Silje Maria Tellmann

Bilde av Silje Maria Tellmann
English version of this page
Telefon +47 22841608
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 31 Eilert Sundts hus 10. etg. 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1108 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Silje er opptatt av samspillet mellom akademia og resten av samfunnet, og er særlig interessert i hvordan forskning integreres i politikkutformingsprosesser. Hun har studert dette gjennom forskjellige prosesser, aktører og organisasjoner, slik som i norsk klimapolitikk, forskeres deltakelse i offentlige utvalg, forvaltningens kunnskapsorganisering og forskeres egne praksiser for å kommunisere forskning til ulike aktører. Silje har også forsket på fagforeninger, organisering i høyere utdanning, og evalueringer av samfunnsmessig impact av forskning.

Silje har vært ansatt som postdoktor ved Oslo Institute for Research on the Impact of Science (OSIRIS). Hun er nå førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge og er  tilknyttet OSIRIS som førsteamanunesis II.

Bakgrunn

Førsteamanunensis i sosiologi, Universitetet i Sørøst-Norge

Postdoktor OSIRIS, TIK-senteret

Seniorforsker, NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

PhD-stipendiat, Senter for profesjonsstudier, OsloMet

Cand.polit, sosiologi, Universitetet i Oslo

Publikasjoner

  • Tellmann, Silje Maria (2024). Om forskerroller og metodevalg i oppdragsforskningen. I Leseth, Anne Birgitte; Mangset, Marte; Nordberg, Tanja Haraldsdottir & Ihlebæk, Hanna Marie (Red.), Tett på profesjon, arbeid og politikk: Kvalitative metodeutfordringer og verktøy for å løse dem. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-79500-9. doi: 10.23865/noasp.210.ch12. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gulbrandsen, Magnus & Tellmann, Silje Maria (2024). Productive interactions without impact? An empirical investigation of researchers’ struggle to improve the elderly’s oral health. Evidence & Policy. ISSN 1744-2648. 20, s. 36–50. doi: 10.1332/17442648Y2023D000000017. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tellmann, Silje Maria & Muhonen, Reetta (2024). Sociology in the impact agenda: is there room for public sociology? I Oancea, Alis; Derrick, Gemma E. & Nuseibeh, Nuzha (Red.), The Handbook of Meta-Research . Edward Elgar Publishing. ISSN 9781839105715.
  • Tellmann, Silje Maria (2023). Fra forskningskommunikasjon til «impact» av forskning? I Bjørkdahl, Kristian; Leikanger, Iris & Tellmann, Silje Maria (Red.), Formidlende omstendigheter. Universitetsforlaget. ISSN 9788215052571. s. 235–256. doi: https:/doi.org/10.18261/9788215052595-2023-13.
  • Lyby, Lars & Tellmann, Silje Maria (2023). Forskningskommunikasjonens scenografi: Sosialt og materielt samspill ved klimatoppmøtet i Paris. I Bjørkdahl, Kristian; Leikanger, Iris & Tellmann, Silje Maria (Red.), Formidlende omstendigheter. Universitetsforlaget. ISSN 9788215052571. s. 218–234. doi: https:/doi.org/10.18261/9788215052595-2023-12.
  • Tellmann, Silje Maria (2023). Kommunikasjonsarbeidernes inntog i akademia: Profesjonelt mellomledd eller strategisk spydspiss? I Bjørkdahl, Kristian; Leikanger, Iris & Tellmann, Silje Maria (Red.), Formidlende omstendigheter. Universitetsforlaget. ISSN 9788215052571. s. 95–117. doi: https:/doi.org/10.18261/9788215052595-2023-05.
  • Bjørkdahl, Kristian; Leikanger, Iris & Tellmann, Silje Maria (2023). Forskningskommunikasjon som kur for forskningens legitimitetskrise? I Bjørkdahl, Kristian; Leikanger, Iris & Tellmann, Silje Maria (Red.), Formidlende omstendigheter. Universitetsforlaget. ISSN 9788215052571. s. 33–49. doi: https:/doi.org/10.18261/9788215052595-2023-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørkdahl, Kristian; Leikanger, Iris & Tellmann, Silje Maria (2023). Fascinasjonen for komplikasjonen: Om forskning på forskningskommunikasjon. I Bjørkdahl, Kristian; Leikanger, Iris & Tellmann, Silje Maria (Red.), Formidlende omstendigheter. Universitetsforlaget. ISSN 9788215052571. s. 11–29. doi: https:/doi.org/10.18261/9788215052595-2023-01. Fulltekst i vitenarkiv
  • Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria & Vabø, Agnete (2022). Nested identities and identification in higher education institutions—the role of organizational and academic identities. Higher Education. ISSN 0018-1560. doi: 10.1007/s10734-022-00837-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tellmann, Silje Maria & Gulbrandsen, Magnus (2022). The other side of the boundary: Productive interactions seen from the policy side. Science and Public Policy. ISSN 0302-3427. 49(4), s. 621–631. doi: 10.1093/scipol/scac013. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tellmann, Silje Maria (2022). The Societal Territory of Academic Disciplines: How Disciplines Matter to Society. Minerva. ISSN 0026-4695. doi: 10.1007/s11024-022-09460-1.
  • Gundersen, Torbjørn; Alinejad, Donya; Branch-Smith, Teresa; Duffy, Bobby; Hewlett, Kirstie & Holst, Cathrine [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2022). A New Dark Age? Truth, Trust, and Environmental Science. Annual Review Environment and Resources. ISSN 1543-5938. 47, s. 5–29. doi: 10.1146/annurev-environ-120920-015909. Fulltekst i vitenarkiv
  • Muhonen, Reetta & Tellmann, Silje Maria (2022). Challenges of reporting societal impacts for research evaluation purposes – case of sociology. I Engels, Tim & Kulczycki, Emanuel (Red.), Handbook on Research Assessment in the Social Sciences. Edward Elgar Publishing. ISSN 9781800372542. Fulltekst i vitenarkiv
  • Elken, Mari & Tellmann, Silje Maria (2021). Institutionalising Distrust? The Changing Relationship Between Higher Education and the Labour Market in Norway. I Maassen, Peter & Gibbs, Paul (Red.), Trusting in Higher Education: A multifaceted discussion of trust in and for higher education in Norway and the United Kingdom. Springer Nature. ISSN 978-3030870362. s. 69–88.
  • Normann, Håkon Endresen & Tellmann, Silje Maria (2021). Trade unions’ interpretation of a just transition in a fossil fuel economy. Environmental Innovation and Societal Transitions. ISSN 2210-4224. 40, s. 421–434. doi: 10.1016/j.eist.2021.09.007. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude & Frølich, Nicoline (2020). Professional educational programmes under pressure. Organizational challenges related to strengthening research. Studies in Higher Education. ISSN 0307-5079. doi: 10.1080/03075079.2019.1711039. Fulltekst i vitenarkiv
  • Elken, Mari & Tellmann, Silje Maria (2019). Linking higher education and the world of work: learning outcomes and intermediary organisations. Journal of Education and Work. ISSN 1363-9080. 32(8), s. 678–692. doi: 10.1080/13639080.2019.1696951. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tellmann, Silje Maria (2018). Norges offentlige utredninger – mellom forskning og politikk. I Bjørkdahl, Kristian (Red.), Rapporten: Sjanger og styringsverktøy. Pax Forlag. ISSN 978-82-530-4052-3. s. 107–126.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Bounded deliberation in public committees: the case of experts. Critical Policy Studies. ISSN 1946-0171. s. 1–19. doi: 10.1080/19460171.2015.1111155.
  • Tellmann, Silje Maria (2012). The constrained influence of discourses: the case of Norwegian climate policy. Environmental Politics. ISSN 0964-4016. 21(5), s. 734–752. doi: 10.1080/09644016.2012.692936. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Tellmann, Silje Maria (2024). Presentasjon av bokkapittel "Om forskerroller og metodevalg".
  • Tellmann, Silje Maria (2023). Showing the impact of science communication.
  • Tellmann, Silje Maria (2023). Ekspertrollen og forskningskommunikasjon.
  • Tellmann, Silje Maria (2023). Hvordan brukes forskning i sentralforvaltningen? Og litt om impact av forskning. .
  • Tellmann, Silje Maria (2023). Innlegg om forskningskommunikasjon.
  • Tellmann, Silje Maria (2022). Sammenligner Forskningsrådet med «Luksusfellen». [Avis]. Morgenbladet.
  • Tellmann, Silje Maria & Reymert, Ingvild (2022). Alt må ikke telles. Khrono.
  • Tellmann, Silje Maria & Gulbrandsen, Magnus (2021). På Borte(n)bane om forsknings­formidling. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Tellmann, Silje Maria (2021). En endeløs strøm av samfunnsviten. [Avis]. Morgenbladet.
  • Tellmann, Silje Maria & Gulbrandsen, Magnus (2021). What’s in a contract? Exploring the uses of contract research in two policy fields in Norway .
  • Tellmann, Silje Maria & Thune, Taran Mari (2021). Science to the rescue! Public trust in science in pandemic times. Teknovatøren. s. 12–13.
  • Tellmann, Silje Maria (2021). Metode og etikk i oppdragsforskningen.
  • Tellmann, Silje Maria; Gulbrandsen, Magnus & Høiland, Gry Cecilie Lunder (2021). Finding the right research. Articulating and implementing demands for academic policy advice. .
  • Lyby, Lars & Tellmann, Silje Maria (2020). Forskningskommunikasjonens scenografi - og hva vi går glipp av når kommunikasjonen blir digital. Forskningspolitikk. ISSN 0333-0273. 43(4), s. 30–31.
  • Kristiansen, Nina & Tellmann, Silje Maria (2020). Ideologi eller fakta - hvem er forskerne til for? [Internett]. Forskning.no.
  • Tellmann, Silje Maria (2020). Hva vil brukerne av forskning ha?
  • Normann, Håkon Endresen & Tellmann, Silje Maria (2020). Trade unions as a force for continuity or a force for transformation: The Norwegian trade union’s interpretation of a just transition in a fossil fuel economy.
  • Normann, Håkon Endresen & Tellmann, Silje Maria (2020). Trade unions as a force for continuity or a force for transformation: The Norwegian trade union’s interpretation of a just transition in a fossil fuel economy.
  • Tellmann, Silje Maria (2020). Paradokser i tillit til forskning.
  • Tellmann, Silje Maria (2020). Societal impact seen from the user side: Knowledge brokers as gatekeepers of productive interactions.
  • Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria & Vabø, Agnete (2019). Mergers in higher education; the role of identity in integrating organizations and academic staff .
  • Thune, Taran Mari; Gulbrandsen, Magnus; Tellmann, Silje Maria & Skogen, Kari-Elisabeth Vambeseth (2019). Kortreist kunnskap. Stat og styring. ISSN 0803-0103. 29(2).
  • Normann, Håkon Endresen & Tellmann, Silje Maria (2019). Trade unions as a force for stability or a force for transformation.
  • Tellmann, Silje Maria (2019). Forskersonen-panelene "Hvordan forske på forskningskommunikasjon og hva fant vi?" og "Hvordan kommuniserer forskere, brukere og kommunikatører?" .
  • Tellmann, Silje Maria & Dybdahl, Linn Meidell (2019). Forskning får verdi gjennom kommunikasjon. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Tellmann, Silje Maria; Gulbrandsen, Magnus & Høiland, Gry Cecilie (2019). Practices in Public Agencies’ R&D Departments.
  • Tellmann, Silje Maria (2019). The societal impact of sociology in Norway.
  • Tellmann, Silje Maria (2019). Further research is needed! Teknovatøren. s. 23–25.
  • Tellmann, Silje Maria (2019). Myteknusing om forskningsformidling. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Tellmann, Silje Maria (2019). The organization and practice of co-production in research.
  • Hovdhaugen, Elisabeth; Melin, Göran; Borlaug, Siri Brorstad & Tellmann, Silje Maria (2019). Staff attitudes towards NTNU-merger in Norway: The difference of feeling affected or not.
  • Vabø, Agnete; Borlaug, Siri Brorstad & Tellmann, Silje Maria (2019). Større, sterkere og bedre? Utfordringer for å nå målene med Strukturreformen.
  • Tellmann, Silje Maria & Vabø, Agnete (2018). Academic career trajectories in Norway and UK.
  • Solberg, Espen; Aksnes, D. W.; Børing, Pål; Tellmann, Silje Maria; Ramberg, Inge & Aanstad, Siri (2018). Pathways to Global Impact: Methodological challenges and possibilities in tracing the impacts of development research.
  • Tellmann, Silje Maria & Andersen, Gisle (2018). Introduksjon: Ekspertene i kunnskapssamfunnet. Norsk sosiologisk tidsskrift. ISSN 2535-2512. 2(5), s. 357–362. doi: 10.18261/issn.2535-2512-2018-05-01.
  • Tellmann, Silje Maria & Elken, Mari (2017). Bridging the gap between professions and higher education institutions.
  • Tellmann, Silje Maria (2017). A hidden epistocracy on public committees?
  • Tellmann, Silje Maria & Mangset, Marte (2017). The rise of consultants; pushing the notion of professionalism?
  • Skule, Sveinung; Tellmann, Silje Maria; Aamodt, Per O & Elken, Mari (2017). Akademia og arbeidslivet må fortsette samarbeidet. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Frølich, Nicoline; Røsdal, Trude & Tellmann, Silje Maria (2017). Professional educational programmes under pressure. Organisational challenges related to strengthening research.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Norwegian public committees – between experts and interests.
  • Tellmann, Silje Maria & Røsdal, Trude (2016). Presentasjon av gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Økt ekspertrepresentasjon i offentlige utvalg. Forskningspolitikk. ISSN 0333-0273. 39(3), s. 22–23.
  • Elken, Mari & Tellmann, Silje Maria (2016). Advocates and/or buffers: intermediary organisations and learning outcomes.
  • Tellmann, Silje Maria & Lassen, Kjersti (2016). Politikerne plukker forskning som passer deres egen agenda. [Internett]. forskning.no.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Eksperter i offentlige utvalg.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Forskere i utvalg. sosiologen.no.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Utvalgt og helt uavhengig? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Tellmann, Silje Maria & Gundersen, Torbjørn (2015). Skjulte strateger eller overbeviste fagpersoner? Replikk til Martiniussen. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. s. 96–97.
  • Tellmann, Silje Maria & Gundersen, Torbjørn (2015). Om ekspertrollen i offentlige utvalg.
  • Tellmann, Silje Maria (2014). Deliberative experts?
  • Tellmann, Silje Maria & Gundersen, Torbjørn (2014). Klima - ekspertenes ansvar? Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. s. 189–195.
  • Tellmann, Silje Maria (2014). To agree or disagree. On the participation of experts in policy advising committees.
  • Tellmann, Silje Maria (2011). Knowledge based discourses in Norwegian climate policy making.
  • Tellmann, Silje Maria (2009). Obama på klimamøtet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Langfeldt, Liv & Solberg, Espen (2019). The policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway : Case study contribution to the OECD Tip knowledge transfer and policies project. Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education. ISSN 978-82-327-0416-3.
  • Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan & Røsdal, Trude [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2019). Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen.Delrapport 2 Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0371-5.
  • Tellmann, Silje Maria; Ulvestad, Marte E. S.; Reymert, Ingvild S; Gunnes, Hebe & Larsen, Even Hellan (2019). Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0375-3.
  • Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Melin, Göran; Hovdhaugen, Elisabeth & Vabø, Agnete (2018). Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0364-7.
  • Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja Kathrine; Reymert, Ingvild S; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari & Kyvik, Svein [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK. Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU). ISSN 978-82-327-0318-0.
  • Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti; Aamodt, Per O; Larsen, Even Hellan & Tellmann, Silje Maria (2017). Kompetanse i den kommunale barnevernstjenesten : Kompetansekartlegging og gjennomgang av relevante utdanninger. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. ISSN 978-82-327-0301-2.
  • Solberg, Espen; Tellmann, Silje Maria; Aanstad, Siri; Aksnes, Dag W.; Ramberg, Inge & Børing, Pål (2017). Pathways to global impact : Tracing the impacts of development research funded by the Research Council of Norway. Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU). ISSN 978-82-327-0277-0.
  • Tellmann, Silje Maria; Aamodt, Per O; Elken, Mari; Larsen, Even Hellan & Skule, Sveinung (2017). Råd for samarbeid med arbeidslivet: En underveisevaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0272-5.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India: En kartlegging. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0215-2.
  • Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria & Olsen, Bjørn Magne [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2016). Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0220-6.
  • Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude & Frølich, Nicoline (2016). Gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0219-0.
  • Tellmann, Silje Maria; Lorentzen, Marte & Mausethagen, Sølvi (2016). Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0199-5.
  • Tellmann, Silje Maria (2016). Experts in public policymaking: influential, yet constrained. HiOA. ISSN 9788293208976.
  • Riise, Ørjan Rogne & Tellmann, Silje Maria (2012). Den militære profesjonsmoral - en empirisk studie av profesjonsmoral ved Krigsskolen. Senter for profesjonsstudier.
  • Tellmann, Silje Maria (2005). Fra argumentasjon til kjøpslåing - en studie av samhandlingen i klimaforhandlingene. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 5. sep. 2018 09:46 - Sist endret 25. nov. 2022 13:41

Prosjekter