ARENA-forskere på Arendalsuka: Norges handlingsrom under EØS-avtalen

Under Arendalsuka 2023 deltok Jarle Trondal og John Erik Fossum i en panelsamtale organisert av Universitetet i Agder.

Panel på scenen med publikum foran.

I panelet satt Ingvill Helland Göller (til venstre), Finn Arnesen, Jarle Trondal og John Erik Fossum. Foto: Kari Nordstoga Hanssen/ UiA

John Erik Fossum, professor ved ARENA Senter for europaforskning, holdt presentasjonen «Hva forstår vi med handlingsrom i Norges forhold til EU?». Der trakk han frem sammenhengen mellom autonomi og handlingsrom, og at man kan tenke på handlingsrom som en underkategori av autonomi på statlig og individuelt nivå.

Presentasjonen tok utgangspunkt i boken ‘Norway’s EU Experience and Lessons for the UK. On Autonomy and Wriggle Room’ som blir utgitt ved Routledge i oktober 2023. John Erik Fossum og Jarle Trondal er medforfattere av boken, sammen med forskere fra CICERO, NUPI og Universitetet i Bergen.

Jarle Trondal, professor ved ARENA og Universitetet i Agder, holdt presentasjonen «Sentralforvaltningens handlingsrom: Robust styring i turbulente tider?». Han snakket om utfordringene med robust forvaltning av politikk og hvordan offentlige tjenestemenn balanserer kryssende hensyn.

I panelet sammen med John Erik Fossum og Jarle Trondal var også Ingvill Helland Göller, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder og Finn Arnesen, professor ved Senter for forskning på norsk retts europeiske dimensjon (EurNor) ved Universitetet i Oslo.

Arrangementet ble organisert av Jean Monnet Centre of Excellence ved Universitetet i Agder.

Publisert 23. aug. 2023 13:28 - Sist endret 19. juni 2024 11:15