Studenter ved TIK har startet bedrift ved siden av studiene

Øistein Sonstad, Even Dahl og Klara Flyman hjelper studenter med å lykkes i gründerlivet.

Tre smilende personer utenfor Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Foto: Magali Courtade.

De går alle siste år av masteren i Teknologi, Innovasjon og Kunnskap på Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) UiO, og når de ikke studerer jobber de i studentakselerator bedriften Insj UiO.

Insj UiO er en gratis veiledningstjeneste og studentorganisasjon for studenter som ønsker å gjøre et forsøk på å realisere sin forretningsidé.

Øistein Sonstad er daglig leder og en av fem som var med i oppstarten. Han har selv erfaring fra å være studentgründer. Han tok initiativ til å starte opp Insj UiO fordi han opplevde at det manglet en infrastruktur for studentbedrifter på universitetet.

– Vi ønsker å gjøre steget fra idéfasen til å faktisk prøve enklere og mindre skummel, sier Sonstad. Vi vil være med å lage grobunn for et gründermiljø her på UiO, da må vi ha et støtteapparat for folk med ideer.

Alle studenter som kommer til Insj UiO får til å begynne med seks timer med en coach og dersom man etter det ønsker å gå videre med ideen er det flere muligheter, inkludert utvidet tid med coachen sin.

– Vi har et sju ukers akseleratorprogram. Vi har arrangementer i samarbeid med StartupLab hvor du kan pitche inn ideer. I tillegg har vi et stort gründernettverk som kan hjelpe studenter på vei, sier Even Dahl, nestleder i Insj UiO.

Tre personer snakker sammen rundt et sofabord.
Insj UiO har kontor ved Forskningsparken, der de også mottar studenter til veiledning. Foto: Magali Courtade.

Tverrfaglig og gratis

Jeg opplever i grunn at vi tilbyr en tjeneste etterlyst av alle parter; næringsliv, universitet og studenter, sier Flyman. Hun er arrangementsansvarlig i Insj UiO og skriver masteroppgave om organisasjonsstruktur for bærekraftige forretningsmodeller.

– Vi kan ikke si om en idé er god eller dårlig, sier Flyman, men vi kan gi studenter verktøy og nettverk til å finne ut om det er en god idé selv. Med riktige personer rundt seg og relevante verktøy er det lettere å se om man er på rett vei.

Insj UiO er ett tverrfaglig initiativ og studenter fra alle institutt kan komme for å få hjelp.

– Studiene ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur har lært oss mye om hva som driver innovasjonsarbeidet frem i bedrifter, men entreprenørskap passer i alle fagretninger, avslutter Sonstad.

Av Hilde Holsten
Publisert 14. des. 2018 09:03 - Sist endret 20. mars 2024 15:42