Studentene fikk eksamensråd på direkten

Med eksamen på trappene, kom Live Nelvik, Ronny Brede Aase, Cecilie Langum Becker og Halvor Mehlum med sine beste råd til studentene ved Økonomisk institutt.

Eksamensrådet i full sving i Ragnar Frischs auditorium

God stemning: Eksamensrådet ga studentene en miks av lettbeint underholdning og mer tungtveiende, faglige betraktninger. Foto: Erik Engblad / UiO

For andre år på rad arrangerer Økonomisk institutt (ØI) en litt annerledes avslutning på kurset Anvendt økonomisk analyse. I fjor blei Kalle Moene intervjua av radioprofil Tore Sagen, og i år leda journalist og programleder Live Nelvik en lokal variant av den populære NRK-serien Lørdagsrådet, i Ragnar Frischs auditorium tirsdag 25. april.

På Eksamensrådet kunne ØI-studentene stille spørsmål på direkten – om alt fra eksamen og kollokviegrupper, til styringsrente og bankkrise. Panelet besto for øvrig av Halvor Mehlum, professor ved ØI; Cecilie Langum Becker, økonomikommentator i NRK; og Ronny Brede Aase, programleder i TV og radio.

– Jeg synes det var god stemning i salen, og det virka som om folk koste seg, sier Tone Ognedal.

Ognedal er førsteamanuensis ved ØI og initiativtaker bak Eksamensrådet.

– Jeg snakka med flere studenter i pausen, som ga tilbakemelding om at dette var både gøy og nyttig, sier hun.

Full sal under Eksamensrådet tirsdag 25. april
Full sal: Mange ØI-studenter hadde møtt opp for å få med seg paneldeltakernes eksamensråd. Foto: Erik Engblad / UiO

Bli god på det du kan

Mireille Solum Caspari, student og medlem i Fagutvalget ved ØI, var blant publikummerne. Hun syntes at Eksamensrådet ga en fin balanse mellom underholdning og faglighet.

– Dette skaper engasjement rundt studiet! Slike arrangementer er noe vi i Fagutvalget gjerne vil ha mer av på fakultetet, sier hun.

– Det funka bra å ha flere eksperter på begge sider. Det er gøy å få oppleve professorene i en annen setting enn i forelesning.

På spørsmål om hvilket råd som var dagens beste, svarer Caspari:

– Halvor Mehlum råda oss til å vente med kjærligheten til etter doktorgraden. Det er ikke sikkert noe alle studentene vil ta til etterretning, sier hun.

– Men Mehlum ga også et annet, veldig godt råd: Bruk din faglige styrke, og se bort fra alt du ikke kan. Det er alltid en fordel å bli veldig god på det du kan, uansett hvor mye eller lite det er.

Publisert 26. apr. 2023 11:40 - Sist endret 21. juni 2023 09:54