Protokoll

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 12. juni kl. 10.15-12.30, Harriet Holters hus, rom 323.

Tilstede: Per Gunnar Røe, Ingvild Jøranli, Hege M. Knutsen, Jan Hesselberg, Terje Wessel, Sarvendra Tharmalingam, Brita Langeid. Referent: Siri Steen Selvig.

PROTOKOLL

Sak 1 (43/2013) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

 

Sak 2 (44/2013) Godkjenning av protokoll fra møte 08.05.2013

Protokoll fra møte i programrådet 08.05.2013

Vedtak: Protokollen godkjennes.

 

DISKUSJONSSAKER

 

Evt.sak 1 (Jan) om særpensum ble tatt først siden Brita bare hadde anledning til å være med på første del av møtet.

I SGO4040 og DEVG4050 skal studentene fra H13 levere 3 papirkopier og ett stykk pensumliste som appendix. Dette fordi veileder skal ha en kopi av oppgaven og appendix. I tillegg skal alle studenter på disse emnene nå laste opp i Fronter.


Sak 3 (45/2013) Antall ord i masteroppgaven

Det er enighet om maks antall ord i masteroppgaven skal være 48.000, men hvor strenge er vi på denne grensa? Hvordan formidler vi denne grensa på best mulig måte til studentene?

Per Gunnar orienterte og saken ble diskutert. Dette har glidd noe ut den siste tiden og noen av oppgavene som leveres er endel lengere enn 48.000 ord. Vi er enige om at dette bør strammes inn, først og fremst med å gi bedre informasjonen ut til studentene (i oppgaveseminarer, SGO4011 osv.), samt at veileder (interne og eksterne) også har et ansvar med å gi beskjed om dette til studenten.


Sak 4 (46/2013) Skriftlige sensorveiledninger på BA og MA- skal vi ha det?

Per Gunnar orienterte og saken ble diskutert. Det ble enighet om at det i sensorbrevene settes inn en setning: "Ta kontakt med emneansvarlig for veiledning rundt sensurering". På den måten kan sensorene få veileding fra emneansvarlig uten at vi nødvendigvis må lage skriftlige veiledninger. Om emneansvarlig ønsker å utarbeide skriftlig sensorveiledning skal denne også til Brita, og veiledningen skal også offentliggjøres/publiseres i etterkant av sensurering.  Det gis uttelling i timeregnskapet for å utarbeide skriftlige sensorveiledninger, 3 timer på BA-nivå og 5 timer på MA-nivå. Det er opp til enhver emneansavrlig å vurdere hvorvidt det er hensiktsmessig å utarbeide en skriftlig sensorveiledning.


Sak 5 (47/2013) Informasjon om vurdering til studentene

Flere av våre emnebeskrivelser mangler i dag spesifisert/tydeliggjort informasjon om hva som kreves ifm. vurderingsdelene i emnet. Det er f.eks. ikke alltid spesifisert antall ord/omfang på emneoppgaver/essays o.l. i selve emnebeskrivelsen, noe som kan skape forvirring blant studenter, seminarledere og emneansvarlige.

Saken ble diskutert. Alle emneansvarlige må sørge for at denne informasjonen finnes i emnebeskrivelsen (ikke bare på Fronter, gitt muntlig osv.). Siri sender e-post til de emneansvarlige det gjelder. Vi bør få dette inn i høstens emnebeskrivelser allerede nå.


Sak 6 (48/2013) Studienformasjon til internasjonale studenter

Kan studieinformasjonen (om frister, innleveringer etc.) som gis denne gruppen bli bedre?

Saken ble diskutert og det er enighet om at informasjonen ut til de internasjonale studentene (først og fremst innreisende utvekslingsstudenter) med fordel kan kommuniseres enda tydligere for å unngå problemer rundt innleveringer av obligatorsike oppgaver, eksamen osv. Vi kom fram til at det skal lages et skriv som deles ut i seminarene på emner med innreisende studenter (engelske emner). Seminarleder får da et ansvar med å påse at alle på gruppa får skrivet, i tillegg til at de kan hjelpe studenter som evt. har problemer med å finne fram til den relevante informasjonen som ligger på nett. Brita lager et utkast til skrivet som hun sender ut til aktuelle emneansvarlige.

 

Sak 7 (49/2013) Nytt tverrfaglig emne på fakultetet: kan ENERGI4010 innpasses i mastergraden i samfunnsgeografi?

Saksdokumenter: Henvendelse til masterprogrammene, emnebeskrivelse ENERGI4010

Våre masterstudenter har allerede en mulighet til å søke om innpass av inntil 20 eksterne studiepoeng (som enten må være samfunngeografiske eller relevant for masteroppgaven de skal skrive) i mastergraden sin. Vi ønsker ingen særordning med dette emnet da det ikke er særskilt relevant for våre studenter, men vil behandle søknader om forhåndsgodkjenning av innpass av dette emnet på lik linje som med andre eksterne emner (fra UiO og andre institusjoner).

 

Sak 8 (sak 50/2013) Endring av omfang av pensum på 10 sp. emner

Saken ble diskutert. Omfang på pensum har en gang blitt drøftet på instituttet, og det står per i dag slik på våre interne ansattsider: "Samfunngeografi og tverrfaglige programmer - For et emne på 10 studiepoeng skal pensum være ca. 600 – 700 sider, avhenging av vanskelighetsnivå. Noen spesialiseringsemner har 200 siders selvvalgt pensum. Dette må velges fra en på forhånd definert liste. Sosiologi - Pensumlitteratur skal normalt ligge på 800-1000 sider pr 10 studiepoeng på Bachelor- og Masterstudier.
http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/enheter/sv/institutter/iss/emneansvarlige/#Pensumlister. Siri har vært i kontakt i fakultetet og de sier at vi står helt fritt til å endre dette.

På møtet ble det enighet om at omfanget for samfunnsgeografi sin del bør endres til 700-1000 sider. Emneansvarlig bestemmer hva som er mest hensiktsemessig for sitt emne (også på bakgrunn av hva slags pensumsider det er snakk om (artikler eller bokkapitler osv.)

 

Sak 9 (sak 51/2013) Forskningsseminar i samfunnsgeografi

Terje orienterete. David har foreslått å arrangere forskningsseminar for samfunnsgeografi. På møtet ble snakket om at seminarer som dette (og andre lignende opplegg) med fordel kan organiseres noe mer fleksibelt, spesielt med tanke på å bedre oppmøtet på slike arrangement.
 

ORIENTERINGSSAKER

 
Sak 10 (52/2013) 3000-nivået- organisering av det videre arbeidet.

Viser til e-post sendt ut 31.05.13. Per Gunnar orienterte.
 
 
Sak 11 (53/2013) Arbeidet med forskerskolen

Per Gunnar orienterte. Det lyses ut midler for å arrangere ulike forskerkurs. Dette er relevant for nettverkene (som har fått utlysningen). Hvis noen er interessert i mer info om midlene kan nettverkene kontaktes.
 

Sak 12 (54/2013) Masteropptak

Per Gunnar orienterte. Vi har i år 99 søkere til masterprogrammet (i fjor hadde vi 82 søkere), flere enn på mange år.

 

ANDRE STUDIESAKER

Per Gunnar har vært på oppsummeringsmøte ifm. presentasjonsteknikk (piloter SGO1003 og BA-emnet på SAI). Anbefalingene gruppa har er at enhetene satser mer på muntlige presentasjoner i sine emner, og oppfordrer videre også fakultetet til å fokusere på dette med hensyn til å tilrettelegge for dette ved nye/flere tekniske løsninger, kompetente lærere som kan kvalifiserte tilbakemeldinger til studentene osv.

 

EVENTUELT

Ingvild: Ingvild er blitt styremedlem i NGS, og vil jobbe for å rekruttere flere samfunnsgeografistudenter (både BA og MA). Er det noen som har forslag til tema som kan tas opp i NGS kan dette sendes til Ingvild.

Jan:

  • Bibliotekskontaken vår, Pål Lykkja, informerer at det finnes noe som kalles "Bibliotekshjørnet" på UB (1. etg., rett inn til høyre)- dette er et område i biblioteket som ansatte nå kan booke for sammenkomster/seanser der en ny bok eller lignende skal presenteres. Lokalet er kjempefint!
  • Jan ønsker seg et system/en database der masterstudentene legger inn tema for masteroppgaven og evt. hvor de skal gjøre feltarbeid, slik at studenter som arbeider med noe av det samme/skal dra til samme sted kan kobles. Siri undersøker muligheten for dette.
  • Lånekassa tolker nå sine retningslinjer ang. støtte til feltarbeid (reisestøtte) noe annerledes, og våre studenter som stort sett reiser på feltarbeid i sommermånedene får ikke lenger dekket sine reiseutgifter av Lånekassa. Dette er fordi man nettopp på sommeren ikke er registrert som student/ikke mottar støtte fra Lånekassen. Per i dag har ikke dette veldig store konsekvenser for våre studenter, da disse innvilges et støttebeløp fra instituttet som dekker både reise og andre utgifter. I framtiden kan dette derimot bli en utfordring. Lånekassen er tydlige på at de ikke kommer til å endre regelverket sitt, så om det blir aktuelt senere må vi evt. revurdere vår egen praksis/retninglinjer ang. når feltarbeid kan/skal gjennomføres.

PU: SVSU har fått grønt lys fra Fanny Duckert til å være med å utvikle et nytt 10-poengsemne som skal gi studenter anledning til å ta internships. Målet er at rammene for emnet kan bli satt i løpet av høsten, og at det kan komme i gang høsten 2014. Det er meningen at dette skal bli et fritt emne for alle SV-fakultetes studenter. Det kommer fortsatt til å være veldig aktuelt å benytte vitenskaplige ansatte ved ISS sine kontakter i arbeidslivet (som etterspurt på forrige møte), så det er fint om vi i PU får informasjon om flere av disse.

Publisert 13. juni 2013 10:49 - Sist endret 28. sep. 2023 10:21