Hvalrossen Freya: Fornuft og følelser

Hva sier vårt møte med Freya og medieoppmerksomheten det skapte om vårt forhold til ville og tamme dyr?

Bildet kan inneholde: vann, kjøtteter, fritid, terrestrisk dyr, komfort.

Foto: Tor Erik Schrøder/NTB

Hvalrossen Freyas sommerturné rundt i indre og ytre Oslofjord gjorde den til «alles» kjæledegge. Og til horder av skuelystne, som ikke klarte å la hvalrossen være i fred.

Hva sier vårt møte med Freya og medieoppmerksomheten det skapte om vårt forhold til ville og tamme dyr, og hvilke liknende dilemmaer står vi overfor i møtet med andre av havet skapninger? Og hva gjør vi når livet i havet både skal vernes, og havet samtidig seiler opp som stedet for ny storstilt vekst og økonomiske muligheter? Hva er vitenskapen og politikkens rolle for å forstå og håndtere fenomenet?

Hør fire forskere som har fordypet seg i havets muligheter og begrensinger; som matfat og som arena for å temme opprinnelig ville skapninger, i politikk, kultur og økonomi, og i innovasjon og vekst. Visste du for eksempel at torsken i dag er et viktig forsøksdyr, og at forskere studerer torsken for å forstå menneskets immunsystem? Eller at tare og alger vil seile opp som middagsalternativ nummer en rundt i de tusen hjem?

Møt Kristin Asdal, professor og påtroppende senterleder ved TIK: Senter for teknologi, innovasjon og kultur ved UiO i samtale med forsker Tone Druglitrø og stipendiat Marie Stilling, begge fra TIK, og Kjetill Sigurd Jacobsen, professor og leder for Senter for økologisk og evolusjonær syntese, Biologisk institutt, UiO.

Du får servert snacks fra havet, og det blir mulighet for å kjøpe drikke.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Publisert 30. aug. 2022 14:33 - Sist endret 30. aug. 2022 14:33