Forskere deler sin kunnskap

Er norske akademikere gjerrige på egen kunnskap? Er universitetene isolerte "elfenbenstårn"? Disse forestillingene møter motstand i ny forskning gjort av blant andre TIKs Taran Thune og Magnus Gulbrandsen.

Bilde av Magnus Gulbrandsen

Foto: UiO.

I en kronikk i Forskningspolitikk, fagbladet for forskning, høyere utdanning og innovasjon, utfordrer forskere på TIK eksisterende forestillinger om forskere og universiteter som tviholder på kunnskap. Gjennom formidling, samarbeid, opplæring eller kommersialisering mener de å ha motbevist teoriene om kunnskapsgjerrig akademia, og ser på faglig ansatte som viktige noder i det nasjonale kunnskapsnettverket.

Kronikken er basert på NIFU-rapport 23-2014: Noder i kunnskapsnettverket: Forskning, kunnskapsoverføring og eksternt samarbeid blant vitenskapelig ansatte i UH-sektoren.

Kronikk: Forskere deler sin kunnskap

Forfattere: Taran M. Thune (TIK), Per Olaf Aamodt (NIFU), Magnus Gulbrandsen (TIK)

Kilde: Forskningspolitikk

Publisert 19. des. 2014 13:59 - Sist endret 19. des. 2014 13:59