NOKUT roser studieprogram ved SV for å lytte til studentene og øke arbeidslivsrelevansen

Da studentene klaga på arbeidslivsrelevansen ved bachelorprogrammet «Offentlig administrasjon og ledelse», tok instituttet grep. Det har gitt resultater.

Bildet kan inneholde: vindu, bygning, skulptur, fasade, symmetri.

"Virkelighetens" offentlige administrasjon: Økt involvering av aktører fra arbeidsmarkedet skal sørge for at studieprogrammet "Offentlig administrasjon og ledelse" holder seg arbeidslivsrelevant. Foto: Wikimedia Commons

Bachelorprogrammet «Offentlig administrasjon og ledelse» (OADM) ved SV-fakultetet får skryt i ei ny evaluering av utdanningskvalitet i høyere utdanning, utført av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga (NOKUT). Evalueringa framhever hvordan innspill om manglende arbeidslivsrelevans fra Studiebarometeret i 2019 har blitt fulgt opp med en rekke forbedringstiltak på både program- og fakultetsnivå.

I vårsemesteret 2022 bestemte programrådet eksempelvis å ta inn nye valgfag som vektlegger samfunnsorientert datavitenskap, og som gir studentene ferdigheter som arbeidsgiverne etterspør.

Bjørn Høyland. Foto: Tron Trondal / UiO

- Vi har fått tilbakemeldinger fra arbeidsgivere og tidligere studenter om at det er et behov for å utstyre samfunnsvitere med ferdigheter i datavitenskap, sier Bjørn Høyland.

Høyland er undervisningsleder ved Institutt for statsvitenskap (ISV), som er vertskap for det tverrfaglige bachelorprogrammet.

- ISV har en lang historie med å vektlegge metodeferdigheter på alle nivåer, og dette har lenge vært noe som tidligere studenter har rapportert om som noen av de mest nyttige ferdighetene de har tilegna seg mens de studerte hos oss, sier han.

Med økt fokus på datavitenskap i disiplinen så vel som i samfunnet som sådan, ser Høyland dette som en naturlig del av ferdighetssettet til den moderne samfunnsviter.

- Da vi utvikla denne spesialiseringa, ønska vi å komme opp med et sett metoder og teknikker som arbeidsgiverne etterspør, som er mye brukt i fagdisiplinen, og innen rekkevidde for våre studenter.

Et arbeidsmarked i kontinuerlig utvikling

Etter at studentene ga klar tale i Studiebarometeret blei arbeidslivsrelevans jevnlig diskutert i programrådet for OADM og i møter med studentrepresentanter. Som en konsekvens blei det blant annet lagt opp til økt bruk av case i undervisninga på bacheloren.

Jens Jungblut. Foto: Lasse Moer / UiO

- Vi bruker mye case-basert undervisning i OADM-emnene for å skape en kobling mellom begrepene studentene lærer og “virkelighetens” offentlig administrasjon, sier Jens Jungblut.

Han er programleder for OADM.

- I tillegg intensiverer ISV sitt alumni-arbeid nå og utvikler et praksisemne for BA-studenter, som kan være relevant også for OADM i framtida, sier Jungblut.

Han poengterer at instituttet vil fortsette å følge med på tilbakemeldingene fra studentene, både fra framtidige kartlegginger og direkte med Programutvalget ved OADM.

- Dette er et kontinuerlig arbeid, og ikke noe som står ferdig på et gitt tidspunkt. Kravene fra arbeidsmarkedet utvikler seg hele tida.

Vil fortsette med å forbedre koblinga til praksis

Forvaltninga av OADM-programmet skjer i dialog med alle involverte institutter. Sjøl om ISV er vertskap for programmet, verken kan eller vil de gjøre noe uten støtte fra sine partnere, ifølge Jens Jungblut.

- Gitt programmets tverrfaglige karakter og kompleksitet er rommet for grunnleggende endringer i de obligatoriske emnene begrensa, sier han.

- Men vi ønsker å øke mangfoldet i valgfrie emner i framtida, og fortsette med å forbedre koblinga til praksis enten gjennom et potensielt praksisemne eller andre former for økt involvering av aktører fra arbeidsmarkedet.

Publisert 20. mars 2023 13:08 - Sist endret 21. juni 2023 09:54