English version of this page

Tidligere gjesteforelesninger og seminarer

Rot i materien - et seminar om Donna J. Haraway og teknovitenskapene

Tid og sted: 7. nov. 2018 12:15 – 15:45, Salen, Tøyen Hovudgård, Botanisk Hage

For nøyaktig 20 år siden kom boka «Betatt av viten – bruksanvisninger til Donna Haraway» ut på Spartacus Forlag. I de tjue årene som har gått siden da har Haraway fortsatt å irritere, utfordrer og inspirere. Vi som en gang laget boka sammen, ønsker å invitere til seminar om Haraway som en feministisk teknovitenskapelig stemme, som talsperson for ontologisk undring, som samtalepartner med ulike former for levd liv så vel som en skarp røst innen teknologi og vitenskapsstudier (STS). Vi spør fortsatt– hvordan kan Haraway brukes?

Arrangør: Anne-Jorunn Berg, Brita Brenna, Ingunn Moser, Linda M. Rustad og Kristin Asdal

Digitalisering og mulighetene for omstilling til bærekraftig mobilitet i storbyregioner

Tid og sted: 10. apr. 2018 13:00 – 13:45, rom 551, Eilert Sundts hus

I dette seminaret vil Tom Erik Julsrud diskutere hvordan digitalisering har påvirket transportsektoren og hvilke muligheter dette gir for å utvikle et mer bærekraftig transportsystem. Hovedfokus vil være på teknologiske og organisatoriske endringer knyttet til personmobilitet i byer og tettsteder.

Dr. Tom Erik Julsrud er sosiolog og forskningsleder for faggruppen Reisevaner og mobilitet ved Transportøkonomisk institutt i Oslo. Han har tidligere jobber som Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og Seniorforsker ved Telenors forskningsavdelinger i Norge og Asia. De siste årene har han spesielt jobbet med å studere tjenestereiser i ulike deler av næringslivet, arbeidsreiser i Oslo og Akershus, samt betydningen av delte mobilitetsløsninger for folks daglige reiser. Hans siste utgivelse er boken «Organisatorisk tillit - grunnlaget for samarbeid i nettverkenes tid» utgitt på Fagbokforlaget.

Publisert 31. mai 2024 14:53 - Sist endret 24. juni 2024 15:10