Protokoll

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 8. mai kl. 10.15-12.00, Harriet Holters hus, rom 323.

Tilstede: Per Gunnar Røe, Elin Selboe, Hege M. Knutsen, Sylvi B. Endresen, Sarvendra Tharmalingam, Jan Hesselberg, Marielle S. Gleiss, Terje Wessel, Karen O'Brien, Elin S. Mæsel (PU) og Marit Dahl Hjort (PU). Referent: Siri Steen Selvig.

 

Sak (33/2013) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

 

Sak 2 (34/2013) Godkjenning av protokoll fra møte 17.04.2013

Protokoll fra møte i programrådet 17.04.2013

Vedtak: Protokollen godkjennes.

 

DISKUSJONSSAKER


Sak 3 (35/2013) Arbeidet med de nye emnene på 3000-nivå - opprettelse av arbeidsgrupper

Per Gunnar orienterte. Det skal opprettes fire arbeidsgrupper som sammen skal skissere et utkast til hvert av de fire nye emnene (navn, innhold/beskrivelse, etterhvert pensum, organisering osv.). Det ble enighet om at en hovedansvarlig i hver gruppe inviterer alle som kan tenkes å ville bidra i emnet til et første møte. Deretter kan gruppa selv organisere det videre arbeidet, gjerne med en hovedansvarlig. Forslagene som gruppene arbeider frem skal presenteres på høstsemesterets første programrådsmøte (september). I slutten av september/begynnelsen av oktober må emnene søkes opprettet (det krever bl.a. en emnekode, et emnenavn og eksamensordning). De nye emnene (emnebeskrivelse og pensum) må vedtas på oktobermøtet for at emnene skal kunne starte opp våren 2014.


Sak 4 (36/2013) Mal for referanseteknikk

Saksdokument: Mal for referanseteknikk for samfunnsgeografi

Marielle orienterte og saken ble diskutert. Det er fortsatt mulig å komme med innspill på malen til Marielle før den legges ut på programsidene. Malen skal kunne benyttes av både bachelor- og masterstudentene.


Sak 5 (37/2013) Muligheter for internship-ordning

PU orienterte og saken ble diskutert. SVSU og PU jobber for å få i gang en intership-ordning eller lignende der studenter kan få relevant arbeidslivserfaring gjennom kortere interships/oppdrag/sommerjobb hos relevante arbeidsgivere.
PU ønsker i første omgang å kunne få navn på eventuelle kontaktpersoner staben kan ha hos relevante arbeidsgivere for studenter som studerer samfunnsgeografi. PU sender e-post til Per-Gunnar som kan sette opp en liste eller tilsvarende.



ORIENTERINGSSAKER

 
Sak 6 (38/2013) Søkertall BA 2013
 
Årets søkertall er klare.
 
Per Gunnar orienterte. Søkertallene er noe bedre enn i år (førsteprioritetsøkere).
 
 
Sak 7 (39/2013) Studie-statistikk fra fakultetet
 
Per Gunnar orienterte. ISS og SGO ligger generelt godt an ift. gjennomsnittet på fakultetet. Se oversikt sendt fra Målfrid for detaljer.
 

Sak 8 (40/2013) Global Governance - hva skjer og hva gjør vi
 
Per Gunnar orienterte. Tilbakemeldingene på dette tverrfaglige- og fakultære programmet er ganske lunkne. Saken skal diskuteres igjen i Forum for studiespørsmål, og Per-Gunnar skal melde tilbake at det er svært viktig å grundig diskutere konsekvensene dette programmet vil ha på allerede eksisterende programmer og emner på fakultetet.


Sak 9 (41/2013) Informasjonsmøte om masterprogrammet

Det skal holdes informasjonsmøte om masterprogrammet i mai, hvor sisteårsstudenter på bachelorprogrammene i samfunnsgeografi og utviklingsstudier inviteres spesielt.
På møtet inviteres alle vitenskaplige ansatte til å stille. Her vil dere få muligheten til å treffe potensielle masterstudenter og fortelle litt om deres egne prosjekter og
mulighetene for masteroppgaver. Dette er en gylden sjanse til å rekruttere studenter!
De som ønsker å stille på møtet for å si noen ord om mulige temaer for masteroppgaver kan gjerne sende meg et par slides til presentasjonen hvis det er ønskelig. Fint om dette kommer meg i hende innen utgangen av fredag 10. mai.

Møtet holdes mandag 13. mai kl. 12.15 i aud. 6.


Sak 10 (42/2013) Studiestart høsten 2013

Siri orienterte.

 

ANDRE STUDIESAKER

Per Gunnar orienterer.

 

EVENTUELT

Publisert 8. mai 2013 12:55 - Sist endret 28. sep. 2023 10:21