English version of this page

Ny undersøkelse: SV-studentene er attraktive på arbeidsmarkedet

Kandidatundersøkelsen viser at studentene fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet kommer raskt i jobb etter endt utdanning, og at de opplever egen kompetanse som relevant for jobben de gjør.

Student i kontorlandskap

SV-student i praksis: Som del av mastergraden i samfunnsøkonomi hadde Borghild Johanne Aasvold åtte uker praksis i Norges største pensjonsselskap, KLP. Kandidatundersøkelsen viser at studentenes praksiserfaring er nyttig i videre karriere og arbeidsliv. Foto: Erik Engblad / UiO

Hvert år uteksamineres rundt tusen studenter fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV). Kandidatundersøkelsen er en god indikator på hvordan det går med dem i arbeidslivet, og i hvilken grad de får bruk for utdanninga fra SV.

Alle som fullførte bachelor-, master- eller profesjonsutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller Ph.D.-utdanning ved UiO i perioden fra og med høsten 2018 til og med våren 2023 fikk invitasjon til å delta i undersøkelsen. 48,6 prosent svarte, nærmere 10 782 kandidater fra hele universitetet.

Resultatene er en viktig kilde til innsikt, og ikke minst oppløftende lesning for alle de som er engasjert i undervisning og utvikling av studietilbudet ved SV-fakultetet, ifølge studiedekan Tora Skodvin.

– Kandidatundersøkelsen bekrefter den gledelige tendensen fra Studiebarometeret for en måned siden. Studentene våre opplever i økende grad at utdanninga de får ved SV-fakultetet er viktig og relevant for arbeidslivet, sier hun.

– Vi har ikke fått spesifikke tall for studieprogrammene våre, så det kan være variasjon internt på fakultetet. Men det store bildet viser at studentene våre er attraktive og fornøyd med kompetansen de får med seg fra SV-fakultetet.

Tora Skodvin foran SV-fakultetet
Medvind for SV: Tora Skodvin gleder seg over resultatene fra Studiebarometeret og Kandidatundersøkelsen, og ønsker å fortsette utviklinga av praksistilbud og tiltak for økt arbeidslivsrelevans. Foto: Erik Engblad / UiO

95 prosent i jobb innen ett år

Profesjonsutdanningen i psykologi gir studentene kompetanse til å jobbe som autorisert psykolog, mens fakultetets disiplin- og tverrfaglige utdanninger gir et bredere mulighetsrom for studentene. Resultatene viser at 95 prosent av SV-studentene er i jobb innen ett år etter endt grad. Nesten halvparten av alle uteksaminerte kandidater fra SV hadde fått jobb allerede før fullført utdanning.

78 prosent synes at SV-utdanninga er relevant eller svært relevant for jobben de har fått.

– Jeg tror de gode tallene er en konsekvens av et lengre arbeid ved fakultetet, hvor vi har fokusert på å styrke arbeidslivsrelevante tiltak i våre studieprogrammer, sier Skodvin.

Samtidig ser hun et forbedringspotensial når det kommer til hvordan fakultetet ruster studentene for en framtidig karriere.

– SV-studentene ønsker seg enda mer praksis i utdanninga, mer arbeidslivsretta undervisning og bedre veiledning om mulighetene de vil få i arbeidslivet, mens de fortsatt er studenter.

Les rapporten fra Kandidatundersøkelsen!

Et bredt spekter av tiltak

Studiedekan Tora Skodvin understreker at arbeidslivsrelevans står høyt på prioriteringslista for SV-fakultetet. I tillegg til et allerede godt utvikla praksistilbud, har flere nye studieprogrammer ved SV fått egne praksisemner, for eksempel masterprogrammet i sosialantropologisamfunnsøkonomi og statsvitenskap.

– Vi ser fra undersøkelsen at studentenes praksiserfaring har vært nyttig i videre karriere og arbeidsliv. Praksis og internships er derfor noe vi skal fortsette å utvikle ved SV-fakultetet, sier Skodvin.

Hun trekker også fram satsninga Finn din fremtid, hvor studentene får karrierestøtte integrert i studieløpet.

– Finn din fremtid er et av mange gode og konkrete tiltak som kan gjøre våre studenter enda bedre tilpassa for arbeidslivet, sier Skodvin.

– Men ikke alle veit at et slikt tilbud faktisk eksisterer ved SV. Kandidatundersøkelsen viser at mange vil lære mer om hvordan de kan kommunisere sine ferdigheter til arbeidsgiver. Derfor må vi bli flinkere til å informere om de gode tilbudene som allerede finnes.

Attraktiv kompetanse

Tora Skodvin, som nettopp har tiltrådt i rollen som studiedekan, gleder seg til å fortsette arbeidet med å tilrettelegge for at framtidige studenter kan få en mest mulig nyttig og arbeidslivsrelevant utdannelse ved SV-fakultetet.

– På tross av mange viktige tiltak for å styrke arbeidslivsrelevansen i våre studietilbud, må vi huske på at den samfunnsvitenskapelige kompetansen studentene våre besitter i seg sjøl er attraktiv på arbeidsmarkedet, sier hun.

– Vi skal være stolte av hvem vi er og hva vi kan, samtidig som vi fortsetter å utvikle oss og sørge for at våre studieprogram treffer behovene i samfunnet.

LES MER: Fornøyde med utdanningen og kommer raskt i jobb

Publisert 19. mars 2024 14:00 - Sist endret 12. juni 2024 14:18