English version of this page

ISS lagringsguide

Veiledning for studenter ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi for sikker lagring av data.

Du som samler og bearbeider data er ansvarlig, i samråd med din veileder, for at du behandler og lagrer data på en sikker og forsvarlig måte i henhold til gjeldende regelverk.

Du må sammen med din veileder vurdere og klassifisere dataene du skal jobbe med. 

En viktig tommelfingerregel er at der du er i tvil, velger du det sikreste alternativet. Hvis du har flere datasett med ulik klassifisering i prosjektet ditt, anbefaler vi også at du velger en felles løsning, og at denne løsningen er så sikker om nødvendig.

Lagring og behandling av grønne data

Du kan i utgangspunktet lagre og behandle data av denne typen på din egen pc (BYOD, bring your own device). 

Lagring og behandling av gule og røde data

Dersom du har gule eller røde data i ditt prosjekt, skal du benytte deg av Educloud Research for behandling lagring av disse dataene. Educloud er en tjeneste utviklet av UiO og USIT. Les mer om Educloud Research her

Før du tar i bruk Educloud må du vurdere om du trenger en godkjenning fra SIKT for det aktuelle prosjektet. Hvis prosjektet er meldepliktig, skal dette være klart før du tar i bruk Educloud.

I Educloud vil du ha din egen mappe (kun synlig for deg) som du kan organisere slik du vil. Dette kan sammenlignes med hjemmeområdet ditt når du er pålogget UiO-PC. Du får tilgang til Educloud som en virtuell desktop, og kan benytte det fra privat maskin så lenge du har internettkobling. 

Behandlingen av data, som transkripsjon, analyse og annen bearbeiding gjøres gjennom Educloud. Det er flere nyttige programmer ferdig innstallert som del av Educloud. Hvis du har behov for programvare til ditt arbeid, ta kontakt via epost tilgjengelig under og vi vil hjelpe deg. 

Det er viktig at du ikke overfører data fra Educloud og til din private maskin. Tilstrekkelig anonymiserte data kan overføres og behandles på privat maskin hvis strengt nødvendig, men vi anbefaler at du så langt som mulig bruker Educloud da dette også gir trygg backup og sikring av arbeidet ditt.

Gruppeprosjekt

Dersom dere er flere som jobber om det samme prosjektet, vil dere få en fellesmappe i Educloud hvor alle har tilgang.

Tilgang til Educloud-prosjekt

Instituttet har et felles Educloud-prosjekt for alle masterstudenter.

For å få tilgang:

  1. Gå til https://research.educloud.no/register 
  2. Velg "Apply for access to a project"
  3. Logg inn med ID-porten
  4. Søk om å bli med i prosjekt  ec301

Nettskjema diktafon og kobling med Educloud

Laste ned opptak til Educloud

Når opptak er sendt til ditt Nettskjema diktafon-skjema koblet til Educloud, må du være inne i Educloud for å kunne gjøre noe med opptakene.

  1. Logg på Educloud
  2. Gå til www.nettskjema.educloud.no og logg inn
  3. Velg riktig skjema (her vil alle nettskjema koblet til prosjektet være. Se forøvrig neste steg om adgangsbegrensning av ditt skjema)
  4. Last ned opptakene du ønsker til din mappe i Educloud

Når du har lastet ned opptaket, kan du transkribere de med Autotekst.

Tilgangsbegrensning av nettskjema

Du må sette egne rettigheter på data som leveres til Educloud via Nettskjema. Dette gjøres for at ikke andre brukere i Educloud-prosjektet skal få tilgang til dine intervjuer og opptak.

Se beskrivelse for adgangsbegrensning her.

Bruk av Educloud

Se vår enkle veiledning for oppsett og bruk av Educloud

Konsulter Educlouds brukerveiledninger dersom du har spørsmål. Disse finner du her.

Kodenøkkel og kryptering

En kodenøkkel eller koblingsnøkkel er en kobling mellom anonymiserte navn i materialet og ekte navn/kontaktinformasjon. For å ivareta sikkerheten til kilder i materialet ditt, skal kodenøkkel være kryptert når du ikke aktivt bruker den.

 

Lagring og behandling av svarte data

Dersom du har svarte data i ditt prosjekt, skal du benytte deg av TSD (Tjenester for Sensitive Data) for lagring og behandling av disse dataene. TSD driftes av USIT.

Før du tar i bruk TSD skal det foreligge en godkjenning fra SIKT for det aktuelle prosjektet.

I TSD vil du ha ditt eget prosjektområde som du kan organisere med undermapper. Dette kan  forenklet sammenlignes med hjemmeområdet ditt når du er pålogget UiO-pc. Du får tilgang til TSD som en virtuell desktop, og kan benytte det fra en privat pc så lenge du har internettkobling. 

TSD har flere begrensninger på bruk av annen programvare til behandling av data. USIT kan bistå dersom du har spesifikke behov, så fremt det finnes lisens for programvaren du trenger.

Instituttet vil sette opp en felles prosjektmappe. Dersom du har behov for å bruke TSD i ditt prosjekt, må du ta kontakt med instituttets datamanager.

Publisert 4. nov. 2019 09:09 - Sist endret 17. juni 2024 14:57