Nettopp hjem fra utveksling, savner varmen allerede

Martin Aktmyr hadde tre kriterier for hvor han skulle dra på utveksling. Han ville til et godt universitet. Reisemålet måtte være litt spennende. Og ikke minst, det skulle være varmt dit han dro.

Martin Aktmyr i ferd med å dra glidelåsen opp på jakka foran stor snøhaug

Opp med glidelåsen: Kontrasten til vinter-Norge er stor for den varmekjære studenten fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet, som nettopp er kommet hjem fra utveksling til Singapore. Foto: Erik Engblad / UiO

– Jeg er ikke en spesielt stor fan av vinteren i Norge, kan du si.

Nylig kom Martin Aktmyr hjem til et rekordkaldt vinter-Norge, etter et halvt års opphold ved National University of Singapore (NUS). Han tar en bachelor i sosialantropologi ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, og er en av mange studenter som har benytta seg av det rike utvekslingstilbudet ved fakultetet.

Martin kan rapportere om et vellykka semester ute i den store verden.

– Det har vært et veldig fint halvår. Men sjøl om det er godt å være tilbake i Norge, må jeg si at savner varmen.

Søk utveksling innen fristen 15. februar!

Seriøse studenter

Martin Aktmyr kunne egentlig levd hele livet på campus i Singapore, hvis han ville. Universitetet tilbyr topp moderne basseng og treningssenter, en lang rekke kafeer, restauranter og butikker, i tillegg til en dedikert busstjeneste. Alt er tilrettelagt for å tilbringe mest mulig tid på universitetets områder.

Det var det også mange som gjorde, forteller Martin.

– Jeg merka fort at de lokale studentene var veldig seriøse på dette med skolearbeid. Det er vanskelig å komme inn på NUS, og mange er innstilt på å gjøre det bra når de først er der, sier han.

– Da jeg ankom universitetsområdet for første gang, satt det studenter utafor en kafé og leste pensum. Og det var klokka fire på natta. To uker før semesterstart!

Martin påpeker at de lokale like fullt var hyggelige og imøtekommende mot ham og de andre utvekslingsstudentene under forelesning og på seminarer. Men det overordna inntrykket var at de først og fremst ønska å drive med skole.

– Jeg hadde sjølsagt en intensjon om å reise til Singapore for å fordjupe meg i samfunnsfag. Men utveksling er også mye, mye mer.

Portrett av Martin Aktmyr
Martin Aktmyr: Mener et utvekslingsopphold gir verdifulle perspektiver. Foto: Erik Engblad / UiO

Allerede alt i gang

Singapore er noe av en reisehub. Flere eksotiske destinasjoner ligger bare noen timer unna med fly. Da Martin Aktmyr først var på utveksling, ville han bruke anledninga til å få sett litt av Asia – så snart det var et opphold i undervisninga ved universitetet.

– Først reiste jeg til Malaysia aleine. Etter en stund fikk jeg besøk av kjæresten min, og sammen dro vi til Filipinene og Indonesia, og til Bali, sier han.

– Uansett hvor vi ville, kosta flybilletten rundt tusen kroner tur/retur.

Seinere gikk turen til Hong Kong og Macau, og videre til Japan, Sør-Korea og Taiwan. Det var som om utvekslingsoppholdet i Singapore ga Martin et markant skyv, ikke bare mot å reise, men også mot å kaste seg på alle muligheter for å treffe nye folk og være med på ting.

Sjøl om de lokale studentene var litt vanskelig å komme inn på, krydde det av internasjonale studenter ved universitetet, forteller Martin.

– Jeg snakka med en del som skulle på utveksling før jeg dro, og de var litt nervøse for om de ville klare å skaffe seg venner. Men når man er på utveksling, faller det seg så naturlig. Sjølsagt blir du med på arrangementer og treff, og du plasserer deg i situasjoner hvor du bare er nødt til å møte nye mennesker, sier han.

Alt er allerede i gang, forklarer Martin.

– På utveksling er det lett å gripe øyeblikket. Det er jo ikke noe poeng å reise et sted, for bare å sitte på lesesalen. Da kan du like godt bli her på Blindern.

Svømme med hvalhaier: Martin benytta pausene i undervisninga til å reise og oppleve Asia - her fra møte med hvalhai på Filipinene. Foto: Privat.

Verdien av en kaffepause

Martin Aktmyr er ikke i tvil om han vil anbefale utveksling til andre studenter ved SV-fakultetet. Uansett om oppholdet blir en god eller ikke så god opplevelse, er prosessen fortsatt en viktig livserfaring, poengterer antropologistudenten.

– Du får perspektiver på hvordan vi har det her hjemme, og setter kanskje mer pris på det som er bra. Jeg har for eksempel innsett verdien av den norske måten å studere på, hvor vi litt overdrevent sagt sitter fem minutter på lesesalen og førtifem minutter på kaffepause, sier han.

– Jeg skjønte etter hvert at mange av de lokale studentene i Singapore var ganske overarbeida, noe som førte til dårligere resultater. Jeg har lært hvor viktig det er å finne en middelvei.

Martin ser nå fram til å fullføre bachelorgraden sin, samtidig som han synes det er leit at utvekslingsoppholdet er over. Heldigvis venter det feltarbeid på Martin, hvis han velger å gå videre til master i antropologi.

– Jeg vil si til alle som vurderer utveksling: Gjør det! Hvis ikke kommer du til å angre. Nærmest uansett utfall. Også slipper du å sitte igjen med usikkerheten når du hører om andre som dro. Jeg synes definitivt du bør gripe sjansen.

Søk utveksling innen fristen 15. februar!

Publisert 12. jan. 2024 12:28 - Sist endret 12. juni 2024 14:17