Schweigaardforelesningen 2022: Boligmarkedet fra mikro til makro.

Nejra Macic, sjeføkonom i Prognosesenteret, skal holde årets Schweigaardforelesning ved Økonomisk Institutt.

Bildet kan inneholde: panne, kinn, leppe, smil, yttertøy.

Sjefsøkonom Nejra Macic har ansvar for analyser av BAE-markedene samt de makroøkonomiske vurderingene ved Prognosesenteret. Foto: Prognosesenteret

Nejra Macic har en mastergrad i samfunnsøkonomisk analyse fra Universitetet i Oslo, med studieopphold ved Universitat Pompeu Fabra i Barcelona. Hun har ansvar for Prognosesenterets analyser av BAE-markedene samt de makroøkonomiske vurderingene. Hun er mye brukt som foredragsholder og formidler Prognosesenterets analyser til media.

Tema for årets Schweigaardsforelesningen er  "Boligmarkedet fra mikro til makro". Forelesningen er åpen for alle interesserte.

Presentasjonen finner du her (klikk på lenke).

Etter to lange år med pandemi er Schweigaardforelesningen endelig tilbake, og Økonomisk Institutt ønsker alle hjertelig velkommen.

Om Schweigaardforelesningen

Schweigaardforelesningen har en lang tradisjon ved Økonomisk institutt. Hensikten med forelesningen er å inspirere våre studenter ved å invitere en tidligere student til å snakke om et tema tilknyttet sitt arbeid. Vedkommende deler også noen ord om hvordan man har benyttet de kunnskapene man har ervervet gjennom studiene i karrieren.

Forelesningen er oppkalt etter professor og stortingsrepresentant Anton Martin Schweigaard fordi han kombinerte fag og praktisk virke på en eksemplarisk måte. På listen over tidligere foredragsholdere er blant annet Kåre Willoch, Jens Stoltenberg,  Svein Gjedrem, Øystein Olsen, Rune Bjerke, Marianne Andreassen, Øystein Dørum, Amund Holmsen, Ida Wolden Bache, Geir Axelsen og Kari Due-Andresen.

Økonomisk institutt

Emneord: Schweigaardforelesning, Samfunnsøkonomi