Protokoll

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 12. mars 2014, kl. 10.15-12.00 i Harriet Holters hus, rom 241.

Tilstede: Bjørnar Sæther, Kristian Stokke, Sarvendra Tharmalingam, Kirsten Ulsrud, Jemima Garcia-Godos, Anja Sletteland, Karen O'Brien, Andreas Forø Tollefsen, David Jordhus-Lier, Jan Hesselberg, Hege Merete Knutsen, Hans-Petter Jakobsen (PU) og Ingvild Bergom Lunde (referent).

Sak 1  (/2014) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

 

Sak 2 (/2014) Godkjenning av protokoll fra møte 29.01.14

Protokoll fra møte i programrådet 29.01.14

Vedtak: Protokollen godkjennes.

 

VEDTAKSSAKER


Sak 3 (/2014) Nytt masteremne

 

Saksdokument

Vedtak: Emnet vedtas for emneoppretting ved fakultetet.

 

Sak 4 (/2014) Godkjenning av pensumlister

 

Pensumlister med endringer høsten 2014:

SGO1001

SGO1003

 

SGO2400

SGO4011

SGO4202
 

SGO4301 - Ikke klar
 

SGO4501

SGO4605

Programrådet slutter seg til de foreslåtte pensumlistene til emnene: SGO1001, SGO1003, SGO2400, SGO4011, SGO4202, SGO4501 og SGO4605.

Pensumlisten til SGO4301 er forsinket og vedtas av undervisningsleder innen 19. mars.


Pensumlister uten endringer høsten 2014:

SGO1910

SGO2500

 

Sak 5 (14/2014) Obligatorisk aktivitet

Saksdokument

Programrådet slutter seg ikke til det foreslåtte vedtaket.

 

Programrådet slutter seg til følgende:

1. Emneansvarlig skal spesifisere i emnebeskrivelsen om hvilke obligatoriske krav et emne skal ha.

2. For de emnene som skal ha obligatorisk krav i form av obligatorisk oppmøte skal dette være i form av obligatorisk oppmøte i 80% av seminarene. Emneansvarlig/seminarleder er ansvarlig for innholdet i seminarene og er ansvarlig for å vurdere hvorvidt studentene møter de faglige kravene til emnet. Oppmøteskjema brukes av seminarleder for å registrere oppmøte per student. Seminarleder leverer oppmøteskjema til studieadministrasjonen når seminarundervisningen er over. På oppmøteskjema skal det da komme frem hvorvidt studenten fyller kravet til 80 % obligatorisk oppmøte. Spørsmål hvorvidt kravet om oppmøte er fylt avgjøres av seminarleder/emneansvarlig. Eventuelle fravær med gyldig legeerklæring henvises til studieadministrasjonen.

3. For de emnene som skal ha obligatoriske krav i form av obligatorisk aktivitet skal emneansvarlig, i samarbeid med seminarleder, være ansvarlig for å godkjenne obligatorisk aktivitet.  Siste seminardag skal studieadministrasjonen ha en liste med oversikt over studentene som består obligatorisk aktivitet, og studentene som ikke består obligatorisk aktivitet.

ORIENTERINGSSAKER

 

Sak 6 (15/2014) Ephorus

Bjørnar orienterte

 

Sak 7 (16/2014) Eksterne veiledere og SGO4040 Særpensum

I vår har enkelte studenter som er meldt til SGO4040 kun eksterne veiledere. Dette byr på utfordringer når det kommer til arbeidsforholdet til instituttet. F.o.m. høsten 2014 vil en intern ansatt i disse tilfellene godkjenne pensumlisten og utarbeide eksamenstekst. 

 

Sak 8  (17/2014) Timeutelling programrådsmøte

 

Timeuttelling for ikke oppnevnte programrådsmedlemmer er på 1 time per møte.

 

Sak 9 (18/2014) Bruk av podcast på forelesningene

Studentrepresentantene oppfordrer vitenskapelige ansatte til å bruke podcast i sine forelesninger. Saken  vil bli lagt frem som vedtakssak på programrådsmøtet i 14. mai.

 

 

Sak 10, 11 og 12 utsettes til neste programrådsmøte, 2. april.

 

 

Publisert 13. mars 2014 10:26 - Sist endret 13. mars 2014 10:26