Protokoll fra programrådsmøte 04.03.21

Tilstede: Bjørn Høyland, Karin Dokken, Staffan Kumlin, Raino Malnes, Elin Haugsgjerd Allern, Tobias Bach, Målfrid Braut-Hegghammer 

Fra administrasjonen: Elin Arntzen (MA STV), Sverke Runde Saxegaard (PECOS), Elin Kristine Nilsen (BA STV), Sjur Hesthammer (studiekoordinator og sekretær)

Studentrepresentanter: Henrik Vincent Fiske Vassal (BA STV), Hanna Stefenak (MA STV), Robin Jacob Espeland (PECOS), Amandine Elise Toso (påtroppende rep. for PECOS)


Diskusjonssak 1/21: Arbeidskrav i forhold til eksamen

Muntlig innledning fra undervisningsleder. Programrådet bør diskutere mulig omgjøring av eksamenskombinasjoner, f.eks. hjemme- og skoleeksamen, til et arbeidskrav i stede for to former for eksamen.

Områdeansvarlige bør se om man kan vri ressursene fra eksamen til arbeidskrav (skoleeksamen og semesteroppgave) med flere muligheter for tilbakemeldinger underveis for studentene. Med tanke på innvirkning på ansattes timeregnskap kan det tenkes at dette vil ha liten innvirkning om det byttes ut med andre oppgaver, men uttellingen vil være ulik. Det kan også være mulig å ta i bruk refleksjonsnotater og hverandrevurdering.  Områdeansvarlig ber om tilbakemeldinger fra emneansvarlige vedrørende arbeidskrav i forhold til eksamen.

 

Diskusjonssak 2/21: Begrunnelser

Muntlig innledning fra undervisningsleder.

Vi har dessverre ingen god statistikk fra før 2020 når det gjelder antall begrunnelser gitt, det var da vi begynte å bruke FS. Dette er tallene for 2020:
  • Våren: 456 begrunnelser på bachelor, 36 begrunnelser på master.
  • Høsten: 740 begrunnelser på bachelor, 45 begrunnelser på master.

En del observasjoner peker i retning at en bør dempe trykket på antall som ber om begrunnelse. Det har blitt vanlig at en del studenter med gode karakterer likevel ber om begrunnelse. Å be om begrunnelse virker mer frakoblet fra klageprosessen. Programrådet kan se denne saken i sammenheng med forrige saken om å vri ressurser over til tilbakemeldinger underveis. På nettsiden burde det vært signalisert klarere hva som er formålet med begrunnelse: At dette bør ses i sammenheng med forberedelse av klage på karakter. Studentrepresentanten viser til at det er stor variasjon på utførelse av begrunnelser med hensyn til grundighet. Et innspill er at en kan sende sensorer informasjon om hva som må være med i begrunnelsen.

Det trekkes frem at begrunnelse er et lite godt format for å gi tilbakemeldinger. En løsning er å bruke sensorveiledninger mer aktivt og heller vise til kriterier som må oppfylles for gitt karakter. Administrasjonen påpeker at det har blitt svært lett å be om begrunnelse, kun ved å trykke på en knapp, så dette handler også om hvordan det er lagt opp teknisk. Undervisningsleder tar et møte med studieadministrasjonen og setter i gang prosessen med å adressere utfordringene. 

Vedlegg:  Utviklingen i klagesaker på både BA og MA

 

Diskusjonssak 3/21: Delt emneansvar med midlertidig ansatt

Programrådet bør vurdere om områdeansvarlig, ikke undervisningsleder, bør ha hovedansvar for hvordan midlertidig ansatte på deres fagområder skal benyttes i undervisningen. Det er forskjeller i både antall midlertidige og undervisningsbehov på de ulike fagområdene. Det er nok lettere å finne gode løsninger lokalt på hvert område, enn en felles løsning på instituttnivå.

Delt emneansvar kan være en fornuftig tilnærming og et slags kompromiss med tanke på eget emneansvar.  Programrådet mener det er et godt forslag å engasjere områdeansvarlig som er tettere på enn undervisningsleder, for å tilby postdok like muligheter i undervisning. Dette er et viktig for å fremme videre karriere for postdoker.  Delegeres dette til områdeansvarlig så må det finnes retningslinjer for å sikre rettferdighet. Programrådet støtter å åpne for delt emneansvar. 

 

Vedtakssak 4/21: Revidert emnebeskrivelse for STV1212, Nuclear Weapons and International Conflict

Det spilles inn at en kan gjerne ha noen generelle kompetansemål i stedenfor kompetansemål som oppfattes som for emnespesifikke

Vedtak: Endring godkjennes, med innspillene som framkom på møtet.

Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse STV1212

 

Vedtakssak 5/21: Revidert emnebeskrivelse STV2250, Internasjonal miljø- og ressurspolitikk

En må benytte riktig og konsekvent bruk av begrep for semesteroppgave (seminaroppgave). 

Vedtak: Endring godkjennes, med innspillene som framkom på møtet.

Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse STV2250

 

Vedtakssak 6/21: Nytt emne STV23XX, Public Opinion and Political Behaviour

Det spilles inn at omfang av arbeidskrav bør justeres for å oppnå mer likhet mellom emner. En legger seg her på et omfang av term-paper på 2500 - 3500 ord.

Vedtak: Emnet godkjennes, med innspillene som framkom på møtet.

Vedlegg: Emnebeskrivelse STV23XX

 

Vedtakssak 7/21: Nedleggelse av STV2340, Holdninger, verdier og politisk atferd

Emnet STV2340 erstattes av STV23XX Public Opinion and Political Behaviour

Vedtak: Emnet nedlegges

 

Vedtakssak 8/21: Revidert emnebeskrivelse STV2370, Chaos politics? Theory Meets Reality in Comparative Politics

Vedtak: Endring godkjennes

Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse STV2370

 

Vedtakssak 9/21: Nytt emne STV44XX, Politisk kommunikasjon (samarbeid med IMK)

Vedtak: Emnet godkjennes

Vedlegg: Emnebeskrivelse STV44XX

 

Vedtakssak 10/21: Nytt emne STV41XX, Democracy: From Theory to Practice

Discussions-seminar er en del av undervisningen og må ikke forveksles med en del av eksamen (oral exam).

Vedtak: Emnet godkjennes, med innspillene som framkom på møtet.

Vedlegg: Emnebeskrivelse STV41XX

 

Vedtakssak 11/21: Revidert emnebeskrivelse STV4020B, Statistical Analysis

Det er behov for en avklaring om hva som er gjeldende i spesifisering under Examination. Det spilles også inn at det kan være behov for å se nærmere på karakterfordelingen i dette emnet.

Vedtak: Endring godkjennes, med innspillene som framkom på møtet.

Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse STV4020B

 

Vedtakssak 12/21: Forslag til reviderte i læringsmål for PECOS

Tidligere læringsmål fremsto som utdaterte, med dette vil de være oppdaterte i forhold til dagens PECOS-program.

Vedtak: Endring godkjennes

Vedlegg: Forslag til reviderte læringsmål

 

Vedtakssak 13/21: Revidert emnebeskrivelse for PECOS4096, Master's Thesis

Det er behov for å oppdatere teksten om masteroppgaven på PECOS-programmet fra dagens emnebeskrivelse. 

Kommentarer kom vedrørende definisjonens av PECOS og om det er nødvendig å ha med krav om veileder.

Vedtak: Endring godkjennes, med innspillene som framkom på møtet. 

Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse PECOS4096

 

Vedtakssak 14/21: Revidert emnebeskrivelse for PECOS4006, Internship

Vedtak: Endring godkjennes  

Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse PECOS4006

 


Vedtakssak 15/21: Revidert emnebeskrivelse for PECOS4022, endring av software fra STATA til R

Begrunnelsen er faglig, administrativ, personalmessig og økonomisk. Ved å ha samme statistiske software på alle våre program får studentene en mer kumulativ læringskurve, PECOS studenter vil kunne følge avanserte metode-emner på statsvitenskap og det blir lettere å tilby faglig rådgivning til databehandling og statistisk analyse i forbindelse med masteroppgave når alle bruker samme software. Videre, vil det også være lettere å få brukt personal med denne kompetansen på en effektiv måte. Til slutt, STATA krever lisens mens R er gratis. Ved å gå over til R vil studentene fortsatt ha tilgang til det statistikkverktøyet de er opplært i etter fullførte studier.

Vedtak: Endring godkjennes  

Vedlegg:  Revidert emnebeskrivelse PECOS4022

 

Vedtakssak 16/21: Plan for undervisning, høstsemesteret 2021

Vedtak: Undervisningsplan høst 2021 godkjennes  

Vedlegg: Endelig undervisningsplan høst 2021

 

Orienteringssak 17/21: Status for metodereform

Elin Allern orienterer. Tidsplan i vedlegget fra forrige møte i programrådet følges. Det jobbes med å lage søknad til fakultetet med reformforslaget, inkludert å utarbeide emnebeskrivelser som skal inngå i reformen. Emneansvarlige er satt til å arbeide med dette. Metodereformen skal grundig behandles med høring som sendes til stab og studenter. Den planlagte metodereformen implementeres fra høsten 2022 på masterprogrammet.

 

Orienteringssak 18/21: Studiebarometeret

Muntlig innledning fra undervisningsleder. Det etterlyses arbeidslivsrelevans på bachelorprogrammet, og en del av løsningen er å jobbe videre med praksis på BA-nivå. En bør også få til mer av faglige tilbakemelding underveis som diskutert tidligere. Videre, vet vi at koronasituasjonen er vanskelig for studentene, men det er begrenset hva vi kan gjøre for å bøte på dette. Det viser seg at studentene er stort sett mer fornøyde enn tidligere i studiebarometeret. Likevel, studiebarometeret har begrenset verdi da det er lav svarprosent. 

Vedlegg: BA STV MA STV MA PECOS

 

Publisert 18. mars 2021 10:12 - Sist endret 23. apr. 2024 14:37