Protokoll for programråd i sosiologi

14. juni, kl. 10.15 - 12.00, Harriet Holters hus, instituttstyrerom 221

Tilstede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Mette Andersson, Eivind Grip Fjær, Inger Furseth, Marianne Nordli Hansen, Sigurd Eid Jacobsen (student representant BA), Stian A. Uvaag (studentrepresentant MA), Torbjørn Skardhamar, Audrey Stark (referent)

SAK 1
Saksnr. 17/17

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 19. april, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtaksforslag:
Programrådet godkjenner saksliste og protokoll.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 19.04.2017

 

Vedtak: Programrådet godkjente saksliste og protokoll.

 

 

SAK 2
Saksnr. 18/17

Vedtakssak

Møtedatoer for programrådet i sosiologi høsten 2017

Forslag til møtedatoer:

Onsdager kl. 10:15-12:00/12:15-14:00

  • 30. august. Møtet holdes kl. 12.15-14:00 (ved behov).
  • 27. september. Møtet holdes kl. 12.15-14:00 (frist for å vedta pensumlister og emnebeskrivelser våren 2018).
  • 18. oktober. Møtet holdes kl. 10.15-12:00 (frist for endring av vurderingsformer våren 2018).
  • 6. desember. Møtet holdes kl. 10.15-12:00.

Referat:

MA kommenterte at hun vil muligens undervisning noen av dagene og lurer på om det finnes en varaordning. AH informerte at det finnes ingen varaordning og at det er akseptabelt å ikke være til stede dersom man har undervisning. SEJ kommenterte at det vil bli bytting av studentrepresentanter til høsten, men at de nåværende representanter vil stille til møtene frem til dette har skjedd.

Vedtak: Programrådet godkjente møtedatoene for høsten 2017.

 

 
SAK 3
Saksnr. 19/17

Diskusjonssak

Retningslinjer for eksamen og sensur i 4000-spesialiseringsemner

Saksdokumenter:

Notat

Vektingsskjema

Referat:

AH orienterte. AH foreslår at de nye retningslinjene for emneoppgaven skal også inneholde en setning som lyder ”Oppgaven skal baseres hovedsakelig på pensum, men annen litteratur kan også brukes”. Programrådet godkjenner forslaget.

MNH henviser til at studentene må komme tidlig i gang med emneoppgavene både fordi emnets lengde er kort og at emneoppgaven har nå større fokus i undervisningen og har økt betydning for karaktersetting. Hun innvender at hun opplever dette som praktisk vanskelig i undervisningssammenheng - det er vanskelig å få gått gjennom en tilstrekkelig del av pensum tidlig nok i kurset.  Det blir vanskelig for studentene å skrive oppgaver basert på de deler av pensum som blir diskutert senere i kurset.

MA og AH påpeker at dette er ikke en ny utfordring og at den finnes også på BA-emner. AH foreslår at det brukes mer tid i begynnelsen for å diskutere oppgaven, temaene og eventuelt at veiledningstimene settes opp tidligere.

Innleveringstidspunkt tas opp av IF som spør om det er mulig å forskyve innleveringen lenger ut i semesteret. AH påpeker at slik ordningen er nå er innleveringstidspunktet etter skoleeksamen har blitt avviklet, og at dette bør settes så sent som overhode mulig.

SU mener at studentene også opplever at det er kort tid til å komme gjennom både pensum og skriving av emneoppgaven, spesielt på høstsemesteret. Han mener at det er fordelaktig å sette opp veiledningstimene tidlig i kurset, samt få oversikt over alle temaene tidlig i semesteret.

 

 
SAK 4
Saksnr. 20/17

Diskusjonssak

Programevaluering BA og MA

Saksdokumenter:

BA (blir sendt på epost)

MA (blir sendt på epost)

Referat:

BACHELOR - AH orienterte.  Hun påpekte at det er positivt at studentene føler seg godt tatt i mott ved begynnelsen av programmet, får god informasjon og flertallet trives godt sosialt og faglig.

De fleste er fornøyd med undervisningen, men det er rom for forbedring.  Det finnes et potensial for å styrke samarbeidet mellom studenter, spesielt på BA.

Mange trakk frem SOS1000 og SVMET1010 som gode emner. Ingen emner ble omtalt spesielt negativt, men en del lurer på relevansen av de teoritunge fag og rapporterer at kvantitative metode er vanskelig.

Mange som er fornøyde med forelesere. Mer variert i forhold til seminarledere.

  • Trenger å følge opp seminarledere.
  • Møter med seminarledere
  • EGF nevner at seminarledere som instituttet får gjentatte negative tilbakemeldinger på bør ikke fortsette å få oppdrag.

MA påpeker at det er en utfordring på bachelornivå at studentene faller fra seminarene. Hun mener at dersom studenten melder seg på bør det være obligatorisk oppmøte. Det er uheldig for andre at de ikke møter opp på seminarene, ettersom det er viktig at det er en fin gruppedynamikk. AH informerer at den eneste sanksjonsmulighet er at studentene som ikke møter opp kan stenges ut fra Fronterrommet. MA understreker viktigheten med å tenke nytt og kreativt rundt undervisningsformer (minske antall forelesninger, øke antall seminarer, flipped classroom, osv.)

SEJ støtter MAs forslag om obligatorisk oppmøte, men ønsker at seminarene var mer diskusjonsorientert og at det stilles tydeligere krav til studentene med tanke på forberedelse og muntlig framlegg. IF støtter også forslag om obligatorisk oppmøte og har tro på at seminarundervisningen kan styrke samhold blant studentene.

IF foreslår også at spesialiseringsemnene kommer tidligere i studieløpet og at teoritunge fag, f.eks. SOS1003 forskyves til senere i løpet.

MNH er enig i at seminarene er viktig men påpeker at undersøkelsen er ikke basert på et representativt utvalg. Hun mener at det er viktig å se evalueringen i relasjon til tallene som gjelder frafall og rekruttering, samt utvikle konkrete strategier for god rekruttering og hindring av frafall som også involverer fagpersoner. Hindring av frafall dreier seg om å få folk til å fortsette her på tross av de grunnene som de måtte ha til å slutte. EGF påpeker at dette har også med arbeidslivsrelevans å gjøre og at det er viktig å gjøre studentene kjent med det utdannelsen kan brukes til. IF, EGF og SEJ etterlyser sosiale arrangementer der studenter og fagpersoner møtes.

MASTER - AH orientert om følgende punkter fra evalueringen:

  • En del gir tilbakemelding om at forelesere/seminarledere tar for gitt at studentene har tatt BA på UiO.
  • Noen mener at det er for mye skoleeksamen.
  • Etterlyser kultursosiologi
    • Masse emner etterspørres, kan ikke imøtekomme alt – men mange etterspør kultursosiologi og det gjøres noe med
  • Mange er veldig fornøyd med metodeundervisningen, spesielt kvantitativ metode
  • Studentene ønsker mer kontakt med arbeidslivet.
  • Frafall og rekruttering – Hilde jobber med dette
    • Viktig å styrke samarbeid mellom studentene for å øke trivsel og hindre frafall
    • Forslås et møte med emneansvarlige i begynnelsen av semesteret for å diskutere hvordan styrke det sosiale miljøet.

MNH påpekte at det er fint at det er entusiasme over kvantitativ metodeundervisningen, men påpekte at det er kun 7 studenter som valgte å skrive kvantitative masteroppgaver.

 

 
SAK 5
Saksnr. 21/17

Nytt spesialiseringsemne

Orientering ved Torbjørn Skardhamar

Saksdokumenter:

Notat

Skisse til emnebeskrivelse

Referat;

TS orienterte basert på notatet og foreløpig skisse for emnebeskrivelse. Han nevnte at han ønsker å trekke inn fagpersoner som Lars Klemsdal, Lars Erik Kjekshus, Torkild Lyngstad, og muligens noen eksterne.

AH påpeker at dette nye emne kan følge opp noen av temaene fra SOSGEO2201 som er nå lagt ned

Det var positive tilbakemeldinger til TS om det nye emnet – nytt, spennende og viktig tema. Enkelte påpekte at emnebeskrivelsen gjør at emnet fremstår som mer IT-orientert en sosiologisk. Navnet på emnet og emnebeskrivelsen bør gjøres mer sosiologisk og det bør komme klarere frem at dette er substansielt kurs og ikke et metodekurs. EGF foreslår at bolkene i kurset kunne inndeles under tematisk som 1) arbeidsliv/delingsøkonomi, 2) kriminalitet/overvåkning og 3) privatlivs selvutstilling/forbruk. Det oppfordres også til å ta en vurdering om studentene egentlig trenger å ha SOS1120 som forkunnskap.

 
SAK 6
Saksnr. 22/17

Orienteringssak

Frafall og gjennomgang av BA-programmet

Grunnet sykdom i administrasjonen må saken om gjennomgang av BA-programmet og arbeidet med rekruttering og frafall utsettes til neste gang.

 

 
SAK
Saksnr. 23/17

Eventuelt

 

 

 
Publisert 6. sep. 2017 09:31 - Sist endret 20. juli 2023 15:06