Rettigheter og plikter for veiledere og studenter

Veileder og student skal

Sette seg inn i de etiske retningslinjer for veiledningsrelasjoner ved Universitet i Oslo.

Være kjent med etiske hensyn som gjelder datahåndtering for masteroppgaven.

Ved innledningen av veiledningsforholdet tar veileder og student opp de forventninger begge parter har til samarbeidet og bli eksplisitt enige om en måte veiledningen skal foregå på. Denne avtalen om veiledningen kan inneholde planer for:

• oppgavearbeidet og dets faser, deriblant om studenten tar sikte på å levere til normert tid eller ikke.
  • hvor hyppig de skal ha kontakt, og om de skal holde seg til en fast møteplan eller bestemme møter ad hoc.
  • om studenten skal sende veilederen referat fra veiledningen etter møter. Både student og veileder forutsettes å være godt forberedt til veiledningsmøtene og si ifra i god tid dersom de ikke kan møte opp til et avtalt veiledningsmøte.

Studenten skal

• følge vedtatt arbeidsplan og holde veileder jevnlig orientert om oppgavearbeidet (særlig skal forsinkelser kommenteres og begrunnes).
  • levere skriftlige notater eller utkast til veileder foran møtene dersom ikke annet er avtalt, og ta vare på disse etter veiledning dersom de inneholder kommentarer fra veileder.
  • vurdere egen framdrift i forhold til planene for oppgavearbeidet.
  • ta opp eventuelle alvorlige problemer i veiledningsforholdet med institutt/studiekonsulent.

Veileder skal

• gjøre det klart for studenten hva slags hjelp og støtte denne kan forvente fra veileders side.
  • sette seg inn i studentens (utkast til) prosjektbeskrivelse og kommentere denne.
  • drøfte og vurdere opplegg, metode og gjennomføring samt resultater.
  • vurdere arbeidet i forhold til en på forhånd fastsatt tids- og arbeidsplan.
  • gi skriftlige kommentar og/eller notater i margen til det studenten leverer, eller sikre seg på annen måte at studenten har fått med seg viktige råd (for eksempel ved at studenten sender inn referat etter veiledningen).
  • tilby studenten det antall timer han/hun har rett på i avtaleperioden.
  • kjenne til bestemmelser om bruk og oppbevaring av forskningsdata og se til at studenten utøver et forsvarlig etisk skjønn i alle faser av oppgavearbeidet.
Publisert 15. nov. 2023 10:54 - Sist endret 15. nov. 2023 10:54