TIK på topp i Studiebarometeret

Studiebarometeret er nylig lansert, og studenter på masterprogrammet i teknologi, innovasjon og kunnskap er de mest fornøyde i kategorien «overordnet tilfredshet med studieprogrammet» blant samfunnsfag og juridiske fag ved UiO.

Studiebarometeret er en nasjonal spørreundersøkelse som blir sendt ut til over 70 000 studenter hver høst. Undersøkelsen spør om studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Årets undersøkelse er spesielt lystig lesning for oss på TIK-senteret.

I kategorien «helhetsvurdering – overordnet tilfredshet med studieprogrammet», har studenter på masterprogrammet i teknologi, innovasjon og kunnskap gitt TIK-programmet en score på 4,7 av 5. Dette er best blant samtlige 25 masterprogrammer innenfor samfunnsfag og juridiske fag ved UiO (3,9) og bedre enn landsgjennomsnittet (4,1).

TIK-studentene er også svært fornøyde med det sosiale og faglige læringsmiljøet (4,6 ved TIK, 3,9 nasjonalt), og med tilbakemelding og veiledning fra faglig ansatte (4,4 ved TIK, 3,7 nasjonalt).

Tett på framtidige arbeidsgivere

På påstanden «representanter fra arbeidslivet deltar i undervisningen», har TIK-studentene gitt en gjennomsnittsscore på 4,8. Dette viser at studentene våre opplever at den virkelige verden er representert i undervisningen, særlig sammenlignet med landsgjennomsnittet på 3,4.

De oppgir også en score på 4,6 til påstanden «det er muligheter for å jobbe med prosjekter/oppgaver i samarbeid med arbeidslivet».

Verdifulle tilbakemeldinger

Jevnt over er TIKs masterstudenter svært godt fornøyde med studieprogrammet sitt, og det synes at det strategiske arbeidet med bruk av alumni og gjesteforelesere har virket, men vi har også fått verdifulle tilbakemeldinger for veien videre.

– Det er selvsagt hyggelig og givende at studentene synes å være fornøyde med studietilbudet vårt, men det betyr ikke at vi skal lene oss tilbake. Vi vil fortsette dialogen med studentene og arbeidet med å stadig videreutvikle og forbedre våre studieprogrammer, sier Markus Bugge, studieprogramleder for TIK- og ESST-programmet

Disse tilbakemeldingene gir oss inspirasjon til å jobbe med forbedringer, øke studentenes egen karriere- og kompetansebevissthet, og fortsette med enda mer av det studentene våre er veldig fornøyde med.

Publisert 23. feb. 2024 07:30 - Sist endret 23. feb. 2024 14:49