Protokoll fra møte 3/2017 i TIK-styret

Til stede:

Ingjerd Hoëm (styreleder)

Eksterne representanter: Antje Klitkou, Indra Øverland (vara for Jon Vatnaland)

Rep. for faste vitenskapelige ansatte ved TIK: Magnus Gulbrandsen

Rep. for midlertidig vitenskapelig ansatte ved TIK: Henrik Schwabe (vara fra Marie Byskov Lindberg)

Rep. for administrativt ansatte ved TIK: Lene Angelskår

Studentrepresentant: Katherine Tracy Coughlin og Jørgen Tresse

Fra administrasjonen: Fulvio Castellacci (til B-SAK 1), Fredrik Olsbu (til O-SAK 3), Taran M. Thune (under O-SAK 3) og Frode Løvik (sekretær)

Meldt forfall:

Nils Damm Christophersen

Ordinære saker

V-SAK 1 Godkjenning av dagsorden

Saksnr. 16/2017

Det var ingen merknader til innkalling og dagsorden.

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes

V-SAK 2 Godkjenning av protokoll fra møte 2/2017

Saksnr. 17/2017

Det var ingen merknader til protokollen.

Vedtak: Protokoll fra møte 2/2017, 13.6.2017, godkjennes.

Saksdokumenter: Protokoll fra møte 2/2017

Orienteringssaker

O-SAK 1 Hva skjer på TIK?

Saksnr. 18/2017

Administrativ leder orienterte om et nytt forskningsprosjekt, framdriften i senterets doktorgradsprogram, nye medarbeidere, rekrutteringer, seminarvirksomhet og publikasjoner siden forrige styremøte. Senterleder orienterte om stabsseminar for TIKs medarbeidere som planlegges 22.11 og distribuerte et foreløpig programforslag til seminaret.

Saksdokumenter: Kva skjer på TIK?

O-SAK 2 Regnskapsrapport 2. tertial 2017

Saksnr. 19/2017

Administrativ leder kommenterte det utsendte saksdokumentet. TIK styrer mot et overskudd som blir en del større enn det som ble vedtatt i budsjettet for 2017. Dette skyldes i hovedsak økt ekstern overhead fra eksternfinansierte prosjekter. Universitetets sentraladministrasjon vil fra 2019 redusere uttelling for midler fra EU i fordelingen av basis til fakultetene. Dette får betydning for TIKs langtidsbudsjett og vil bli nærmere kommentert i neste styremøtet. Styret kom med spørsmål til videre planer for gjennomgang og endring av fakultetets fordelingsmodell. Det ble også oppfordret til å lage en oversikt over uløste oppgaver det trengs ressurser til. Administrasjonen ble utfordret til å hente inn kompetanse til tidsavgrensede oppdrag for å løse slike oppgaver.

Saksdokumenter: Regnskapsrapport 2. tertial 2017

O-SAK 3 Prosjektpresentasjon "Supplier Industry and Value Creation" (SIVAC)

Saksnr. 20/2017

Prosjektleder Taran M. Thune orienterte om prosjektet som er finansiert av «Petrosam 2» i Norges forskningsråd. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt med aktører i inn- og utland og omfatter flere doktorgradsstipend. SIVAC er i godt gjenge og er i ferd med å innfri flere av de fastsatte målene for prosjektet. Styret kom med spørsmål og innspill til flere sider ved prosjektet, blant annet aktualiteten av forskningsresultatene, hvilken “impact” prosjektet har fått, publisering, formidling og muligheten til å delta i større arrangement som “Oslo Innovation Week”.

Beslutningssak

B-SAK 1 Senterlederstillingen ved TIK

Saksnr. 20/2017

Senterleder var ikke tilstede under behandlingen av denne saken. Styreleder orienterte om sakens bakgrunn og det arbeidet hun hadde gjort siden forrige styremøte. Det nåværende åremålet til Fulvio Castellacci går ut i oktober 2018. Styret kom med kommentarer og innspill til styreleders redegjørelse. Saken skal endelig avgjøres av styret ved SV-fakultetet, og TIK-styret stilte seg enstemmig bak en innstilling om å forlenge senterleders åremål med en ny periode på fire år.

Vedtak: Styret ved TIK senter for teknologi, innovasjon og kultur innstiller for å forlenge Fulvio Castellaccis åremål som senterleder ved TIK med en ny periode på fire år fra høsten 2018.

Publisert 22. feb. 2017 13:16 - Sist endret 19. sep. 2017 10:59