Søk om veileder til masteroppgaven

Arbeidet med masteroppgaven gjøres under veiledning av en oppnevnt veileder, og alle kandidater må inngå en veiledningsavtale med veileder og instituttet

Om veiledningen

Alle veiledningsforhold skal godkjennes av instituttet ved undervisningsleder. I utgangspunktet tildeles alle masterstudenter kun én veileder blant ansatte på instituttet. Biveiledere kan tildeles ved særskilt behov og søknad. Eksterne veiledere skal kun benyttes unntaksvis og med instituttets godkjennelse. Eksterne hovedveiledere skal normalt ha sosiologiutdanning og kompetanse tilsvarende førsteamanuensis eller forsker II.  Eksterne biveiledere kan godkjennes på bakgrunn av sin spesialkompetanse. Er hovedveileder ekstern, skal du ha en intern biveileder.

Når kan du søke?

• Du søker om veileder i siste del av 2. semester på masterstudie, innen 27. mai. Du får svar innen medio juli.
  • Du tildeles kun veileder en gang og bytter innvilges kun i særskilt tilfeller.

Søknadsskjema

Søknaden skal inneholde en kort skisse med informasjon om tema, forskningsdesign og teoretisk vinkling.

Søk veileder innen 27. mai

Veileder må være oppnevnt og veilederkontrakt må leveres (frist 1. september) for at veilederforholdet er formalisert.

Du har ansvar for å påse at veilederkontrakten fylles ut og undertegnes av deg og din(e) veileder(e). Dersom du har biveileder, skal det leveres to veilederkontrakter.

Veiledningsperioden

Veiledningsavtaleperioden går over to semestre og veiledningsforholdet er fortløpende. Som masterstudent har du rett til totalt 40 timer veiledning i forbindelse med masteroppgaveskrivingen, inkludert forarbeid og etterarbeid for veilederen.

Hvis du har både en hovedveileder og en biveileder, kan opptil 8 av de 40 timene brukes hos biveileder. Om det er ønskelig med en annen fordeling skal dette meldes skriftlig til studiekonsulenten, og alle impliserte parter skal være klar over fordelingen.

Publisert 15. nov. 2023 10:45 - Sist endret 26. jan. 2024 09:03