Klima og miljø fra alle kanter

Nå kan du velge ei 40-gruppe som gir deg en mer helhetlig forståelse av bærekraft. Student Søren Nørrekær Mortensen mener tverrfaglighet er avgjørende når det kommer til klima og miljø.

Søren Nørrekær Mortensen er engasjert i klima og miljø, her fotografert foran Grønt kontor

Klimaaktivisme og statsvitenskap: - Det skjer sinnssjukt mye på UiO som har å gjøre med klima og miljø, sier Søren Nørrekær Mortensen, som ved siden av å bedrive klimaaktivisme, tar flere fag om bærekraft ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Foto: Erik Engblad / UiO

– Det samfunnsvitenskapelige perspektivet på klima- og miljøspørsmål er helt sentralt. Vi kan montere solceller på alle tak i byen, men det er på samfunnsnivå at vi må tilrettelegge for de instrumentelle løsningene, sier Søren Nørrekær Mortensen.

Han står med ei vannkanne i hånda foran den nyetablerte grønnsakshagen ved Vilhelm Bjerknes hus på Blindern campus. Hagen er tilknytta Grønt kontor i Frederikke-bygninga.

Når Søren ikke dyrker bondebønner og jordskokk, jobber bachelorstudenten på Grønt kontor for å hjelpe studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) med å engasjere seg i det grønne skiftet.

– Det skjer sinnssjukt mye på UiO som har å gjøre med klima og miljø. Spørsmålet er hvordan studentene finner ut av det, og ikke minst skaffer seg en helhetlig forståelse av bærekraft.

Flere fag, flere perspektiver

Når Studentweb åpner 4. juni, kan bachelorstudenter ved hele UiO velge 40-gruppa Samfunn, klima og miljø (SAMKLIMA). 40-gruppa består av ni emner fra sentrale samfunnsvitenskapelige fagområder, som byr på ulike innganger til så vel løsninger som barrierer for bærekraftig omstilling.

Søren synes den store styrken ved SAMKLIMA er antallet innfallsvinkler til spørsmålet om klima og miljø.

– Klimasaken er ikke bare én sak. Det er mange saker i saken. Tverrfaglighet er derfor helt avgjørende. Det er så mye fragmentering for tida, sier han.

– Med et slikt tilbud vil studentene få anledning til å se de litt breiere linjene i en sak som brenner.

Hopp bukk over innføringsemnene

Jemima García-Godos, professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, har vært med på å utvikle SAMKLIMA. Med vilje er 40-gruppa tilrettelagt sånn at studentene skal slippe innføringsemner, sjøl i fag de ikke kjenner til fra før.

– Med SAMKLIMA hopper du bukk over innføringsemnene, og kaster deg rett inn i sakens kjerne, sier hun.

García-Godos er ikke bekymra for at de mer avanserte emnene skal gå over hodet på studentene.

– Jeg tror ærlig talt ikke det vil bli et problem. De som søker seg til denne 40-gruppa er ekstra nysgjerrige, sier hun.

– Og kanskje litt vågale.

Jemima Garcia-Godos i ei trapp
Jemima García-Godos: Mener samfunnsvitenskapen spiller en viktig rolle i tilpasninga til klimaendringene, og håper studentene vil ta utfordringa med 40-gruppa Samfunn, klima og miljø. Foto: Erik Engblad / UiO

Full pakke

I tillegg til emner innen miljøantropologi, samfunnsøkonomi og klimapsykologi, kan studentene velge et geofag fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet (MN) i 40-gruppa SAMKLIMA.

– Vi tenkte det var viktig å få integrert det naturvitenskapelige perspektivet, og med emnet i geofag kan du få med deg de naturfysiske forutsetningene for bærekraft, sier García-Godos.

– Kanskje vi kan tiltrekke oss noen studenter fra MN-fakultetet også.

García-Godos forteller at alle studenter på UiO kan nemlig få integrert 40-gruppa SAMKLIMA i sin bachelorgrad.

– Samfunnsvitenskapen spiller en viktig rolle i tilpasninga til klimaendringene. Jeg håper flere vil få øynene opp for dette, sier hun.

– Sammensetninga er sånn at alle fagene i gruppa utfyller hverandre. Studentene får virkelig full pakke. Nå får vi bare håpe at de tar utfordringa.

Arbeidsrelevant kunnskap

Henrike Kerl. Foto: Privat

Henrike Kerl studerer samfunnsøkonomi ved UiO og var en av de som valgte 40-gruppa SAMKLIMA da den blei lansert i fjor.

– Jeg ønska å jobbe i avfallsbransjen, og var på leiting etter relevante fag som kunne supplere økonomifagene jeg tok som en del av bachelorgraden min, sier Henrike.

Denne våren starta hun i deltidsjobben som rådgiver i Rennovasjons- og gjenvinningsetaten.

– Jeg blei veldig glad da jeg oppdaga at jeg kunne velge SAMKLIMA. Takk for fantastisk 40-gruppe!

Les mer om 40-gruppa SAMKLIMA

Publisert 16. mai 2024 12:59 - Sist endret 12. juni 2024 14:22