SAK 1 Saksnr. 17/17 |
Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 19. april, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles. Saksdokumenter:
Vedtak: Programrådet godkjente saksliste og protokoll.
|
|
SAK 2 |
Vedtakssak Møtedatoer for programrådet i sosiologi høsten 2017 Forslag til møtedatoer: Onsdager kl. 10:15-12:00/12:15-14:00
Referat: MA kommenterte at hun vil muligens undervisning noen av dagene og lurer på om det finnes en varaordning. AH informerte at det finnes ingen varaordning og at det er akseptabelt å ikke være til stede dersom man har undervisning. SEJ kommenterte at det vil bli bytting av studentrepresentanter til høsten, men at de nåværende representanter vil stille til møtene frem til dette har skjedd. Vedtak: Programrådet godkjente møtedatoene for høsten 2017.
|
|
SAK 3 Saksnr. 19/17 |
Diskusjonssak Retningslinjer for eksamen og sensur i 4000-spesialiseringsemner Saksdokumenter: Referat: AH orienterte. AH foreslår at de nye retningslinjene for emneoppgaven skal også inneholde en setning som lyder ”Oppgaven skal baseres hovedsakelig på pensum, men annen litteratur kan også brukes”. Programrådet godkjenner forslaget. MNH henviser til at studentene må komme tidlig i gang med emneoppgavene både fordi emnets lengde er kort og at emneoppgaven har nå større fokus i undervisningen og har økt betydning for karaktersetting. Hun innvender at hun opplever dette som praktisk vanskelig i undervisningssammenheng - det er vanskelig å få gått gjennom en tilstrekkelig del av pensum tidlig nok i kurset. Det blir vanskelig for studentene å skrive oppgaver basert på de deler av pensum som blir diskutert senere i kurset. MA og AH påpeker at dette er ikke en ny utfordring og at den finnes også på BA-emner. AH foreslår at det brukes mer tid i begynnelsen for å diskutere oppgaven, temaene og eventuelt at veiledningstimene settes opp tidligere. Innleveringstidspunkt tas opp av IF som spør om det er mulig å forskyve innleveringen lenger ut i semesteret. AH påpeker at slik ordningen er nå er innleveringstidspunktet etter skoleeksamen har blitt avviklet, og at dette bør settes så sent som overhode mulig. SU mener at studentene også opplever at det er kort tid til å komme gjennom både pensum og skriving av emneoppgaven, spesielt på høstsemesteret. Han mener at det er fordelaktig å sette opp veiledningstimene tidlig i kurset, samt få oversikt over alle temaene tidlig i semesteret.
|
|
SAK 4 Saksnr. 20/17 |
Diskusjonssak Programevaluering BA og MA Saksdokumenter: BA (blir sendt på epost) MA (blir sendt på epost) Referat: BACHELOR - AH orienterte. Hun påpekte at det er positivt at studentene føler seg godt tatt i mott ved begynnelsen av programmet, får god informasjon og flertallet trives godt sosialt og faglig. De fleste er fornøyd med undervisningen, men det er rom for forbedring. Det finnes et potensial for å styrke samarbeidet mellom studenter, spesielt på BA. Mange trakk frem SOS1000 og SVMET1010 som gode emner. Ingen emner ble omtalt spesielt negativt, men en del lurer på relevansen av de teoritunge fag og rapporterer at kvantitative metode er vanskelig. Mange som er fornøyde med forelesere. Mer variert i forhold til seminarledere.
MA påpeker at det er en utfordring på bachelornivå at studentene faller fra seminarene. Hun mener at dersom studenten melder seg på bør det være obligatorisk oppmøte. Det er uheldig for andre at de ikke møter opp på seminarene, ettersom det er viktig at det er en fin gruppedynamikk. AH informerer at den eneste sanksjonsmulighet er at studentene som ikke møter opp kan stenges ut fra Fronterrommet. MA understreker viktigheten med å tenke nytt og kreativt rundt undervisningsformer (minske antall forelesninger, øke antall seminarer, flipped classroom, osv.) SEJ støtter MAs forslag om obligatorisk oppmøte, men ønsker at seminarene var mer diskusjonsorientert og at det stilles tydeligere krav til studentene med tanke på forberedelse og muntlig framlegg. IF støtter også forslag om obligatorisk oppmøte og har tro på at seminarundervisningen kan styrke samhold blant studentene. IF foreslår også at spesialiseringsemnene kommer tidligere i studieløpet og at teoritunge fag, f.eks. SOS1003 forskyves til senere i løpet. MNH er enig i at seminarene er viktig men påpeker at undersøkelsen er ikke basert på et representativt utvalg. Hun mener at det er viktig å se evalueringen i relasjon til tallene som gjelder frafall og rekruttering, samt utvikle konkrete strategier for god rekruttering og hindring av frafall som også involverer fagpersoner. Hindring av frafall dreier seg om å få folk til å fortsette her på tross av de grunnene som de måtte ha til å slutte. EGF påpeker at dette har også med arbeidslivsrelevans å gjøre og at det er viktig å gjøre studentene kjent med det utdannelsen kan brukes til. IF, EGF og SEJ etterlyser sosiale arrangementer der studenter og fagpersoner møtes. MASTER - AH orientert om følgende punkter fra evalueringen:
MNH påpekte at det er fint at det er entusiasme over kvantitativ metodeundervisningen, men påpekte at det er kun 7 studenter som valgte å skrive kvantitative masteroppgaver.
|
|
SAK 5 Saksnr. 21/17 |
Nytt spesialiseringsemne Orientering ved Torbjørn Skardhamar Saksdokumenter: Referat; TS orienterte basert på notatet og foreløpig skisse for emnebeskrivelse. Han nevnte at han ønsker å trekke inn fagpersoner som Lars Klemsdal, Lars Erik Kjekshus, Torkild Lyngstad, og muligens noen eksterne. AH påpeker at dette nye emne kan følge opp noen av temaene fra SOSGEO2201 som er nå lagt ned Det var positive tilbakemeldinger til TS om det nye emnet – nytt, spennende og viktig tema. Enkelte påpekte at emnebeskrivelsen gjør at emnet fremstår som mer IT-orientert en sosiologisk. Navnet på emnet og emnebeskrivelsen bør gjøres mer sosiologisk og det bør komme klarere frem at dette er substansielt kurs og ikke et metodekurs. EGF foreslår at bolkene i kurset kunne inndeles under tematisk som 1) arbeidsliv/delingsøkonomi, 2) kriminalitet/overvåkning og 3) privatlivs selvutstilling/forbruk. Det oppfordres også til å ta en vurdering om studentene egentlig trenger å ha SOS1120 som forkunnskap. |
|
SAK 6 Saksnr. 22/17 |
Orienteringssak Frafall og gjennomgang av BA-programmet Grunnet sykdom i administrasjonen må saken om gjennomgang av BA-programmet og arbeidet med rekruttering og frafall utsettes til neste gang.
|
|
SAK Saksnr. 23/17 |
Eventuelt
|
Protokoll for programråd i sosiologi
14. juni, kl. 10.15 - 12.00, Harriet Holters hus, instituttstyrerom 221
Tilstede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Mette Andersson, Eivind Grip Fjær, Inger Furseth, Marianne Nordli Hansen, Sigurd Eid Jacobsen (student representant BA), Stian A. Uvaag (studentrepresentant MA), Torbjørn Skardhamar, Audrey Stark (referent)
Publisert 6. sep. 2017 09:31
- Sist endret 20. juli 2023 15:06