Studentene leverte rapport om EILIN

På oppdrag fra Prosjektforum, har ei gruppe studenter undersøkt læringsnettverket EILIN sine muligheter til å fremme undervisningsinnovasjon ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

To studenter presenterer rapporten om EILIN

Påpeker informasjonsgap: Et av hovedfunnene i Prosjektforum-rapporten var at undervisere ved SV-fakultetet savner en rekke tjenester og støttearenaer som EILIN allerede tilbyr. Foto: Erik Engblad / UiO

På masterprogrammet Organisasjon, ledelse og arbeid (OLA) får studentene konkret erfaring med oppdrag innafor reelle virksomheter. Prosjektforum gir OLA-studentene direkte erfaring med moderne arbeidsformer og problemstillinger i arbeidslivet, og viser dem hvordan samfunnsfaglig kunnskap og perspektiver kan komme til praktisk nytte.

Helene Borg Heyerdahl, Helga Kristine Kvisli, Johannes Nerdrum Bøgwald, Kristin Elise Grimestad, Maiken Bergheim og Simen Murud har dette semesteret hatt som oppgave å undersøke læringsnettverket EILIN sine muligheter til å fremme undervisningsinnovasjon ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV).

I løpet av våren har OLA-studentene gjennomført en spørreundersøkelse og flere dybdeintervjuer med undervisere ved SV-fakultetet. I den endelige rapporten, som nylig blei lagt fram for fakultetsledelsen, studiekoordinatorer og representanter fra EILIN, kommer det fram at flere undervisere savner en rekke tjenester og støttearenaer – som EILIN allerede tilbyr.

Dette vitner om et informasjonsgap mellom tilbud og etterspørsel.

– Det viktigste funnet er at ikke alle undervisere ved SV-fakultetet har et like stort ønske om å innføre digitale verktøy i undervisninga, men at alle vi har snakka med ønsker å drive med undervisningsinnovasjon, sier masterstudent Simen Murud.

Han var med på å presentere funnene til studentgruppa, som anbefaler flere tiltak knytta til EILINs tjenestestilbud og kommunikasjon.

– Tilbudet eksisterer, men mange er ikke klar over det. Derfor foreslår vi en rekke forbedringer knytta til kommunikasjon, for at underviserne ved SV-fakultetet skal bli bedre kjent med tjenestene som EILIN faktisk tilbyr, sier Murud.

– Vi foreslår i tillegg mer aktiv erfaringsdeling mellom undervisere, og flere delingsarenaer som undervisere kan betjene seg av. Man burde eksempelvis i større grad kunne være til stede og se andre undervisere i praksis.

Les rapporten om EILIN

Ikke bare sensor, mamma og meg

Lars Klemsdal er programleder for OLA-programmet, og har fagansvar for Prosjektforum. Han er blant annet involvert i å skaffe prosjekter som studentene kan bryne seg på. Dette semesteret har studenter vært ute på oppdrag ved blant annet Sunnås sykehus, Visindi lederrekruttering, Norsk flyktninghjelp, Abelia, og Håpets katedral – en ideell organisasjon i Fredrikstad.

Klemsdal understreker at virksomhetene skal stille med ei reel utfordring som studentene blir bedt om å løse.

Portrett av Lars Klemsdal
Lars Klemsdal: Imponert over hva studentgruppa har levert. Foto: Erik Engblad / UiO

– Jeg tror studentene merker at de er med på noe viktig, sier han.

Underveis i Prosjekforum får studentene kursing – de lærer seg samarbeid, og får profesjonell hjelp til presentasjonsteknikk.

– Vi bringer inn en del undervisningsressurser utenfra, eksempelvis fra konsulentbransjen, sier Klemsdal.

– Vi bestreber oss på å gjøre dette emnet så praktisk som mulig, så studentene skjønner at teoriene de har med seg fra tidligere i studieløpet er praktiske og nyttige redskaper.

Masterstudent Maiken Bergheim, som var med på å presentere funnene fra EILIN-undersøkelsen, er tydelig stolt over arbeidet med rapporten.

– Vi har lært utrolig mye, sier hun.

– Det har vært meningsfullt å lage noe som faktisk skal brukes, noe som har nytteverdi. Ikke bare å skrive en tekst som jeg, mamma og sensor skal lese.

Studentene involvert i arbeidet med EILIN-rapporten stilt opp foran ei tavle.
Studentene bak rapporten: Kristin Elise Grimestad, Simen Murud, Johannes Nerdrum Bøgwald, Helga Kristine Kvisli og Maiken Bergheim. Helene Borg Heyerdahl var ikke til stede under presentasjonen. Foto: Erik Engblad / UiO

Publisert 13. juni 2023 15:09 - Sist endret 21. juni 2023 09:54