Svært gode søkertall til TIKs masterprogram

Søkertallene til TIKs to masterprogram, "Teknologi, innovasjon og kunnskap" og "Society, Science and Technology in Europe", er gledelig lesning.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Foto: Jarli & Jordan, UiO

Masterprogrammet Teknologi, innovasjon og kunnskap (TIK) er blant de 15 mest populære masterprogrammene ved UiO, med 5 studenter per studieplass som har satt TIK som sitt førstevalg, mens 3 studenter per studieplass har satt Society, Science and Technology in Europe (ESST) som sitt førstevalg.

For begge programmene er det en solid oppgang i antall førsteprioritetssøkere fra i fjor: For TIK er det ca. 31 %, og for ESST ca. 28 %.

Også det totale søkertallet har gått opp: 337 søkere har søkt om opptak til TIK-programmets 25 plasser, og 192 til ESST-programmets 15 plasser. Økningen fra 2022 i antall plasser på de to programmene (5 ekstra plasser per program) ser dermed ut til å svare seg godt.

Vi vet fra spørreundersøkelsen Studiebarometeret at studentene på TIKs programmer er svært godt fornøyde med programmenes arbeidslivsrelevans. Nå er det gledelig å se at søkertallene til studiestart høsten 2024 bekrefter studentenes interesse i tverrfaglige programmer som adresserer store samfunnsutfordringer og oppleves som arbeidslivsrelevante.

Ved å søke på TIKs masterprogram har studentene søkt seg til program som vektlegger forståelse av samfunnsoppdrag, kompetanse på nye teknologier, som for eksempel kunstig intelligens, orientering mot kunnskap i bruk, betydningen av innovasjon, satsing på bærekraft, samt studier av og samarbeid opp mot livsvitenskap. ​

TIK ser fram til å ta imot de nye studentene til høsten!

Publisert 30. apr. 2024 17:00 - Sist endret 2. mai 2024 11:40