Tilstede: Bjørn Høyland, Dag Harald Claes, Elisabeth Bakke, Jan Erling Klausen (For Tobias Bach), Jon Hovi, Robert Huseby, Tora Skodvin
Studentrepresentanter: Inger-Thorunn Sandboe (STV/MA), Hermann Ruud Zimmermann (STV/BA og ÅE), Robin Jacob Espeland (PECOS)
Fra administrasjonen: Elin Nilsen, sekretær (BA), Thea Høiland (MA)
Saksliste:
17/19 Orienteringssak: Ny rullering av IP-emner
De tre emnene i internasjonal politikk vil fra våren av rullere slik at de alle tre går hvert tredje semester.
18/19 Vedtakssak: Avvikling av hospiteringsordningen
Studierettsstatusen «hospitant» har oppstått på grunn av behov og praksis, og begrepet hospitant ikke finnes i UiOs regelverk. Instituttet bruker uforholdsmessig store ressurser på studenter fra masterprogrammer ved andre norske læresteder som vil ha opptak til våre masteremner. Saksbehandlingen er tidkrevende og omfattende. Masterstudentene i Peace and Conflict Studies og statsvitenskap benytter seg ikke av slike ordninger. I den grad de tar eksterne emner, gjøres dette på utveksling eller ved andre enheter på UiO. Institutt for statsvitenskap ønsker ikke å gå bort ifra ordningen der studenter på andre masterprogrammer ved UiO etter søknad kan hospitere på våre emner.
Vedtak: Ordningen som lar studenter på masterprogrammer ved andre universiteter eller høgskoler i Norge hospitere på emner ved ISV avvikles med virkning fra våren 2020.
19/19 Vedtakssak: Fordypning i freds- og konfliktstudier i masterprogrammet i statsvitenskap
Vedlegg: Forslag til fordypning i freds- og konfliktstudier
Masterstudenter i statsvitenskap kan få et vitnemålstillegg der det fremgår at de har en master i statsvitenskap med fordypning innen et av syv fordypningsområder. Dette forutsetter at de har avlagt 20 studiepoeng innen samme fordypningsområde og at masteroppgaven ligger tematisk innenfor det samme området. Nåværende fordypningsmuligheter: politisk teori, internasjonal politikk, komparativ politikk, offentlig politikk og administrasjon, europastudier, internasjonal politisk økonomi og utviklingsstudier.
Det har kommet ønske fra studenter på programmet om en fordypningsmulighet også innenfor freds- og konfliktstudier. Dette på bakgrunn av at studenter på programmet kan velge PECOS4010 – Conflict and state building og PECOS4110 – International Negotiations/Conflict Resolution som del av de valgfrie emnene.
Innspill: Listen over emner som kan inngå i en slik fordypning er ikke uttømmende og flere emner kan være aktuelle. Det er ikke anledning til å ha fordypning innen mer enn ett område. Det vil derfor ikke være anledning for studenter å ha fordypning innen både IP og freds- og konfliktstudier for eksempel. Administrasjonen sørger for å oppdatere programsidene med denne fordypningen, hva den kan inneholde og hvordan studentene skal gå fram for å oppnå fordypningen.
Vedtak: En fordypning i freds- og konfliktstudier kan inngå i mastergraden i statsvitenskap for studenter med opptak fra og med høsten 2018.
20/19 Vedtakssak: Avvikling av SPSS-seminarundervisningen i STV1020 fra våren 2020
Vedlegg: Begrunnelse for ønsket om å fjerne SPSS-seminarundervisningeni STV1020
Av både praktiske og faglige hensyn foreslås det at det fra våren 2020 kun gis seminarundervisning i R.
Innspill: Fagutvalget i statsvitenskap stiller seg svært kritisk til prosessen i denne saken, som de mener har gått for fort og i for liten grad har involvert studentene. Programrådet tar dette til etteretning og skal se på sine rutiner for studentinvolvering. Det virker imidlertid nødvendig å innføre endringen av både faglige og praktiske årsaker.
Vedtak: Etter votering godkjennes avvikling av SPSS-seminarundervisningen med åtte mot to stemmer.
21/19 Vedtakssak: Nytt masteremne i KP: STV4341 Comparative Environmental Politics
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV4341
Emneansvarlig er Marina Povitkina
Forslag til vedtak: STV4341 godkjennes med forbehold om endringer som framkom på møtet vedrørende spesifikasjon av læringsmål og eksamensform.
22/19 Vedtakssak: Nytt masteremne i OPA: STV4447 The Politics of Education and Research Policies
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV4447
Emneansvarlig er Jens Jungblut.
Forslag til vedtak: STV4447 godkjennes med forbehold om endringer som framkom på møtet vedrørende eksamensform.
23/19: Vedtakssak: Nytt bacheloremne: STV2420 Theorizing Public Organizations
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV2420
Emneansvarlig er Kristoffer Kolltveit
Innspill: Av tekniske årsaker unngår vi for øyeblikket mappeeksamen, og foreslår for emneansvarlig at eksamensordningen endres, f.eks. til en kombinasjon av obligatoriske innleveringer og semesteroppgave.
Vedtak: STV2420 godkjennes med undervisningsleders fullmakt til å godkjenne endelig eksamensform.
24/19: Vedtakssak: Revidert emnebeskrivelse STV2250
Vedlegg: Revidert emnebeskrivelse STV2250
Vedtak: Den nye emnebeskrivelsen godkjennes.
25/19: Vedtakssak: Eksternt emne med Kamal Beyoghlow - STV1233 North Atlantic Treaty Organization, Norway’s High North, and America’s Evolving Transatlantic Relations
Vedlegg: Emnebeskrivelse STV1233
Vedtak: Emnet godkjennes.
26/19: Orienteringssak: Periodisk emneevaluering av STV1200
Vedlegg: Periodisk emneevaluering STV1200
Programrådet tar rapporten til etterretning.
27/19: Vedtakssak: Endring av eksamensordning STV2110
Dagens ordning: Semesteroppgave (2500-3000 ord) + muntlig
Ny ordning: 3 timers skoleeksamen + essay (1500 ord)
Vedtak: Endringen godkjennes med forbehold som framkom på møtet om ordbegrensning for essayoppgaven (1500-2000 ord).
28/19: Vedtakssak: Endelig undervisningsplan V20
Vedlegg: Endelig undervisningsplan V20
Forslag til vedtak: Undervisningsplanen godkjennes.
Eventuelt
Hvorfor fjernes ikke emner som ikke har blitt tilbudt på lang tid fra emnelisten som ligger på nettet? Administrasjonen undersøker hvilke emner det er snakk om og vil i et senere møte presentere programrådet for et forslag til liste over emner som kan legges ned.
Flere i programrådet uttrykker bekymring over at podcastbruken ved instituttet representerer brudd på personvernlovgivningen. Denne problematikken skal tas opp på programrådets neste møte.
Det legges ned mye arbeid i periodiske og ordinære emneevalueringer. Disse er likevel utformet på en slik måte at det er vanskelig for oss som institutt å lære av dem. Undervisningsleder vil ta initiativ til en diskusjon i staben av hvordan vi kan legge opp emneevalueringer slik at vi får mer utbytte av dem.