500 førsteårsstudenter.

Faddersjefen foran inngangsdøra til Eilert Sundts hus

Velkommen til SV: Faddersjef Herman Rønningen tipser om å tenke på studietida som et maratonløp, og ikke en spurt. Foto: Erik Engblad

Herman Rønningen har god peiling på å være fadder. I 2020 trakk han på seg den røde trøya for første gang. I 2021 blei han fadderkoordinator. Og i år er Herman faddersjef for hele Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV). For andre gang.

Tidvis er det mye å gjøre og litt mange baller i lufta, men faddersjefen er betryggende overbevist om at studiestartuka 2023 vil bli en minneverdig affære.

– Jeg hadde sjøl ei veldig bra fadderuke i 2019, rett før pandemien. Så fikk vi sju måneder med normal studietid før alt stengte ned, sier Herman.

– Siden pandemien har studiestarten gradvis blitt trappa opp. I år er blant annet det store teltet endelig tilbake på Fredrikkeplassen, hvor det vil være konserter, stand-up og mat- og drikkeserving gjennom hele uka.

På SV kan faddersjefen vise til et rikholdig program, som de ferske studentene finner inne på nettsidene til sitt eget studieprogram.

– Ingenting står i veien for at dette skal bli ordentlig, ordentlig bra.

Fadderne står klare

På fredag fullfører Herman og fakultetets fadderkoordinatorer opplæringa av to hundre SV-faddere. De skal tilrettelegge for at de nyankomne studentene skal få en mjukest mulig start på studenttilværelsen.

– Fadderne burde nå være forberedt på å gjøre jobben sin på en god måte. Hovedoppgaven er å få de nye studentene til å føle seg trygge, sier han.

– Fadderne skal sørge for at alle skal bli sosialt inkludert, og finne seg et miljø de kan dra nytte av resten av studieperioden.

Faddersjefen på vei inn i Eilert Sundts hus
Faddersjefen viser vei: Herman Rønningen råder nye SV-studenter til å gå inn i studenttilværelsen med et åpent sinn. Foto: Erik Engblad

Mye på programmet

Studiestartuka består av ei salig blanding sosiale og faglige begivenheter. Gjennomgående har programmet alkoholfokusfrihet, og aktivitetene skal ikke koste for mye. Hvert enkelt studieprogram har sine egne, unike arrangementer.

I tillegg får førsteårsstudentene mulighet til å møte hverandre på tvers av studieprogrammene på fellesevenementer, som avslutningskvelden på studentpuben U1.

– Jeg vil faktisk trekke fram avslutningsfesten som et av høydepunktene i løpet av uka. Der er det alltid veldig god stemning. Ellers har mange studieprogram lagt opp til å bli kjent med både hverandre, Oslo by og campus. Sjøl om sju av ti studenter ved UiO er fra Østlandet, er det mange som ikke kjenner til Oslo, og flere har aldri satt sine bein på et universitet, sier faddersjefen.

Herman har eksempelvis foreldre uten bakgrunn fra UiO.

– Jeg tror det er viktig å gå inn i studenttilværelsen med et åpent sinn. Legg fra deg fordommene du måtte ha, og prøv å bli kjent med i alle fall én person den første dagen. Det burde være et overkommelig mål.

Faddersjefens råd

Deretter har faddersjefens følgende tips til de ferske studentene:

• Orienter deg på campus! Mange har forelesninger på eksempelvis Harald Schjeldrups hus, som ligger et stykke unna de øvrige bygningene. Mange av faddergruppene tilbyr omvisning på det vi kaller for Campus Blindern.
  • Møt opp på forelesning og seminarer! Undervisning er åpenbart viktig for studieutbyttet, men pausene i forelesningene er gjerne der vennskap starter. Du sitter ved siden av noen som du kommer i prat med, eller du blir kjent med folk utafor forelesningssalen. Da har dere vært gjennom det samme, og har garantert noe å prate om!
  • Bli med i ei av SV-fakultetets mange studentforeninger! Eksempelvis programutvalg og linjeforeninger på de ulike studieprogrammene har gjerne første møte etter studiestartuka. Møt opp der, det er disse folka som driver det sosiale på studiet, og arrangerer alt fra julebord og filmkvelder til debatter og turer til utlandet.
  • Studietida er mer et maratonløp enn en spurt! Jeg var veldig opptatt med å finlese pensum i starten. Det gikk ikke i lengden. Du burde kombinere lesning, forelesning, seminarer og engasjement i for eksempel studentforeninger. Jeg ser nå at jeg kanskje var litt for flink i starten.
  • Vær tidlig ute! Sjøl om studietida ikke må bli for seriøs, er det enkelte frister som må overholdes. Bruk SV-info til å orientere deg om hva du plikter å vite som student ved SV-fakultetet!
Publisert 10. aug. 2023 10:31 - Sist endret 12. juni 2024 14:22