Young CAS-prosjekt til Refsum Jensenius

Francesca Refsum Jensenius fra Institutt for statsvitenskap mottar Young CAS-stipend for et prosjekt om politisk representasjon og valg i India.

Francesca Refsum Jensenius

Vendepunkt. I år har utmerkelsene drysset over professor i statsvitenskap, Francesca Refsum Jensenius, og hennes forskning på indisk politikk (Foto: Nina Krømer).

Først mottok Jensenius pris for beste forskningsartikkel av Fulbrights alumni-forening i juni 2023. Så kom gladbeskjeden om pris for beste datasett i komparativ politikk av The American Political Science Association. Nå har hun fått Young CAS-stipend for et prosjekt om politisk representasjon og valg i India.

– Jeg ble veldig glad for prosjektstøtten. Det passer kjempefint med det jeg har lyst til å gjøre nå. Jeg gleder meg til å ta fatt på det og fokusere mer på forskning igjen, sier Jensenius, som er professor i statsvitenskap.

Styrker nettverket

Young CAS stipendet på 750.000 NOK gis i støtte til å organisere workshops og et lenger forskningsopphold for gjesteforskere i løpet av en toårsperiode.

– Formålet er å styrke nettverket til de som får tildelingene ved å bringe gjesteforskere til Norge, slik at vi kan jobbe intensivt sammen med dem. Jeg får ikke støtte til frikjøp eller datainnsamling, men til å fly samarbeidspartnere hit, forklarer Jensenius.

Neste år skal hun på såkalt «sabbatical» (forsknings- og undervisningstermin) og da passer det perfekt med denne tildelingen.

– Det blir fint å få inn folk som jeg ønsker å samarbeide med, så vi kan utvikle eksisterende og nye prosjektideer og arrangere workshops.

Sammen med fagpartnere planlegger hun å gjennomføre tre workshoper i løpet av 2024 og deretter et forskningsopphold for alle sammen i 2025.

– Det blir spennende, legger hun til.

Jensenius røper at hun allerede har noen navn på en liste over internasjonale kolleger hun ønsker å invitere til Norge.

– Planen min er å bringe inn forskere innenfor tre fagfelt; valg og valganalyse, politisk økonomi og politiske partier. Det er tre forskjellige forskningsagendaer som jeg har jobbet med i mange år.

– Jeg ønsker å sette disse fagfeltene i dialog med hverandre og dermed konsolidere mye av forskningen min. Hensikten er å bidra til å kunne si mer om utvikling av demokratiet i India, avslutter hun.

Her er en oversettelse av prosjektbeskrivelsen:

Demokratiets utstrekning: Politisk representasjon og valg i India

Over hele verden pågår det diskusjoner om demokratisk forvitring og ingen steder er diskusjonen mer presserende og viktig enn i India, verdens største demokrati og mest folkerike land.

Prosjektets utgangspunkt er at Indias demokrati må ses i lys av en rekke historiske utfordringer knyttet til politisk representasjon.

Planen er å samle internasjonalt ledende forskere på indisk politikk, for å gå i dybden på tre av disse utfordringene

• Utfordringer med valgrepresentasjon knyttet til avvik mellom intensjonen bak stemmegivning og valgresultatene på distriktsnivå i deler av befolkningen

• Utfordringer med hva velgere får tilbake når de stemmer på politikere, noe som reflekteres i ujevn kvalitet på offentlige tjenester og at forholdet mellom politikere og velgere ofte handler om klientelisme og nepotisme

• Utfordringer med et svakt partisystem, der opposisjonen sliter med å tilby et alternativ til dagens regjering

Målet med prosjektet er å kaste lys over betydningen av disse tre identifiserte utfordringene, ved å analysere originale datasett som allerede er samlet inn av kjerneteamet, samt å utvikle et nytt forskningsprogram for studie av demokrati i India og andre utviklingsland.

Av Svein Harald Milde
Publisert 28. sep. 2023 18:20 - Sist endret 18. jan. 2024 15:17